Phantom skrev:Barkbiten -
Du verkar inte så överförtjust i Volvo, så jag funderar bara på varför du själv kör en V70 AWD?
Sköter man bilen som den ska skötas, så är Volvo inget värre(se dyrare i reparationer) märke än något annat anser jag!
Jag är hur nöjd som helst med min bil, och jag kör ändå visco ;-//
Well...för att ge ett långt svar på Din fråga så;
För det första är jag mycket nöjd med min Volvo. Den går som en limosin och det är en ren fröjd att cruisa fram i den kväll som dag. Men Volvo är kanske inte världes sexigaste bilmärke, och inte heller är en V70 särdeles unik eller speciell...det är ju faktiskt en riktig "svensson-bil" precis som nidbilden ofta säger. Villa, Volvo, Vovve. Dock kan man påpeka att tex som svensk i tex USA noterar man ofta att Volvo inte alls ses som en "svensson-bil" utan snare mer åt det luxuösa hållet i klass med BMW, MERCEDES och LEXUS. Att köra Volvo är klass. Här i Sverige är vi kanske lite bortskämda med dessa härliga bilar.
Nåväl, jag har införskaffat mig en Volvo V70 av anledningen att jag ville ha en bil som drar hyfsat lite soppa och som tar sig fram bra och som har hög kvalitet och bra och lättillgänglig service, samtidigt är det också viktigt att bilen är säker.
Jag har kört många V70s och XC70s innan..men är om jag ska vara helt ärlig inte helt hundra övertygad om varför man ska ha en nyare modell. Tex så fungerar en Volvo 745 från 1988 nästan precis lika bra. Man tar sig fram och man kommer dit man ska. Dessutom sitter man förvånansvärt bra i en gammal välskött 745:a och sikten är oslagbar...du får verkligen koll på vägen och omgivningen. En sådan bil köper du för några tusenlappar och när det är dags att laga eller serva något så lämnar Du in den till den händige grannen eller kanske rentav fixar det hela på egen hand. Nackdelen är ju såklart motorstyrkan och säkerheten och kanske att den är en aning bullrigare samt att man missar många av de nya sköna funktioner och finesser som dykt upp på senare år. Man får även räkna med att en 745 tar evigheter att värma upp i kallt klimat och att värmen och fläktarna inte alls är lika effektiva, samt att man har is på insidan av rutorna varje morgon etc. Men 745 (som exempel) är en lite roligare bil...den är pga sin ålder lite mer unik och speciell och kan dessutom köras på ett roligt vis utan att riskera att för dyra reparationer. Vad händer tex med en Volvo AWD om du gör fullt rattustlag och sladdar på en asfaltsparkering? Säger förmodligen bara "kras" och sen är det in till verkstaden. Vad händer om du gör det samma med en gammal 745a? FÖrmodligen ingenting...och skulle något gå sönder så fixar man det mest sannolikt själv ganska lätt.
I princip skulle jag alltså lika gärna kunna köra en 745a istället för en V70 awd. Det är handen på hjärtat väldigt få tillfällen på ett år då man verkligen behöver awd. Dessutom är v70 awd så pass låg markfrigång att de gånger du behöver awd så är ändå snödjupet för stort (över 2 dm) vilket innebär att du förstör bilen under eller fastnar på underredet. Sen är det så klart skönt att kunna göra omkörningar lätt och snabbt. Och att säkerheten är hög. Men att den drar lite soppa är ju en sanning med modifikation. Står det 0.59 på färddatorn så har den i verkligheten dragit 0,73 eller liknande... räkna ut den felprocenten
Sen kan väl erkännas också att jag kanske inte klockrent i målgruppen för Volvo V70. Jag trivs bra i den som sagt när man cruisar fram...en unerbar bil och kvalitetsskänslan är vida överträffad de flesta andra bilmärken och modeller på marknaden. Men ska du "köra själv" är det svårt. Automaten håller inte för aktiv körning och anti-sladd-systemet går inte att koppla ur, haldexen är "felprogrammerad" för att göra en "säkrare avåkning" för mycket oerfarna förare och gasen är programmerad att reagera långt efter nedtrycket för att ge en behagligare och lugnare färd samt också i viss mån skona växellådan. Det går ej heller att diff-låsa bilen vilket enligt mig borde vara ett självklart tillbehör. V70 är kanske lite för mycket familjebil för mig. Men det är ju också vad den är konstruerad för, så inget ont om det.
Sen det här med bra och nära service...visst finns servicen nästan över allt, men att den skulle vara bra är nog att ta i. Det är "massproduktion" och "in/ut" fort som fasen som gäller och med lägst möjligt betalda arbetskraft för varje situation....detta säger jag inte är unikt för Volvo, men då jag har sämre erfarenhet av andra bilmärken vill jag inte uttala mig om de andra.
Jag är mycket nöjd med min Volvo för vad den är och för vad den förväntas vara. Men att tro att man ska slippa repartioner och byta ut saker är naivt. Många tänker inte på vad detta kostar utan man bara byter....men för den som står inför valet att skaffa ny bil är det viktigt att känna till att baksidan av mynten kan vara nog så kostsamt. Man ska veta att bilillverkare (som just nu är i kris dessutom) knappt tjänar något på de nya bilarna som säljs...snarare kommer marginalerna från reservdelsförsäljningen och verkstad. Det är inräknat i caset från början. Bilen skall hämtas hem ekonomiskt på reparationer och underhåll. Det gäller bara att tillverka en bil som är good-enough.
Förvånansvärt ofta tänker jag också på vilken härlig bil jag har när jag åker med bekanta och kamrater i deras bilar. Direkt hör man små missljud, konstiga skrap och känsla av mycket låg kvalitet. Att åka i en bra utrustad Volvo är en riktig fröjd! Sen kan man ju tyvärr inte få allt i alla lägen.
Jag skulle nog förmodligen trivas bättre i en bil med lite vassare fyrhjulsdrift och något sportigare modell. Nu vet jag dock inte vad det skulle kunna vara..men kanske Bmws 4x4 eller Audis quatro? De har även komforten som Volvo har. Har även lurat kanske på Subaru som verkar vara byggd för att köras..och åkglädje...men där kanske man tappar limosinkänslan och komforten... inom Volvos segment skulle det nog vara en V70 R AWD.... så den bilen jag har är kanske lite fel för mig, och det har jag noterat med tiden. Får se längre fram om jag byter eller behåller den. Då den går fint och är en ren fröjd att cruisa i så tror jag med all sannolikhet att jag kommer behålla den mycket länge och ev. komplettera med en sportigare bil vid tillfälle.
Fick jag välja skulle jag nog ha en skön jeep med bra markfrigång samt en Volvo V70 D5 framhjulsdriven och en porsche 911 med 4x4. Men då jag är en fattig man får jag nog nöja mig med min V70 awd ett tag till, den är liksom en gyllende medelväg