Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Tele58
Ja så kom det då, inte var det väl helt oväntat att Fredrik Arp skulle ta sin Mats ur skolan, det beskedet var väl ingen större överraskning eller?

Vad som däremot överraskar är att det blir en britt vid rodret för Volvo PV, undrar hur tankarna gått här?

Min gissning är att den nye VD:n (har förtillfället glömt namnet) kommer sitta under en period av ganska tuffa åtgärder för att sedan lämna över till någon annan, (sk städtant).
Bygger min teori på (den nu lite ironiska) intervju som auto, motor & sport nyligen gjort med Volvo PV:s ordförande Lewis Booth där han säger att Volvo är ett svenskt företag och skall "med rätta" styras av en svensk.
Jo, jo...vi får se om jag har rätt i mina tankar eller om man från Ford's sida tröttnat på svenskt ledarskap, jag gissar som sagt att det blir en utländsk städtant ett tag och sedan en ny VD.

Den som lever får se... ?:-/
av kkj
Kod: Markera allt
eller om man från Ford's sida tröttnat på svenskt ledarskap
Problemet har varit Fords amerikanska ledarskap ( Vit skjorta bestämmer, arbetare är tyst) för det är det som varit rådande. Då Ford kom in blev det en återgång till 50-talet. Chefen bestämmer, andra håller med. Volvos svenska samverkanstradition ( låt vara att den ibland är trög) framvuxen sedan några decennier åkte ut.

Japan arbetar inte efter amerikansk blue-collar stil.

Se nu hur dåligt det går för Ford GM och Chrysler, och hur bra japansk bilindustri går.
av Tele58
kkj skrev:
Kod: Markera allt
eller om man från Ford's sida tröttnat på svenskt ledarskap
Problemet har varit Fords amerikanska ledarskap ( Vit skjorta bestämmer, arbetare är tyst) för det är det som varit rådande. Då Ford kom in blev det en återgång till 50-talet. Chefen bestämmer, andra håller med. Volvos svenska samverkanstradition ( låt vara att den ibland är trög) framvuxen sedan några decennier åkte ut.

Japan arbetar inte efter amerikansk blue-collar stil.

Se nu hur dåligt det går för Ford GM och Chrysler, och hur bra japansk bilindustri går.
Är benägen att hålla med, tror personligen väldigt mycket på den "svenska ledarstilen" men om problemet är Fords "amerikanska ledarskap" vad innebär det då när man tillsätter en icke svensk på VD-stolen?

Kommer man strama åt tyglarna än mer? Om ja, vad innebär det för Volvo som företag och för de bilar som det är meningen att vi ska köpa?

Personligen hoppas jag mycket på bättre kvalitet, bilar som motsvarar kärnvärdena (trygg, säker, familjebil), mer prisvärda och bättre mijlanpassade bilar.
Låter som floskler, men jag tror att Volvos enda chans är att glömma lyxbilsköparna och satsa på vanligt folk som vill ha en bra bil samt att det måste finnas lite större utbud vad det gäller storlekar och motorer.

Får jag önska mig några olika bilar som skulle passa min situation skulle det bli ungefär såhär:
Tjänstebil: V 30 med snåldiesel alt hybrid el/diesel.
Familjebil: Något typ V70 med motor som ovan men en klart enklare/billigare variant än vad som finns idag.
Lek/busbil: Älskar skogen så en mindre variant av XC med dieselmotor och oöm inredning (billig :P ).

Kanske lite för mycket men man måste få önska :wink:

Sen tycker jag att det är lite konstigt att inte fler har synpunkter i sakfrågan, det är ju ett Volvoforum ?:-/
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]