- mån 08 sep 2008, 15:43
#216167
Så ska det låta! Ungefär som ett riktigt bra hotell. Man kommer in och mår gott och man varken tvekar eller drar sig för att ställa en fråga till personalen. Själv har jag förvånansvärt ofta upplevt motsatsen vad gäller Volvos verkstäder, såklart skiljer det från verkstad till verkstad och från person till person, men generellt har jag inte varit imponerad. Har inte fått den här "wow-känslan". Finns enormt mycket att arbeta med där! När det blivit missar eller fel som åsamkats av serviceverkstaden så skäms jag nästan över att påkalla detta, för jag får känslan av att de blir arga och besvärade, och ju mer fel och ju mer krångel desto jobbigare upplevs situationen, det enklaste är oftast att skita i det, men är man pedant så är det extremt jobbigt att leva med trasiga och förstörda eller försämrade saker som åsamkats av någon klumpig eller stressad tekniker.
Sen har väl BMW helt gratis service första åren också? Det gör säkert sitt till....
Volkswagen som tycks ligga i absoluta botten vad gäller verkstäderna och deras bemötande måste ju ha en strategi för detta? Vill man vara i botten? Japanernas strategi är ju glasklar..toppa de bästa listorna! Känns lite som vissa blivit "fat and happy" och omsprugna utan att märka det själva.
Det gäller att lyssna på kunderna...så enkelt är det för att bli framgångsrik. Titta på tex de främsta universiteten utomlands..och framförallt i USA där de flesta topprankade skolorna finns. Varför är de topprankade? Varför är alla så nöjda med dem? Jo svaret är enkelt, de lyssnar på kunderna och anpassar sig därefter. De kört inte "sina egna race" och tycker sig stå över allt och alla, utan anpassar sig efter vad som efterfrågas (resten sopar man förvisso närapå under mattan). Men det ger placeringar i topp och det ger framgång.
Här finns en heltidsbusiness för den drivne konsulten...att rycka upp verkstädernas bemötande och servicenivå. Det är ju trots allt där man tjänar sina pengar, och då borde det ju rimligen också avspeglas i bemötande och servicenivå.
R.E skrev:Jag läste också de där artiklarna. Skrämmande fakta! Dock är jag ju lite inne på de bilar som placerat sig top 3 i statistiken över nöjda bilägare.
Jag har en MINI Cooper S -07:a (som jag ska behålla även om jag köper en XC70) och den tillverkas, säljs och servas som bekant av BMW. Deras bemötande är så jäkla bra! Även om man behöver lämna in bilen för service utanför serviceintervallerna - jag har gjort det pga. vibrationsljud i kupén - så känns det inte jobbigt eller drygt.
Jag kan förstå att BMW:s kunder är nöjda med sina körglada bilar som i kombination med kvalitetskänsla, någorlunda låg bränsleförbrukning och toppenbemötande hos ÅF och service inte kan göra mycket annat än att placera sig bra i sådana undersökningar!
Så ska det låta! Ungefär som ett riktigt bra hotell. Man kommer in och mår gott och man varken tvekar eller drar sig för att ställa en fråga till personalen. Själv har jag förvånansvärt ofta upplevt motsatsen vad gäller Volvos verkstäder, såklart skiljer det från verkstad till verkstad och från person till person, men generellt har jag inte varit imponerad. Har inte fått den här "wow-känslan". Finns enormt mycket att arbeta med där! När det blivit missar eller fel som åsamkats av serviceverkstaden så skäms jag nästan över att påkalla detta, för jag får känslan av att de blir arga och besvärade, och ju mer fel och ju mer krångel desto jobbigare upplevs situationen, det enklaste är oftast att skita i det, men är man pedant så är det extremt jobbigt att leva med trasiga och förstörda eller försämrade saker som åsamkats av någon klumpig eller stressad tekniker.
Sen har väl BMW helt gratis service första åren också? Det gör säkert sitt till....
Volkswagen som tycks ligga i absoluta botten vad gäller verkstäderna och deras bemötande måste ju ha en strategi för detta? Vill man vara i botten? Japanernas strategi är ju glasklar..toppa de bästa listorna! Känns lite som vissa blivit "fat and happy" och omsprugna utan att märka det själva.
Det gäller att lyssna på kunderna...så enkelt är det för att bli framgångsrik. Titta på tex de främsta universiteten utomlands..och framförallt i USA där de flesta topprankade skolorna finns. Varför är de topprankade? Varför är alla så nöjda med dem? Jo svaret är enkelt, de lyssnar på kunderna och anpassar sig därefter. De kört inte "sina egna race" och tycker sig stå över allt och alla, utan anpassar sig efter vad som efterfrågas (resten sopar man förvisso närapå under mattan). Men det ger placeringar i topp och det ger framgång.
Här finns en heltidsbusiness för den drivne konsulten...att rycka upp verkstädernas bemötande och servicenivå. Det är ju trots allt där man tjänar sina pengar, och då borde det ju rimligen också avspeglas i bemötande och servicenivå.