...

Moderator: Moderatorer

Livräddare eller bötesfälla?

Livräddare
9
22%
Bötesfälla
32
78%
halmstaden skrev:
anp skrev: Tidningen 4WD tror jag det var, räknade för något år sedan ut att det med VV´s alla livräddande satsningar skulle födas fler personer efter vägarna än det dog på ett år.
..förstår inte vad du menar, ursäkta. Födas fler efter vägarna? Det dör 450 pers i trafiken varje år.

För övrigt har jag räknat ut här, en bit ner, att man istället för fartkamerorna skulle kunna göra 900 000 alkotester varje dag ! Som jag redan nämnt i den tråden får du gärna kontrollera mina siffror där om du har tid över, allt för att få det rätt./merzo
Varje åtgärd från VV´s sida beräknas ju rädda X antal liv. Lägg ihop alla VV´s åtgärder och beräknat räddade liv, och se hur den siffran står sig jämfört med statistiskt säkerställt omkomna i trafiken.

Oavsett om dina siffror stämmer eller ej, så visar de med tydlighet hur skattepengar missbrukas i påstått livräddande investeringar.

Skrota alla nuvarande åtgärder, lägg pengarna på investering i befintligt vägnät i form av upprustning och underhåll.
Jag är övertygad om att utfallet i det långa loppet skulle bli detsamma vad gäller personskador och räddade liv.

Ta en sådan enkel sak som viltolyckor, förra året omkom 14 personer i ca, 30000 viltolyckor enligt polisen http://www.polisen.se/inter/nodeid=3392 ... ion=1.html
Olyckor som enkelt kan minskas genom att siktröja intill vägarna.
Hur många liv rädddar kamerorna, och vilken åtgärd känns rimligast om man ser till helheten och inte bara antalet omkomna?

Och vad är det som säger att det är sänkta/övervakade hastigheter som räddar liv och minskar personskador?

Mig veterligt så har utvecklingen hos biltillverkarna varit enorm vad gäller skydd för de åkande i en ny bil jämfört med en kanske endast 5 år äldre likvärdig bil.

Hur mycket mer trafik har vi idag jämfört med för 10 år sedan, och sett till ökad trafikvolym mm, hur ser olycksutvecklingen ut då?
http://www.expressen.se/motor/1.1289052 ... -allt-fler

"Övervakningskameran är effektiv på många sätt och Vägverket är nöjt. Men snart har utredningstaket nåtts för kameraövervakningen på våra vägar. Polisen klarar inte av att utreda fler fall."

Undras om taket kommer att lyfta efter att de nya hastighetsgränserna satts?
Om så många kör för fort nu, hur många kommer att köra för fort då hastighetsbegränsningen sänkts?

Och varför är VV nöjda?
Jag trodde de inte ville sätta dit någon...
Appropå VV´s tänkande om att rädda liv.

"Under 2007 förolyckades sex personer på fyrhjulingar. Tre på mc-registrerade och tre på terrängskoterregistrerade. Hittills i år har fem personer förolyckats. Samtliga på terrängskoterregistrerade fordon."

"Fyrhjulingen utvecklades ursprungligen för terräng. Inte ens tillverkarna anser att det är något bra vägfordon. Men vid sekelskiftet blev den godkänd inom EU för att framföras på väg.
– Vägverket bara beslutade utan att fråga branschen, säger Per Johans­­son."

"Hon tror att det bara är av tidsbrist som Vägverket underlåtit att ta tag i problematiken."

VV godkänner alltså ett fordon som är erkänt farligt att framföra i trafik, och gör sedan inget för att minska olycksrisken.

Men tid till att montera upp fartkameror som inger falsk säkerhet, och dribbla med hastigheter har de.
Tomas88 skrev:Som jag förstått det ska det inte bara sänkas hasigheter utan vissa ska man i stället höja.
*klipp*
http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_1639405.svd

"400 mil Europa- och viktiga riksvägar skyltas om för nya hastigheter med början den 15 september. För 275 mil handlar det om sänkt fart, 30 mil motorväg får hastighetsbegränsningen höjd från 110 till 120 km/tim."

"Omskyltningen kostar 90 miljoner kronor, hur många märken som ska bytas vet inte Vägverket."

Enligt denna artikel verkar det som om de flesta vägarna får sänkt fart.

90 miljoner kostar det tydligen också, lägg den summan till kamerornas årliga driftskostnader.
Hur mycket vägunderhåll had vi kunnat få för den summan? Underhåll som kanske betalt sig under fler år och fler sparade liv.
VV har inte råd med reflexkäppar som ökar säkerheten mycket vintertid här uppe. Men kameror för ett x antal miljoner har de råd med :evil:

*Icke reflexförsedda pinnar får ner hastigheten tror Vägverket.*

Det är väl klart att man måste sänka hastigheten då man i vissa fall inte ens ser vart vägen tar vägen vid kraftigt snöfall etc. Då hade det vart bra med reflexpinnar.

/Kalle
~Kalle~ skrev:VV har inte råd med reflexkäppar som ökar säkerheten mycket vintertid här uppe. Men kameror för ett x antal miljoner har de råd med :evil:

Det är väl klart att man måste sänka hastigheten då man i vissa fall inte ens ser vart vägen tar vägen vid kraftigt snöfall etc. Då hade det vart bra med reflexpinnar.

/Kalle
Det där togs upp i media här också, och svaret från ansvarig person på VV var att ser man inte vägen kör man försiktigare.

Nu i hösttider ställer jag mig undrande till varför inga kant eller mittlinjer målats på de vägar där de saknas eller är utslitna.
Jag gissar att samma svar gäller även den frågan, och då kan man ju undra hur de tänker på VV.
~Kalle~ skrev:VV har inte råd med reflexkäppar som ökar säkerheten mycket vintertid här uppe. Men kameror för ett x antal miljoner har de råd med :evil:

/Kalle
Fast dom är ju egentligen/ursprungligen bara till för snöröjningens skull, för att se hur långt ut man ska ploga, sen att dom försetts med reflexer en gång i tiden är ju positivt. Här försvann reflexpinnarna och vanliga björkruskor sattes upp för några år sedan, men så kom reflexpinnarna tillbaka helt plötsligt.
anp skrev:
Tomas88 skrev:Som jag förstått det ska det inte bara sänkas hasigheter utan vissa ska man i stället höja.
*klipp*
http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_1639405.svd

"400 mil Europa- och viktiga riksvägar skyltas om för nya hastigheter med början den 15 september. För 275 mil handlar det om sänkt fart, 30 mil motorväg får hastighetsbegränsningen höjd från 110 till 120 km/tim."

"Omskyltningen kostar 90 miljoner kronor, hur många märken som ska bytas vet inte Vägverket."

Enligt denna artikel verkar det som om de flesta vägarna får sänkt fart.

90 miljoner kostar det tydligen också, lägg den summan till kamerornas årliga driftskostnader.
Hur mycket vägunderhåll had vi kunnat få för den summan? Underhåll som kanske betalt sig under fler år och fler sparade liv.
Jo det stämmer nog att man tänkt sänka fler, har läst det på fler ställen också.

Känns som att det borde varit tvärt om.
Amarace skrev:

/Kalle
Fast dom är ju egentligen/ursprungligen bara till för snöröjningens skull, för att se hur långt ut man ska ploga, sen att dom försetts med reflexer en gång i tiden är ju positivt. Här försvann reflexpinnarna och vanliga björkruskor sattes upp för några år sedan, men så kom reflexpinnarna tillbaka helt plötsligt.
Nu kör jag ju inte plogbil, men spontant och kanske en aningens okunnigt, känns det som om att ser inte jag som bilist vart vägen/kanten går, så är ju frågan hur plogbilsföraren skall kunna uppfatta situationen annorlunda.

Och det är ju inte helt ovanligt att bilister, oavsett hastighet, skär ner i kanten efter att denna plogats ut över dikeskanten p.g.a dålig kantutmärkning.

Jag ställer mig också frågan hur vissa insatser från VV som ex,vis kameror, vajerräcken och hastighetssänkningar kan vara trafiksäkerhetshöjande, då vägunderhåll, reflexer och tydliga väglinjer inte är det?

Nu i höstvädret med mörka och våta vägbanor, känns det ibland väl spännande att färdas efter dåligt uppmärkta 90km/h vägar.
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. Årets kultur[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

Det var felet! Fick bli tejp temporärt till[…]