Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DrEvilBoy
Har läst här på forumet om spolning av växellåda och funderade på detta men lat som man är så hörde jag på an Volvo verkstad hur mycket det kostar att göra detta hos dem. Visade sig då att de INTE spolar lådan utan bara byter oljan och sedan får man åka 100 mil och sedan komma tillbaka och byta igen, det var i alla fall så de gjorde på taxibilar.

Vet inte om jag har fattat rätt men om man själv spolar lådan så läggs felkoder som måste nollställas och sedan var det något annat som måste nollställas, minns inte riktigt vad men kan ju ha missförstått det hela. Om man byter all olja i lådan så lär ju inga koder läggas för då har man ju aldrig haft tändningen på(?)
av *pettson*
DrEvilBoy skrev:Har läst här på forumet om spolning av växellåda och funderade på detta men lat som man är så hörde jag på an Volvo verkstad hur mycket det kostar att göra detta hos dem. Visade sig då att de INTE spolar lådan utan bara byter oljan och sedan får man åka 100 mil och sedan komma tillbaka och byta igen, det var i alla fall så de gjorde på taxibilar.

Vet inte om jag har fattat rätt men om man själv spolar lådan så läggs felkoder som måste nollställas och sedan var det något annat som måste nollställas, minns inte riktigt vad men kan ju ha missförstått det hela. Om man byter all olja i lådan så lär ju inga koder läggas för då har man ju aldrig haft tändningen på(?)
Då gör man olika på olika ställen då. Dom jag vet om spolar lådan så som det är angivet i volvos egen manual och där ingår INTE Att du ska lämna tillbaka bilen och låta kunden blanda oljorna (gamla och nya).
Man tömmer lådans tråg och fyller sen på motsvarande mängd ny olja. Sen lossar man lådans ingående slang på oljekylen och leder ned den i en dunk. Startar bilen och låter oljan spruta ut i dunken tills det börjar bubbla. Stänger genast av och fyller på med ny olja. Så gör man så ett antal ggr tills all olja är bytt. Alltså genom start/ stopp. Gamla oljan knuffas framför nya oljan på så sätt och dom blandar sej inte. Vill man sen göra nåt lite extremare så kan man göra som du sa. Att efter att ALL olja är bytt köra runt 100 mil och sen göra om proceduren med oljebytet så att lådan fått sina rester urspolade.
Vill du ha en exakt manual på hur det går till så hör du av dej. Där står även hur mycket olja du häller i varje gång osv.
Det man inte kan göra själv är just adaptiviteten i växellådan. Nollställningen på denna. Men det kan du å andra sidan beställa på volvo så dom nollställer räknaren för oljan.
Vill du kan du även precis efter första provkörningen efter oljebytet ta och ta av strömmen på bilen nån timma. På så sätt är den vanliga körstilsadaptiviteten död i lådan. Så när du kör bilen nästa gång kör du nu några mil sidenlent på D läget. Försök täcka dom flesta hastigheter så lådan får växla mycket. Sen efter den körturen kommer nu bilen att bete sej som om du fått en ny växellåda.
Ja.
Och räknaren för oljan håller koll på hur lång tid oljan är överhettad. När den har fått ihop en viss tid sammanlagt tänder den lampan och sätter kod för oljebyte. Den påverkar inget annat som. Det enda som händer är att du får felkoden för tidigt nästa gång. Beroende på körstil kanske din räknare aldrig har rört sig...
Volvo har 2 varianter om man läser i Vadis, en för byte o en för spolning.
Spolade min -99:a alldeles nyligen hos en kompis som är fd volvomekaniker med tillgång till Vadis, vi spolade dock med 15 liter för att oljan skulle bli riktigt ljusröd och han nollade även adaptionen.
Bilen har gått 25´mil och växlade bra även före spolningen så jag märker faktiskt ingen direkt större skillnad nu efteråt.
Däremot har jag hört talas om de som tyckt att skillnaden före/efter varit stor.

DrEvilboy: Om du ändå får för dig att göra det själv och har den 4-stegade lådan så kan jag rekommendera Dexron III från Swedol, 637:- för 20 liter. Volvo tar ca 120:-/liter för sin olja, så om de skall spola åt dig så blir det gott om $$$ att betala, en gissning är 2500-3000:-.

Finns ju faktiskt en riktigt bra bildbeskrivning på http://www.nordicr.se om du ger dig på det själv, fast det är ju ett tvåmans jobb.
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]