ptja enligt naturvårdsverket så sker den övervägande delen av odling av råvarorna till etanol i Sao Paulo-området. alltså långt söder om regnskogen. Ja oj vad man skövlar!
Det finns några intressanta inlägg från chatten med Robert Collin från igår och frågan är banne mig om han inte har aktier i ett oljeraffinaderi:
(saxat från etanol.nu, även från mitt eget inlägg)
Etanol så klart säger: Hej, varför skriver du att den brasilianska etanolen bidrar till regnskogsskövling? Det är fel enl flera rapporter. Den odlas kustnära i gammal odlingsbygd i Brasilien. Erkänn att du har fel.
Robert Collin säger: Jaha, och vem säger det? Är du bara dum eller direkt ohederlig?
Nicklas säger: WWF i Brasilien säger att man inte tar regnskog i anspråk för att odla socker. Regnskogen huggs ner av helt andra orsaker än sockerproduktion, det är kött, soja, bananer och mycket annat, men inte socker. Varför sprider du lögner? Hur mycket betalar oljeinsdustrin dig?
Robert Collin säger: vill du verkligen veta det? (dessutom: Jaha, och varför undantas just sockerrören från urskogsytorna?)
Etanol så klart säger:
http://www.earth-policy.org och Naturvårdsverket. Vill du ha fler referenser?
Robert Collin säger: Hur var det med Urban Hjärne och häxprocesserna? Han var den tidens auktoritet på området, ingen ifrågasatte honom.
Etanol så klart säger: Från Naturvårdsverkets rapport 5433 Skattebefrielsen för biodrivmedel -leder den rätt citeras: "Den övervägande delen av rörsockerodlingen sker idag i Sao Paulo-området, d.v.s. på mer fertila jordar långt söder om regnskogen. Den internationella marknaden för rörsocker präglas idag av en kraftig överproduktion. Av dessa skäl utgör inte en begränsad utvidgning av etanolproduktionen något akut hot mot regnskogen."
Robert Collin säger: Läste jag rätt? "Övervägande delen", "akut hot"?
Själv diggar jag hans lysande debatt-teknik:
Etanol så klart säger: Hej, varför skriver du att den brasilianska etanolen bidrar till regnskogsskövling? Det är fel enl flera rapporter. Den odlas kustnära i gammal odlingsbygd i Brasilien. Erkänn att du har fel.
Robert Collin säger: Jaha, och vem säger det? Är du bara dum eller direkt ohederlig?
/Anders