Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lasse1
Tjena
Har en 850 glt -92 som drar mycket olja ca 2-3liter på 3veckor,har ett urtrampningslager som är dåligt,så kan det ha skadat packboxen mellan motor o växellåda.
För om den är dålig så läcker det väl ut motorolja så att den dra mycket,toppen renovera jag för ca 6-7 månader sen.
Jag misstänker packboxen har jag fel eller kan det va något annat?
av *pettson*
lasse1 skrev:Tjena
Har en 850 glt -92 som drar mycket olja ca 2-3liter på 3veckor,har ett urtrampningslager som är dåligt,så kan det ha skadat packboxen mellan motor o växellåda.
För om den är dålig så läcker det väl ut motorolja så att den dra mycket,toppen renovera jag för ca 6-7 månader sen.
Jag misstänker packboxen har jag fel eller kan det va något annat?
Nu ska jag inte vara elak men en oljeåtgång går inte att beskriva via en tid bara.
Först är det väl bra att ta reda på om bilen ryker blått? Gör den inte det så se till att det är tvättat under och kika mellan motor och låda.
Ett dåligt urtramplager påverkar inte oljeåtgången i sej.
Användarvisningsbild
av lasse1
Nej den ryker inte blått,misstänkte du olje ringarna?
Men jag får väll krypa inunder och titta.
Att den är dålig tror jag inte heller påverkar olje åtgången,men jag tänkte om den kan ha orsakat skada på packboxen.
av *pettson*
lasse1 skrev:Nej den ryker inte blått,misstänkte du olje ringarna?
Men jag får väll krypa inunder och titta.
Att den är dålig tror jag inte heller påverkar olje åtgången,men jag tänkte om den kan ha orsakat skada på packboxen.
Nej jag undrar väl mest egentligen om oljan rinner ur eller om den går igenom motorn.
Ryker den (vilket den borde göra om det går igenom motorn).
Men kika under om du har olja där..
Användarvisningsbild
av lasse1
hej igen
tyvärr så ryker den när man gasar upp den,och den är blöt på undersidan av motor mellan motor och växellådan.
dags för kolvringsbyte eller ?
kanske lika bra att göra allt när jag skall byta urtrampningslagret.
av *pettson*
lasse1 skrev:hej igen
tyvärr så ryker den när man gasar upp den,och den är blöt på undersidan av motor mellan motor och växellådan.
dags för kolvringsbyte eller ?
kanske lika bra att göra allt när jag skall byta urtrampningslagret.
först av allt så pratar vi om ett byte mellan packbox och låda.
Sen så undrar jag.. När du nu renoverade toppen rengjorde du vevhusventilationen då? Alltså genom att demontera allt som ingår i denna och så rengjorde blockets kanaler osv?
av *pettson*
lasse1 skrev:ja det gjorde jag burken var full av glegg sen tog jag bort burken ock rengjorde hålen som går in i blocket,men det kanske är dags att titta på det igen.
Du rengjorde hålen in i blocket. Men kontrollerade du det NEDRE hålet så att det inte var täppt ifrån vevhuset och upp till hålet i blocket? Hursomhelst finns det inget direkt att förlora. Det du gör är att fixa packboxen och sen river du av insuget. Det är ändå en del på vägen till att lyfta toppen om så krävs. Blås lite försiktigt nedåt med tryckluft och dra ur oljestickan. Så hör du om det väser i tråget. Väser det så är det kolvringsbyte och väser det inte så kan du i första hand riva ned tråget och fixa kanalen upp i blocket.
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]