- fre 05 sep 2008, 08:10
#215500
Oavsett om dina siffror stämmer eller ej, så visar de med tydlighet hur skattepengar missbrukas i påstått livräddande investeringar.
Skrota alla nuvarande åtgärder, lägg pengarna på investering i befintligt vägnät i form av upprustning och underhåll.
Jag är övertygad om att utfallet i det långa loppet skulle bli detsamma vad gäller personskador och räddade liv.
Ta en sådan enkel sak som viltolyckor, förra året omkom 14 personer i ca, 30000 viltolyckor enligt polisen http://www.polisen.se/inter/nodeid=3392 ... ion=1.html
Olyckor som enkelt kan minskas genom att siktröja intill vägarna.
Hur många liv rädddar kamerorna, och vilken åtgärd känns rimligast om man ser till helheten och inte bara antalet omkomna?
Och vad är det som säger att det är sänkta/övervakade hastigheter som räddar liv och minskar personskador?
Mig veterligt så har utvecklingen hos biltillverkarna varit enorm vad gäller skydd för de åkande i en ny bil jämfört med en kanske endast 5 år äldre likvärdig bil.
Hur mycket mer trafik har vi idag jämfört med för 10 år sedan, och sett till ökad trafikvolym mm, hur ser olycksutvecklingen ut då?
halmstaden skrev:Varje åtgärd från VV´s sida beräknas ju rädda X antal liv. Lägg ihop alla VV´s åtgärder och beräknat räddade liv, och se hur den siffran står sig jämfört med statistiskt säkerställt omkomna i trafiken.anp skrev: Tidningen 4WD tror jag det var, räknade för något år sedan ut att det med VV´s alla livräddande satsningar skulle födas fler personer efter vägarna än det dog på ett år...förstår inte vad du menar, ursäkta. Födas fler efter vägarna? Det dör 450 pers i trafiken varje år.
För övrigt har jag räknat ut här, en bit ner, att man istället för fartkamerorna skulle kunna göra 900 000 alkotester varje dag ! Som jag redan nämnt i den tråden får du gärna kontrollera mina siffror där om du har tid över, allt för att få det rätt./merzo
Oavsett om dina siffror stämmer eller ej, så visar de med tydlighet hur skattepengar missbrukas i påstått livräddande investeringar.
Skrota alla nuvarande åtgärder, lägg pengarna på investering i befintligt vägnät i form av upprustning och underhåll.
Jag är övertygad om att utfallet i det långa loppet skulle bli detsamma vad gäller personskador och räddade liv.
Ta en sådan enkel sak som viltolyckor, förra året omkom 14 personer i ca, 30000 viltolyckor enligt polisen http://www.polisen.se/inter/nodeid=3392 ... ion=1.html
Olyckor som enkelt kan minskas genom att siktröja intill vägarna.
Hur många liv rädddar kamerorna, och vilken åtgärd känns rimligast om man ser till helheten och inte bara antalet omkomna?
Och vad är det som säger att det är sänkta/övervakade hastigheter som räddar liv och minskar personskador?
Mig veterligt så har utvecklingen hos biltillverkarna varit enorm vad gäller skydd för de åkande i en ny bil jämfört med en kanske endast 5 år äldre likvärdig bil.
Hur mycket mer trafik har vi idag jämfört med för 10 år sedan, och sett till ökad trafikvolym mm, hur ser olycksutvecklingen ut då?
Volvo 240 Etanol edition