Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
R.E skrev:Jag läste också de där artiklarna. Skrämmande fakta! Dock är jag ju lite inne på de bilar som placerat sig top 3 i statistiken över nöjda bilägare.

Jag har en MINI Cooper S -07:a (som jag ska behålla även om jag köper en XC70) och den tillverkas, säljs och servas som bekant av BMW. Deras bemötande är så jäkla bra! Även om man behöver lämna in bilen för service utanför serviceintervallerna - jag har gjort det pga. vibrationsljud i kupén - så känns det inte jobbigt eller drygt.

Jag kan förstå att BMW:s kunder är nöjda med sina körglada bilar som i kombination med kvalitetskänsla, någorlunda låg bränsleförbrukning och toppenbemötande hos ÅF och service inte kan göra mycket annat än att placera sig bra i sådana undersökningar!

Så ska det låta! Ungefär som ett riktigt bra hotell. Man kommer in och mår gott och man varken tvekar eller drar sig för att ställa en fråga till personalen. Själv har jag förvånansvärt ofta upplevt motsatsen vad gäller Volvos verkstäder, såklart skiljer det från verkstad till verkstad och från person till person, men generellt har jag inte varit imponerad. Har inte fått den här "wow-känslan". Finns enormt mycket att arbeta med där! När det blivit missar eller fel som åsamkats av serviceverkstaden så skäms jag nästan över att påkalla detta, för jag får känslan av att de blir arga och besvärade, och ju mer fel och ju mer krångel desto jobbigare upplevs situationen, det enklaste är oftast att skita i det, men är man pedant så är det extremt jobbigt att leva med trasiga och förstörda eller försämrade saker som åsamkats av någon klumpig eller stressad tekniker.

Sen har väl BMW helt gratis service första åren också? Det gör säkert sitt till....

Volkswagen som tycks ligga i absoluta botten vad gäller verkstäderna och deras bemötande måste ju ha en strategi för detta? Vill man vara i botten? Japanernas strategi är ju glasklar..toppa de bästa listorna! Känns lite som vissa blivit "fat and happy" och omsprugna utan att märka det själva.

Det gäller att lyssna på kunderna...så enkelt är det för att bli framgångsrik. Titta på tex de främsta universiteten utomlands..och framförallt i USA där de flesta topprankade skolorna finns. Varför är de topprankade? Varför är alla så nöjda med dem? Jo svaret är enkelt, de lyssnar på kunderna och anpassar sig därefter. De kört inte "sina egna race" och tycker sig stå över allt och alla, utan anpassar sig efter vad som efterfrågas (resten sopar man förvisso närapå under mattan). Men det ger placeringar i topp och det ger framgång.

Här finns en heltidsbusiness för den drivne konsulten...att rycka upp verkstädernas bemötande och servicenivå. Det är ju trots allt där man tjänar sina pengar, och då borde det ju rimligen också avspeglas i bemötande och servicenivå.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Det blir mycket text idag :-) När vi ändå är inne på området Volvo och AWD så måste jag få berätta att jag precis talade med en kamrat som är i Jämtland och jagar älg.

Han var en av de få som fortfarande körde 2 hjulsdrivet, vilket inte alltid var så lätt på de hala skogsvägarna.

Till saken hör - och det var detta som gjorde mig en smula bekymrad och som borde göra Volvo en stor kaka bekymrad - att han som kört Volvo i hela sitt liv nu plötsligt känner sig starkt övertygad om att byta bilmärke när det är dags för fyrhjulsdrivet.

Och varför frågade jag då honom såklart?

Jo...han har hört sig för bland folk och fä i Jämtland och en övervägande majoritet rekommenderade helt andra bilar än Volvo. Istället nämndes tex Subaru, Mitshubishi osv. En säljare på Subaru som han talat med berättade även (hur trovärdiga nu säljare är) att den stora merparten av de personer som valde att byta märke var föredetta Volvoägare... Volvo började tydligen bli för dyrt för gemene man i förhållande till övriga fullvärdiga alternativ på marknaden. Subaru etc fanns ju inte ens med i matchen tidigare..men nu är de uppenbarligen här. Vad hände?

Det var just detta (i kombination med det vi diskuterat ovan) som fick mig att tänka till. Vart tusan är Volvo (mfl) på väg? När cafépersonal och taxichaufförer börjar prata varmt om andra märken än Volvo...då har det gått långt, då har varumärket fått sig en kraftig törn. Häromdagen fick dessutom Volvos relativt nytillträdde VD Fredrik Arp "sparken". Dessförinnan tvingades Volvo att varsla ett par tusen medarbetare. På varje medarbetare går det sedan ett gäng underleverantörer...och så vidare....vi har redan sett konsekvensen av två underleverantörer (först ut var LEAR) som behöver säga upp personal i år. Detta i kombination med skenande oljepriser och törstiga motorer är inte bra. Volvo missade även miljöbilsracet...vet inte hur mycket det är av den totala kakan, kanske en försvinnande del, men faktum är att de senaste åren valde många att byta märke just av den anledningen att Volvo inte hade några fullvärdiga alternativ på marknaden...när man äntligen fick tummen ur och började producera miljöbilar...ja då var som jag ser det, skadan redan skedd och mängder av gamla kunder hade redan hunnit byta över till andra märken. Att skaffa en ny kund kostar sedan ca 5 gånger så mycket som att behålla den gamla enligt forskning. Skenande kostnader således. Och nu går regeringen ut med att man ska avbryta miljöbilssubventionerna....man har helt enkelt inte råd längre, det har blivit för populärt och den "rivstart" man önskat åstadkomma är redan förverkligad. Så detta dras tillbaka ett halvår tidigare än planerat.

Det oroar mig att det gått så långt att folk på stan börjat tala om detta...att tex Japanerna på relativt kort tid och från i princip ingenstans lyckats knipa åt sig positioner... För några år sedan var det nästan lite töntigt att köra japanskt... idag är det nästan lite idiotiskt att inte köra japanskt.

Med en nalkande konjunktursvängning i sikte och kanske en ändrad folkopinion ställer jag mig frågan över Volvos framtid? Vad händer? Företaget blöder....man gick i en desperat suck ut med informationen om snabbt strategibyte...från lyxbilssegment till mellanklasssegment... ska man slåss om det folkliga på riktigt, bland oss med begränsade budgetar och vanliga jobb...ja då är det dags att man gör något drastiskt omgående. För nu händer det saker. Uppköp nästa?
av packas
Läste om volvo xc70 här. har själv en xc70-01 som har rullat 18000 snart,utav dessa har jag kört ca 1000 mil och har ej haft någa stora problem, byt ett bakhjulslager och en viss ryckning som här stammar från ac.Är jägare så man kör rött så mycke på grusvägar och den går som en dröm med sin fina vridmoment från sin 2.5t motorn.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
packas skrev:Läste om volvo xc70 här. har själv en xc70-01 som har rullat 18000 snart,utav dessa har jag kört ca 1000 mil och har ej haft någa stora problem, byt ett bakhjulslager och en viss ryckning som här stammar från ac.Är jägare så man kör rött så mycke på grusvägar och den går som en dröm med sin fina vridmoment från sin 2.5t motorn.
XC70 är faktiskt ett riktigt lokomotiv! Älskar den bilen på vintervägar - helt överlägsen konventionella bilar! Höga slaskiga snöränder i mitten av vägen märks knappt vid omkörningar...stabiliteten är överlägset bra, och den höga markfrigången gör den till en dröm när plogbilen inte hunnit fram en snöig vintermorgon, och ändå känns den som en ganska smidig personbil.
av R.E
Phantom skrev:Vad säger din magkänsla efter att du provkört den?
Jag bor i Visby och här är utbudet magert, därför får jag söka bilar på fastlandet. Just denna XC70 har jag ännu inte provkört men den står hos en bilhandlare som jag har stort förtroende för. Verkar det vara ett bra objekt så åker jag upp med avsikten att köpa det. Priset är tydligen prutbart med ett gäng tusenlappar så ha det med i beräkningen när ni uppskattar om det kan vara ett bra köp eller inte ;)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
R.E skrev:
Phantom skrev:Vad säger din magkänsla efter att du provkört den?
Jag bor i Visby och här är utbudet magert, därför får jag söka bilar på fastlandet. Just denna XC70 har jag ännu inte provkört men den står hos en bilhandlare som jag har stort förtroende för. Verkar det vara ett bra objekt så åker jag upp med avsikten att köpa det. Priset är tydligen prutbart med ett gäng tusenlappar så ha det med i beräkningen när ni uppskattar om det kan vara ett bra köp eller inte ;)
Känns som att Du nästan bestämt Dig redan :-) Du får väl ställa upp en lista med alla för- och nackdelar, och se vilken sida som väger tyngst. Låt mig hjälpa Dig lite med vad jag själv tycker om för- och nackdelar.

14.000 mil, lagom långt för att kunna pruta ner priset rejält samtidigt som den med all sannolikhet kommer att rulla bra många mil till utan några större bekymmer (reparationer). Om kamremmen ska bytas blir det dyrt, men du borde ju kunna köra 2-3k mil till innan det börjar bli dags.

Årsmodell 04 har nya AWD-systemet (haldex) och en hel del andra uppgraderingar och förbättringar som tidigare årsmodeller saknade. Det är även en modell som varit ute länge vilket innebär att de flesta uppdateringar och justeringar är ordnade och beprövade. 04:an ser ju dessutom snygg ut och skillnaderna mellan tex en 04 och en 05a är ju minimala. Motorn är lite tröttare än de nyare och låter inte heller lika gott, men det går ju att uppgradera mjukvaran även där och få till några hästar ytterligare om önskat. Att den går på bensin gör att förbrukningen när du kör blandad körning blir väldigt hög...men vad jag har förstått så är förbrukningen bättre på 04 än tex 01. Motorn 2.5t är helt ok, och bensin gör ju att du får ett helt annat tryck på högre varv. Såg ej om bilen var manuell eller automat? Men med manuell låda så får du bättre kontroll och roligare körning. Automaten känns lite töntig, men är oöverträffat skön när du kör i stadsmiljö, köbildning, eller bara ligger och cruisar... har du cruisecontrol inkopplad behöver du ju bara koppla av och njuta av färden. Såg inte riktigt vad det var för färg på bilen, men tyckte det stod silver metallic? Personligen tycker jag det är en fräsch färg och den är riktigt bra om du ska göra bilen lite vackrare med tex nya fälgar eller tonade rutor...silver passar grymt bra då. Tycker det kan vara värre med andra färger. Är det bensinvärmare på den? Alla D5:or har dieselvärmare...grymt skönt på vintern men behöver servas någon gång per år för att fungera smärtfritt och länge. Är det skinnklädsel eller vanlig klädsel? Skinn eller semiskinn är riktigt skönt och lätt att sköta/tvätta. Ser lite lyxigare ut också. Sen kan man tänka på att bara för att serviceboken är korrekt ifylld behöver det inte betyda problemfri bil...mest avgörande är hur bilen har körts och hanterats samt om det är ett måndagsexemplar eller inte.

LIte detaljer som Du kan kolla är ju de klassiska att bakrutetorkaren fungerar fint, turbon inte låter konstigt, att det inte klonkar när du svänger ut på vägen, eller kör över farthinder. Du kan även kolla hur lyktglasen ser ut..är de blästrade? Kolla kondensorn (ac) hur ser den ut? Är det automat så känn att växlarna rullar i fint och utan ryck oavsett om du kör fullgas eller segar upp bilen till 100 km/h. Hur känns geartronic när du växlar ner från 5an-4an-3an-2an-1an. Be även någon kika på vinkelväxeln eller fråga om det åtgärdats något där innan? Tex splinsen som sitter i är förvånansvärt känsliga och vid 14.000 mil har du inga garantier kvar på vinkelväxeln... Känn även om det är något glapp i drivlinan, kardanaxeln? Hur är bromsarna..kolla skivor, belägg, backar....snart dags att byta? 7-8k kr i så fall. Vibrerar det när du bromsar? Kolla även under bilen...är det skyddsplåt på den där fram? Har man kört i stenar, farthinder? Några stag som är krökta eller skadade?

Det absolut bästa är nog att göra så mycket efterforskning som möjligt på tidigare ägare...hur har de hanterat bilen. Är bilen redan såld av tidigare ägare, eller väntar de på pengar från Volvosäljaren? Är den såld kan du ju alltid ringa tidigare ägare och fråga om ett ärligt svar...

Det var väl ungefär vad jag kan komma på just nu. Sen kan jag väl även tillägga att jag tycker det är en annan känsla att sitta i en Volvo med businesspaket än en volvo utan sådant... ska väl egentligen inte vara så mycket som skiljer, men jag tycker man direkt känner att den här "limosinkänslan" helt saknas i tex vanliga xc70 hyrbilar som ofta är av standardmodell.
av R.E
Tack för ett långt och informativt inlägg, Barkbiten!
Jag är på språng men en snabb kommentar.....

Du skriver att det känns stor skillnad om den har businesspaket eller inte. Hur ser jag detta i annonserna? Vad ingår i businesspaketet? 04:an jag länkar till är ganska standardutrustad, eller hur?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
R.E skrev:Tack för ett långt och informativt inlägg, Barkbiten!
Jag är på språng men en snabb kommentar.....

Du skriver att det känns stor skillnad om den har businesspaket eller inte. Hur ser jag detta i annonserna? Vad ingår i businesspaketet? 04:an jag länkar till är ganska standardutrustad, eller hur?
Jag försökte få mer info på annonsen du länkat till men tyvärr lyckas jag inte få varken någon träff på registreringsnumret (vad står det för siffror egentligen... VLP813 eller?) eller detaljer om själva bilen.

Dock står det ju att det är delläder...dvs semi/skinn samt att det är xenon (bi-xenon förmodligen). Så det är inte lägsta standard iaf verkar det som. Ser ingen text om telefon eller navigator, regnsensor, nivåreglering... så gissningsvis är det inte största businesspaketet, men snäppet därunder eller två. Och är det business så borde väl även telefon finnas? Klart är dock att det är inte sämsta varianten och det är inte heller den bästa. Jag gissar alltså på något däremellen vad det nu kan heta.

Ytterligare ett tips: Ring Volvo-verkstaden där bilen har servats och begär ut information om tidigare reparationer och underhåll. Då ser du hela bilens historia!
Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Blev en hel sänksats med Lesjöfors fj&a[…]

Hej, Jag får intermittent fel på back[…]