Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wide
Citat
"Sedan när man lägger i ettan från stillastående kommer det ett knäpp från, jag tror det är, växellådan. Om man stannar och startar på nytt så är det tyst. När man lägger i backen från stillastående knäpper det på nytt. Vad kan detta vara?"

Har samma fenomen på min, ibland kan även kopplingen hugga. Nån som känner till beskrivningen?..
Fått nån ordning på din bil?
av morre
Först, min bil är nu ok, Det var övre motorfästet som var slut. Nu glappar det inte längre vilket är kanon.

Till dig Wilde så är det drivaxlarna som knäpper. Det är ett "glapp" i navet som finns där från fabrik. Det är inte något farligt utan bara kosmetiskt. Du kan limma drivaxlarna på Volvo för drygt 600 kr för båda. Då är klicket eller knäppet borta. Men som sagt bara kosmetiskt. Jag har limmat mina då jag tyckte det var lite pinsamt att åka omkring med klicket.
Hade samma problem med min V70 oxo. Slammrade bra när man växlade mellan trean och fyran från början när det uppkomm sedan framför allt när man backade och la i ettans växel och vice versa...fick dock tillbaka den för ett tag sedan och nu är det tyst igen. Enligt verkmästaren så var det inte ovanligt att man limmar drivknutarna...tycker dock att det är lite konstigt när inte ens bilen har gått 4000 mil...men nu är det lugna gatan igen... :D
av zac_ko
Tänk att min bil beter sig som Barkbitens ibland. Mest är det när man släppt gasen helt eller när jag gör kick down. Jag har fått rådet att uppdatera mjukvaran. (har automat).
av JK24T
Det första som ska kollas vid oönskat drivlineslack är just övre motorfästet. Har man den gamla runda typen så går det sönder för eller senare. Att limma drivaxlarnas splines är bara en skönhetsfix.
När övre motorfäste är kollat bör även det undre fästet som också är ett momentfäste kontrolleras. Att börja uppdatera mjukvara och annat är meningslöst innan drivlinans bussningar är kollade och konstaterade felfria.... undrar ibland vad verkstäderna har för kunskap och fantasi.
av CrazyTage
Jag har ett liknande problem på min S60 D5 Aut -07.
Jag får ett klonkande ljud vid gaspådrag direkt efter motorbroms. Detta är särskilt tydligt i låga farter som tex när man saktat in i en korsning och skall gasa iväg.
Skall lämna in den på Volvo på Tisdag så får vi se ved dom säger.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Barkbiten skrev:Jag har noterat något liknande - det uppkom nyligen och fanns inte där innan.

Mitt snarlika problem är dock på alla växlar (automatlåda, v70 awd), men inte alltid, ibland driver den på lika smooth som vanligt...nästan som om det vore något glapp någonstans.

Står stilla någon minut med D (drive). Släpper bromsen och gasar. Då precis innan drivet på hjulen kommer igång klonkar det till. Ungefär samma känsla och ljud som när man parkerat bilen i en lätt backe och släpper bromsen (utan att ha parkeringsbromsen i) då brukar Volvo bilar rulla några cm och därefter stanna till med ett ryck och ett litet klonk, antingen framåt eller bakåt.

Känslan är densamma i detta fall. Fast det händer även under färd. Och framför allt när man släpper gasen ett tag och sedan gasar på igen. Då klonkar det till lite lätt och sen kommer drivningen. Håller man gasen lite lätt nertryckt och sen gasar så blir det inte något klonk eller "glapp". Det uppstår alltså endast efter att man släppt gasen helt, eller om man står stilla vid tex ett rödljus och väntar mer än någon minut.

Har frågat några olika större Volvo-verkstäder men de har inte givit något enhetligt svar på frågan. Vissa tror det är något glapp i någon axel, vissa tror att det är växellådan, och vissa är helt övertygade om att det inte är växellådan.

*** Gällande detta fel har jag hittat följande av andra nämnda ev. orsaker

1) Glapp i drivaxel/drivknut/etc
2) Trasigt fullmassesvänghjul (dyrt som attan!)
3) Gammal mjukvara
4) Dåliga motorfästen

Nu har jag hittat ytterligare potentiella orsaker...tex vibrationer i motorn, spridare, igensatt dieselfilter etc.

Vad beträffar själva klonket så tycks den gängse uppfattningen vara att detta är något man får räkna med på en bil som rullat långt. Mitt "spel" och klonk har dock funnits i många år till och från, men blivit värre sista tiden.
Lyfter en gammal tråd då det redan fanns en del bra svar.
Mitt dilemma då?
Förra veckan noterade jag huxflux ett klonk när jag skulle köra iväg, och nu så känner även jag mkt glapp när jag kör på 5:an.
Mest om man ligger i 110, då kan bilen nästan rycka om man finjusterar gaspådraget för att hålla jämn fart.
Kör en xc70 d5 aut -03 med 29000 mil på mätaren, har senaste mjukvaran, och eftersom detta uppkom så abrupt kan det ju omöjligt vara mjukvara.
Försökte kolla glapp, men vet ju inte vad som är normalt, har sålt v70:in så jag kan inte jämföra med den.
Men, bara av att rulla ett framhjul fram o tillbaks med abrupt stopp med bilen upphissad ruskar motorn en del.
Kollade undre staget till lådan och tyckte bussningen som sitter mot lådan verkade sliten då fäster gick lätt att skjuta i sidled i den, men den kanske ska vara så? Övre fästet har ju en konstruktion som kan spela mycket så där vet jag inte.

Sen en fråga till: när jag snurrade ett framhjul så snurrade inte kardanen med, men jag hade parkering i, och då kanske den inte gör det?
4 hjulsdriften fungerade i vintras iallafall...
Ok, vart en del skrivet, är det konstiga stavfel beror det på att jag skriver från mobilen :)

Edit kom även på att jag tycker att det vibrerar mer i ratten i uppförsbackar på motorvägen, kanske kan hjälpa en diagnos ytterligare? Har mindre vibrationer konstant, tyckte dock att de uppkom efter byte av bromsskivor för någon/några månader sedan men kan även vara annan orsak
Användarvisningsbild
av Perc
moparmöken skrev:Sen en fråga till: när jag snurrade ett framhjul så snurrade inte kardanen med, men jag hade parkering i, och då kanske den inte gör det?
Nej, kardanen ska inte snurra i den situationen. Drivlinan är ju låst, och enda orsaken till att du kunde snurra fritt på framhjulet var att även andra hjulet var i luften och kunde snurra åt andra hållet. Framdiffen är ju helt öppen oavsett om du har i P-läge eller inte.

Sätt dig på youtube och wikipedia och ta reda på hur en differential funkar så kommer det att gå upp ett ljus för dig. Det är otroligt svårt att förklara i text, men enkelt när man får lite praktisk träning. Själv byggde jag en sportbil av technic-lego när jag var liten. Den hade diff, treväxlad låda med back och fjädring. Den lärde mig en hel del :)

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]