Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#199204
VolvoB20 skrev:En följdfråga. Hur ska man våga åka runt med lampor för 30.000- 40.000 kr i fronten???

-Stöldrisk, hur många minuter får man behålla ljusen om man parkerar i stan.
-Viltkock, kan bli dyrt.
-Alla som backar på en i fronten när man parkerar längs gatan?

Körde själv med 6 st Bosch Rallyer 225 Bick Knick med 130 W men de hade man ju köpt på rea för några hundringar styck så det var ju ingen fara.

Bor man i stan skulle jag inte ha extraljus överhuvudtaget...allt för få som har det idag och därför tar folk för givet att ingen har extraljus och man backar därför tills stötfångaren tar emot...sitter då extraljus monterade på bilen bakom så böjs de sneda. Extraljus i stan är ett elände. Vidare är det i princip helt onödiga i stan med omnejd då vägarna är till allra största del upplysta eller har mycket relfexterande skyltar och annat i vägen som gör det jobbigt att köra med extraljus.

Viltkrockar går dock på försäkringen...i alla fall om Du har Volvia. Då påverkar det inte ens premien och noll kronor i självrisk.
Senast redigerad av 1 Barkbiten, redigerad totalt 0 gånger.
#214654
Har gjort lite nya tester ikväll. Med rätt justering och 1 pencil + 2 bred/lång blir ljusbilden magnifik. Det är en mycket kraftfull skillnad mot endast standard-bi-xenon-helljus på Volvo V70.

Det som gör den brutala skillnaden är främst pencil beam. Den ger brutal längd (om det är ett litet krön 900 meter längre fram på en raksträcka så lyser det upp krönet) och det är längden som ger upplevelsen av styrka.

De vanliga s-godkända extraljusen är lika starka men lyser brett till avkall för längden. Dvs, ljusbilden blir inte mycket längre än med vanliga standard-bi-xenon-helljus. Däremot blir ljusbilen kraftigt förstärkt i närområdet (upp till 500 meter) och vyn från förarplats är som ett rum av jämnt fördelat ljus. När pencil kopplas in förstörs den jämna ljusbilden, det blir istället som en strut av förstärkt ljus från grillen och framåt. Ljust i backen närmast bilen 5-50 meter blir nästan för starkt (därför kanske fördel att montera pencil högt upp på taket om möjligt).

Lurar lite på att köra med 3 stycken pencil. För bredden blir trots allt ganska bra. Den extrema bredd som s-godkända versionerna har behövs inte riktigt. Så man behöver alltså inte vinlka ut s-modellerna något för att få fullbredd på vägrenen. Med 3 pencil så skulle man få en sjukt lång och därmed upplevd stark ljusbild men även full tillräcklig bredd på ljuset. Vidare kanske den lilla punkten som blir med ett pencil kompenceras med 2 stycken till.

SKa försöka bifoga ett par bilder nedan där man ser 3 olika ljuslägen:

1. Volvo V70 halvljus bi-xenon.
2. Volvo V70 helljus bi-xenon.
3. Volvo V70 helljus bi-xenon + Hella luminator 2 st s-godkända samt 1 ej godkänd pencil.

Har man inte ett extremt behov av starkt och långt ljus skulle jag välja 2 stycken s-godkända. Det ger en jämn och fin ljusbild och kör man lugnt på kvällarna räcker det gott med ca 450 meters sikt. Vill man ha en riktigt jämn och något marginellt förstärkt ljus rakt fram skulle jag även montera in en icke godkänd lång/smal version i mitten. Den sista uppsättningen ger för ögat den klart skönaste ljusbilden. Och folk kommer att imponeras av ljuset :-)

Är man i starkt behov av att se långt (lika långt som man kan se på dagen) är det tveklöst ett pencilbeam i mitten man behöver. Det ger sikt upp mot kilometern och du kan därmed lugnt planera din körning. Man får också räkna med att antalet rävar ökar drastiskt på resorna...bara ikväll såg jag 3-4 rävar på kort stund. När man slår av extraljusen suddas räven liksom ut mot bakgrunden och närapå försvinner. Med extraljusen blir den istället starkt kontrasterad, nästan som en cementklump med mycket tydliga konturer.
#214657
Exempelbild vintertid
3 Hella Luminator Xenon, men ej pencil i mitten. Mittenljuset är ej s-godkända flodljuset som har något marginellt längre ljusbild och något marginellt smalare ljusbild än de godkända flodljusen. Jämnar ut helhetsbilden på ett mycket fint vis, men ger tyvärr inte någon ljuslängd över 500 meter (dvs långa raksträckor blir kolsvarta efter drygt halva sträckan, men det är skönt om man kör på mindre vägar och inte har användning för ljus över 450-500 meter)

http://www.ladda-upp.com/bilder/8394/he ... ator-xenon
Senast redigerad av 1 Barkbiten, redigerad totalt 0 gånger.
#215392
Nu kommer ytterligare några bilder med exempel på ljusbilden. Denna gång tagna med riktig kamera (Canon IXUS 750). Har även hittat en riktigt bra sajt för att lägga upp bilder på forum -> http://www.forumbilder.se (såg att fler nyttjat den adressen här på Jagrullar). Ljusen står beskrivna i bildtexten. Funderar på att återkomma med test av 3 st pencilbeam vid tillfälle. Skulle även vara intressant att jämföra dessa ljusbilder med er som har NBB-xenon eller egenbyggda Rally 3003 med xenon-kit.



Bild nr 1:
Här är en raksträcka på ca 700 meter. Belysningen är halvljus Bi-xenon. Man noterar att ljuskäglan går lite längre rakt fram i den egna vägbana och stannar av något i längd på mötande vägbana. Svårt att se djur eller annat i vägen. Omöjligt att se hur vägen fortsätter framåt.

Bild





Bild nr 2:

Nu ser vi verkligen att det är en raksträcka. Belysningen är helljus. Man noterar att bi-xenonljusen vinklats upp med genom nivåregleringen och att ljusfältet går ut på bredden (tack vare xenon) lyser upp vägrenen hyfsat tydligt, men främst på höger sida. Halogenljusen (Philips Racing Performance +80%) ger längden och den något vitare lampan (jämfört mot standard) jämnar ut xenon/halogen på ett hyfsat fint sätt. Tittar man noga ser man att raksträckan fortsätter efter ljuskäglans slut, man kan skymta ett krön längre fram. Djur och annat med reflexer upptäcks men det som saknar reflekterande yta försvinner lätt in mot bakgrunden. I det här läget är det svårt att planera körningen. I dagsljus skulle blicken ha varit fäst några flera hundra meter bortom ljuskäglans slut för att planera körningen på optimalt vis. Vad döljs i mörkret? Omöjligt att veta, och sträckan går blixtfort i motorvägsfart (tänk bara på omkörningsfilerna med mitten-vajer...de är cirka 1 och en halv kilometer långa men känns som 200 meter ibland).

Bild




Bild nr 3:
Nu är det inte någon tvekan längre om att det är en lång raksträcka. Belysningen är Bi-xenon helljus plus 3 stycken Hella Luminator Xenon (2 bred/lång samt 1 pencil). Man ser hur vägrenen på båda sidod lyses upp klart och tydligt. Ljuset närmast bilen blir nästan bländande och på gränsen till för starkt. Den upp-och-ner-vända triangeln av ljus i mitten kommer från pencilbeam. Utan pencilbeam skulle ljusbilden vara betydligt jämnare och finare men något svagare i höger vägren samt i princip helt avslocknad vid den lilla svackan som syns innan krönet. Utan pencil hade ljusbilden på längden blivit mer lik bild nr 2 men med jämn och fin fördelning av ljuset och tydlig upplysning av vägrenen upp till ca 350 meter. Krönet längre fram hade man kunnat skymta något lite tydligare än med bara helljusbilden. Så här är frågan om man vill leva med detta starka närljus och därmed även mycket lång sikt, eller om man nöjer sig med en jämnare och behagligare ljusbild som dock slutar vid svackan ungefär. Det optimala här tror jag är att monera pencil på taket, det bygger på att man har en jeep, pick-up eller lastbil. Två pencil på taket och två bred/lång på fronten tror jag skulle vara optimal kombination. För personbilar kan det eventuellt vara intressant att montera 2 eller 3 pencil fram för extrem ljusbild. Det skulle såklart förstärka närljuset ännu mer, men även kompensera genom att jämna ut helheten. Med bild 3s ljusläge ser man allt som reflekteras enormt tydligt och man ser även icke-reflekterande material tydligt genom att kontrasterna blir skarpa. En älg som står och betar på höger sida vid svackan skulle du förmodligen aldrig upptäcka med ljusbild nr 2. Men med nr 3 syns den klart och tydligt. Mycket också därför att xenon ger naturligare färger och omgivningen inte flyter ihop på samma vis som med halogen.

Bild



(Fotnot: När jag tidigare testade ljusbilden med 2 stycken Hella Rally 3000 bred/lång, 100w lampor och klarglas, så var det svårt att notera någon skillnad mellan helljus och extraljus. Vägrenen på båda sidor blev något mer upplyst genom att lamporna var utvinklade, men någon "wow-känsla" som med xenon-ljusen fanns överhuvudtaget inte. Ljusbilden förstärktes något men inte mer än så, och var det riktigt dåligt väder med regn och rusk och höst så kändes det som att halogenljusen liksom åts upp totalt av mörkret. Xenon lyser lika oförtretet oavsett väder. På bilderna ovan är det våt vägbana och lätt duggregn).
#215433
Vill bara tacka för bilderna. Kul att du lägger ner sånt jobb för att visa oss andra. Jag har själv funderat på ett par extraljus så jag läser din tråd med intresse.
Xenon utklassar ju halogen. Synd bara att det är så dyrt.

Såg tidigare i tråden ett pris på 6245 kr/st. Stämmer detta?
#215448
Tomas88 skrev:Vill bara tacka för bilderna. Kul att du lägger ner sånt jobb för att visa oss andra. Jag har själv funderat på ett par extraljus så jag läser din tråd med intresse.
Xenon utklassar ju halogen. Synd bara att det är så dyrt.

Såg tidigare i tråden ett pris på 6245 kr/st. Stämmer detta?
Tack själv. Det är bara trevligt att dela med sig av sina erfarenheter...alltid finns det nån som kan ha nytta av det :-)

Angående ljusen då...jo, det är ju designade lamphus och ett annorlunda material än till de konventionella. Dessutom ingår det kabelsats, reläer, nycklar å lite annat smått och gott plus själva ballasterna (styrdonen) såklart, så det blir lite kronor till slut. Men med tanke på att vanliga Hella Rally med blått neonljus i mönster och halogenlampa på 70w kostar runt 2.500 eller något sådant (såg prislappen på nån mack..helt sjukt) så förstår man ju att det tickar iväg. En kamrat uttryckte sig så här angående modellen: "Du...sådana där ljus köper man inte, de snor man!". Men jag tror inte man behöver vara särskilt orolig för det heller. För det första täcker försäkringen ev. stöld och för det andra är de ju värdelösa för en tjyv då de inte lyser utan den kompletta satsen som du ju monterar inne i motorrummet och därmed blir mycket jobbig att nå åt.

Bor man i stan skulle jag överväga någon annan lösning. Kanske köpa ett gäng NBB-ljus istället (får väl typ 3 ljus till priset av ett Hella eller något sådant) eller kanske sätta in ett xenon-kit i sina vanliga befintliga extraljus. Då syns det ju inte heller att det är xenon. Nu när dollarn är så låg (fast har iofs gått upp rejält senaste veckorna) kan man ju kanske testa att köpa lamporna via nätet... vet inte vad priset blir där?

Men jag kan i alla fall säga att ljuset är så bra att man gärna drar sig för att komma iväg i tid..man liksom vill vänta kvar tills det blivit rejält mörkt innan man ger sig ut på vägarna. Och när man börjar komma söderut och vägskyltar, reflexer och vägpinnar omvartannat blixtrar tillbaka på en..då blir man riktigt irriterad...bäst är de härliga gamla norrlandsvägarna med bara skog och inte ett reflekterande föremål så långt ögat kan nå. Då mår man bara gott :-)

Sen att man upptäcker ett helt annat djurliv än tidigare är ju också ett stort plus. Även om det med bra ljus gör det möjligt att köra riktigt fort på kvällen så börjar man mer och mer inse hur otroligt mycket djur det är i rörelse och efter ett par påkörningar senaste åren har jag nu gått ner till lägre hastigheter kvällstid. Jag tror många som kör fort på kvällen och med vanliga ljus inte har en aning om hur mycket djur det faktiskt kan vara i rörelse när man dundrar förbi i 150 knyck....
#215452
2500 för en halogen gåter mycket tycker jag.

Jag hade en Volvo 240 tidigare som jag monterade 3 st Bosch Rallye (225mm i diameter) 100 w lampor. De köpte jag för 6-700 kr st, (kommer inte ihåg den exakta summan).
Nu har jag en s40 där jag än så länge bara konverterat helljuset till xenon, men har funderingar på något mer.
Själv bor jag på landet i södra sverige, och jag håller med. Det är jäkligt irriterande med alla skyltar som börjar bländas om man har bra belysnig på bilen.

En liten tanke. Det blir ju billigare om man köper halogen x-lyse och sen konverterar dessa till xenon. Men det kanske inte blir lika bra pga av att reflektorn inte är anpassad för xenon? Eller vad säger du? Du verkar ganska insatt i extraljus. :wink:
#215456
Tomas88 skrev: En liten tanke. Det blir ju billigare om man köper halogen x-lyse och sen konverterar dessa till xenon. Men det kanske inte blir lika bra pga av att reflektorn inte är anpassad för xenon? Eller vad säger du? Du verkar ganska insatt i extraljus. :wink:

haha...vet inte om jag är så insatt i extraljus, men att jag har ett stort intresse ska väl inte stickas under stolen med :-)

Jag har inga belägg för detta men vad jag har förstått så är det ofta precis samma reflektor i halogenlamporna som xenon...om du läser specifikationerna ser du även att de har nära på identiska mått. Jag tror tex att om Du tittar på en Hella Rally 3003 (som kostar runt 600 kr) är det förmodligen inte mycket (om ens något) som skiljer från en Hella Luminator Xenon-reflektor. Vissa av de gamla modellerna har ju exakt samma reflektor om jag inte minns helt fel.

Så om detta stämmer är man ju igentligen fruktansvärt lurad som köper original-xenon istället för att bara konvertera. Konverteringen är billigare och dessutom syns det inte vad som sitter i. Men däremot är husen på xenon rejält tilltagna och kraftigare byggda. De känns betydligt lyxigare än tex rally 3003 och bosh 225. Köp 3 stycken pencil rally 3003 och sätt i xenon-kit så vågar jag nästan garantera att du får precis samma ljusbild som om du hade haft 3 stycken luminator pencil...
Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]