Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stlmusen
Sen så börjar ju regnummret på ett T o då äre väll en 02 o inte en 03 som de står i annonsen.
Även på VV så står det ju sp.[/quote]

Jag har en XC70 uttagen 030310 och regnr. börjar på T.

Jag är också mycket nöjd med den, har följt den sedan den var nybil, jag är andra ägaren, haft diverse problem men det har varit standardsaker som hjullager, hylsan mellan lådorna och värmaren. Regelbunden service och omvårdnad så håller den hur länge som helst känns det som.
Användarvisningsbild
av Lindh_
jag kan bara tillägga att jag/vi är väldigt nöjd med vår XC70. Vi har 3 hundar (mindre modell) och nu en liten knodd på ingång, så det kommer bli lite tight med plats, men de kommer nog gå bra :)

Vi köte bilen för ca 1,5år sedan, 2 privata ägaren, den hade då gått ca 6600 mil
Nu har vi just passerat 12.000 mil, och vi har alltid följt serviceintervallerna korrekt, kostnaderna har väl varierat mellan 3-5000 i servicekostnader.
Sedan så har vi även fått bytt bromsskivor, belägg, hylsa till vinkelväxel, servat farthållaren, hjullager, länkarmar, bussningar m.m. men allt detta är ju igentligen "slitage" och servar man bilen och sköter om reparationerna så går bilen som en klocka, man skall dock vara beredd på att det kan dra iväg i kostnader, men det kan det ju göra med vilken bil man än väljer..
Jag har haft för vana att reparera och byta slitagedelar i ett tidigt skede, innan det blir "problem".

Som sagt så har vi kanske servat bilen för 40-50k men har inte sett det som något problem då vi stormtrivs med bilen.
Skulle jag välja bil igen, så hade jag valt en XC70 direkt!
av R.E
Phantom skrev:
R.E skrev: Phantom, du ser ut att ha en stor och fin hund på din bild. Är den din?
Anledningen att jag behöver en större bil (som t ex XC:n) är för att hunden ska få det bra och bekvämt i bakluckan. Den funkar bra som hundbil va? :P
Japp, det är min lilla Dogo Argentino tik på runt 40kg som stortris i vår bil. Hon delar plats med en kungspudel också utan problem. Vi har en Robust dubbelbur så de åker så säkert som möjligt. Så svaret är att den fungerar mycket bra som hundbil, och flera av mina träningskompisar har både V70 och XC70, med stora hundar.
Gott att höra! Jag har en Rhodesian Ridgeback-tik.
Just nu åker hon MINI Cooper S men "hundkojan" blir snabbt för liten för hunden ;)
Senast redigerad av 1 R.E, redigerad totalt 0 gånger.
av R.E
Lindh_ skrev:Som sagt så har vi kanske servat bilen för 40-50k men har inte sett det som något problem då vi stormtrivs med bilen.
Seriöst?! :shock:

Att behöva serva en 4 år gammal bil för 40-50.000 kr på 1,5 år... Det är inte ok!

Har ni andra lika höga servicekostnader?!
Användarvisningsbild
av Lindh_
R.E skrev:
Lindh_ skrev:Som sagt så har vi kanske servat bilen för 40-50k men har inte sett det som något problem då vi stormtrivs med bilen.
Seriöst?! :shock:

Att behöva serva en 4 år gammal bil för 40-50.000 kr på 1,5 år... Det är inte ok!

Har ni andra lika höga servicekostnader?!

Kan ju tyckas, men som sagt så har jag även då plöjt igenom 8k 10k och 12k mila service.
Skivor, belägg, torkarmotorer till lamptorkarna, länkarmar, bussningar, hjullager, vinkelväxelhylsa, farthållarservice, hjulinställningar m.m. så drar det lätt iväg. Haft bilen 1år och 7 månader för att vara exakt :)
Kan dock fått ett exemplar som kostat lite extra än vad det borde, men när man väl bytt delarna så vet man att de håller och inte behövs bytas på ett tag iaf :)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Phantom skrev:Barkbiten -
Du verkar inte så överförtjust i Volvo, så jag funderar bara på varför du själv kör en V70 AWD?

Sköter man bilen som den ska skötas, så är Volvo inget värre(se dyrare i reparationer) märke än något annat anser jag!
Jag är hur nöjd som helst med min bil, och jag kör ändå visco ;-//

Well...för att ge ett långt svar på Din fråga så;

För det första är jag mycket nöjd med min Volvo. Den går som en limosin och det är en ren fröjd att cruisa fram i den kväll som dag. Men Volvo är kanske inte världes sexigaste bilmärke, och inte heller är en V70 särdeles unik eller speciell...det är ju faktiskt en riktig "svensson-bil" precis som nidbilden ofta säger. Villa, Volvo, Vovve. Dock kan man påpeka att tex som svensk i tex USA noterar man ofta att Volvo inte alls ses som en "svensson-bil" utan snare mer åt det luxuösa hållet i klass med BMW, MERCEDES och LEXUS. Att köra Volvo är klass. Här i Sverige är vi kanske lite bortskämda med dessa härliga bilar.

Nåväl, jag har införskaffat mig en Volvo V70 av anledningen att jag ville ha en bil som drar hyfsat lite soppa och som tar sig fram bra och som har hög kvalitet och bra och lättillgänglig service, samtidigt är det också viktigt att bilen är säker.

Jag har kört många V70s och XC70s innan..men är om jag ska vara helt ärlig inte helt hundra övertygad om varför man ska ha en nyare modell. Tex så fungerar en Volvo 745 från 1988 nästan precis lika bra. Man tar sig fram och man kommer dit man ska. Dessutom sitter man förvånansvärt bra i en gammal välskött 745:a och sikten är oslagbar...du får verkligen koll på vägen och omgivningen. En sådan bil köper du för några tusenlappar och när det är dags att laga eller serva något så lämnar Du in den till den händige grannen eller kanske rentav fixar det hela på egen hand. Nackdelen är ju såklart motorstyrkan och säkerheten och kanske att den är en aning bullrigare samt att man missar många av de nya sköna funktioner och finesser som dykt upp på senare år. Man får även räkna med att en 745 tar evigheter att värma upp i kallt klimat och att värmen och fläktarna inte alls är lika effektiva, samt att man har is på insidan av rutorna varje morgon etc. Men 745 (som exempel) är en lite roligare bil...den är pga sin ålder lite mer unik och speciell och kan dessutom köras på ett roligt vis utan att riskera att för dyra reparationer. Vad händer tex med en Volvo AWD om du gör fullt rattustlag och sladdar på en asfaltsparkering? Säger förmodligen bara "kras" och sen är det in till verkstaden. Vad händer om du gör det samma med en gammal 745a? FÖrmodligen ingenting...och skulle något gå sönder så fixar man det mest sannolikt själv ganska lätt.

I princip skulle jag alltså lika gärna kunna köra en 745a istället för en V70 awd. Det är handen på hjärtat väldigt få tillfällen på ett år då man verkligen behöver awd. Dessutom är v70 awd så pass låg markfrigång att de gånger du behöver awd så är ändå snödjupet för stort (över 2 dm) vilket innebär att du förstör bilen under eller fastnar på underredet. Sen är det så klart skönt att kunna göra omkörningar lätt och snabbt. Och att säkerheten är hög. Men att den drar lite soppa är ju en sanning med modifikation. Står det 0.59 på färddatorn så har den i verkligheten dragit 0,73 eller liknande... räkna ut den felprocenten :-)

Sen kan väl erkännas också att jag kanske inte klockrent i målgruppen för Volvo V70. Jag trivs bra i den som sagt när man cruisar fram...en unerbar bil och kvalitetsskänslan är vida överträffad de flesta andra bilmärken och modeller på marknaden. Men ska du "köra själv" är det svårt. Automaten håller inte för aktiv körning och anti-sladd-systemet går inte att koppla ur, haldexen är "felprogrammerad" för att göra en "säkrare avåkning" för mycket oerfarna förare och gasen är programmerad att reagera långt efter nedtrycket för att ge en behagligare och lugnare färd samt också i viss mån skona växellådan. Det går ej heller att diff-låsa bilen vilket enligt mig borde vara ett självklart tillbehör. V70 är kanske lite för mycket familjebil för mig. Men det är ju också vad den är konstruerad för, så inget ont om det.

Sen det här med bra och nära service...visst finns servicen nästan över allt, men att den skulle vara bra är nog att ta i. Det är "massproduktion" och "in/ut" fort som fasen som gäller och med lägst möjligt betalda arbetskraft för varje situation....detta säger jag inte är unikt för Volvo, men då jag har sämre erfarenhet av andra bilmärken vill jag inte uttala mig om de andra.

Jag är mycket nöjd med min Volvo för vad den är och för vad den förväntas vara. Men att tro att man ska slippa repartioner och byta ut saker är naivt. Många tänker inte på vad detta kostar utan man bara byter....men för den som står inför valet att skaffa ny bil är det viktigt att känna till att baksidan av mynten kan vara nog så kostsamt. Man ska veta att bilillverkare (som just nu är i kris dessutom) knappt tjänar något på de nya bilarna som säljs...snarare kommer marginalerna från reservdelsförsäljningen och verkstad. Det är inräknat i caset från början. Bilen skall hämtas hem ekonomiskt på reparationer och underhåll. Det gäller bara att tillverka en bil som är good-enough.

Förvånansvärt ofta tänker jag också på vilken härlig bil jag har när jag åker med bekanta och kamrater i deras bilar. Direkt hör man små missljud, konstiga skrap och känsla av mycket låg kvalitet. Att åka i en bra utrustad Volvo är en riktig fröjd! Sen kan man ju tyvärr inte få allt i alla lägen.

Jag skulle nog förmodligen trivas bättre i en bil med lite vassare fyrhjulsdrift och något sportigare modell. Nu vet jag dock inte vad det skulle kunna vara..men kanske Bmws 4x4 eller Audis quatro? De har även komforten som Volvo har. Har även lurat kanske på Subaru som verkar vara byggd för att köras..och åkglädje...men där kanske man tappar limosinkänslan och komforten... inom Volvos segment skulle det nog vara en V70 R AWD.... så den bilen jag har är kanske lite fel för mig, och det har jag noterat med tiden. Får se längre fram om jag byter eller behåller den. Då den går fint och är en ren fröjd att cruisa i så tror jag med all sannolikhet att jag kommer behålla den mycket länge och ev. komplettera med en sportigare bil vid tillfälle.

Fick jag välja skulle jag nog ha en skön jeep med bra markfrigång samt en Volvo V70 D5 framhjulsdriven och en porsche 911 med 4x4. Men då jag är en fattig man får jag nog nöja mig med min V70 awd ett tag till, den är liksom en gyllende medelväg :-)
av R.E
Det var ett långt och välskrivet inlägg, Barkbiten! Tackar!

Igår körde jag 120 mil från Norrland och på vägen försökte jag tänka mig vilka av de mötande bilarna jag skulle vilja ha och som uppfyller de krav jag har. XC70:n står fortfarande högt på listan efter detta. Men oj vad många XC70 man möter när man kör långt!

Vad tror ni om denna bil?
http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?look ... id=3234865
Fyra år gammal och ganska många pendlar-mil men i fint skick och fullservad! Många långa mil behöver väl inte vara så tokig på en sådan här bil så länge den är servad korrekt?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
R.E skrev:Det var ett långt och välskrivet inlägg, Barkbiten! Tackar!

Igår körde jag 120 mil från Norrland och på vägen försökte jag tänka mig vilka av de mötande bilarna jag skulle vilja ha och som uppfyller de krav jag har. XC70:n står fortfarande högt på listan efter detta. Men oj vad många XC70 man möter när man kör långt!

Vad tror ni om denna bil?
http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?look ... id=3234865
Fyra år gammal och ganska många pendlar-mil men i fint skick och fullservad! Många långa mil behöver väl inte vara så tokig på en sådan här bil så länge den är servad korrekt?

Ja...ibland känns nästan XC:n som en "svenssonbil" när man är i vissa områden av landet :-) Men så är det ju verkligen inte!

Hmm..bilen på bilden, fin men drar nog en hel del soppa...xc70 skulle jag nog hellre ha diesel tror jag. Sen 14k mil...hmm..det är väl snart dags för kamremsbyte då? typ vid 16.000 mil eller något sådant? Sen efter 18.000 mil och fyra år brukar det vara en hel del grejer (förslitningsdetaljer) som måste bytas ut eller repareras.... jag skulle nog vara lite tveksam i detta fall :-) Men hör gärna med vad de mer kunniga här på forumet tycker också.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Phantom skrev: Sköter man bilen som den ska skötas, så är Volvo inget värre(se dyrare i reparationer) märke än något annat anser jag!
Jag är hur nöjd som helst med min bil, och jag kör ändå visco ;-//

Ja, höga reparationskostnader och/eller dåliga servicetekniker är det nog gott om tyvärr, oavsett bilmärke.

Men jag läste precis en intressant undersökning gjord av Motormännen ang. bilisternas märkesnöjdhet. Motormännen intervjuade nära 16.000 bilister som köpt ny bil under hösten 2006 till våren 2007. Alltså splitter nya bilar och inga gamla vrak som våra 05or, 04or, och 03or etc :-)

Undersökningen visar att "Sveriges mest sålda bil, Volvo V 70, får betyg som bara räcker till plats 40 av 49. Betygsnivån är densamma för syskonen Volvo S40 och V50. Saab 9-3 och Saab 9-5 har också rasat. Årets resultat räcker bara till platserna 33 och 45."

Anledningen till den inte så imponerande placeringen anges vara två orsaker: "Många är missnöjda med bilarnas bränsleförbrukning men många har också tvingats till verkstadsbesök med den nyinköpta bilen, säger Rolf Lööw."

Ska man kanske ana att just dessa missnöjdhetskriterier kan vara framgångsfaktorer hos konkurrenterna? Undersökningen visar nämligen också att "fem av de tio högst rankade bilarna är japantillverkade". Det borde höja åtminstone något ögonbryn.

Hela artikeln hittar Ni här:

http://norran.se/nyheter/norrochvasterb ... vice=print

Och lite andra klipp:

Från år 2001: "I en lista över fel som föranlett omedelbart verkstadsbesök kommer Volvo S/V 40 och Volvo S 80 på tredje plats bland de sämsta med 39 fel per 100 bilar efter Seat Ibiza (48) och Seat Cordoba (41)."
http://www.ekuriren.se/hermes/article/E ... 8_1_1.html

Från 2007: "Genomgående har bilarna i årets nybilsenkät varit fler gånger och längre tid på verkstaden jämfört med förra mätningen. Volvo V50 och Volvo S60 har flest antal dagar på verkstaden: 4,45 respektive 4,26.

- Det är dubbelt så mycket som medelbilen och tyder på att verkstadspersonalen inte riktigt vetat hur man skulle hantera felen, säger Rolf Lööw. "
http://www.motormannen.se/mm1/site/08_P ... _2007.html
av R.E
Jag läste också de där artiklarna. Skrämmande fakta! Dock är jag ju lite inne på de bilar som placerat sig top 3 i statistiken över nöjda bilägare.

Jag har en MINI Cooper S -07:a (som jag ska behålla även om jag köper en XC70) och den tillverkas, säljs och servas som bekant av BMW. Deras bemötande är så jäkla bra! Även om man behöver lämna in bilen för service utanför serviceintervallerna - jag har gjort det pga. vibrationsljud i kupén - så känns det inte jobbigt eller drygt.

Jag kan förstå att BMW:s kunder är nöjda med sina körglada bilar som i kombination med kvalitetskänsla, någorlunda låg bränsleförbrukning och toppenbemötande hos ÅF och service inte kan göra mycket annat än att placera sig bra i sådana undersökningar!
Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]