Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dogge72
Har fått reda på att min ena bil har körförbud, och jag som har kört land och rike runt :shock:
Skall nu fixa till lite småsaker sedan boka tid till besiktningen.

Vad kan hända om man kör om kring i denna bil, nu under rådande omständigheter ?

Om jag tex stoppas av polisen? böter? fängelse :???:

Vad händer vid olycka ? för mig eller den andra bilen.

Den är försäkrad och skattad.

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det var som min farsa som körde omkring i sin bil i över ett år med körförbud. Det kom aldrig någon kallelse för besigtning, av någon konstig anledning.

Har dock tyvärr inte svar på din fråga.
av matzen10
Att den är försäkrad och skattad spelar ingen roll i detta läge. Bilen får inte framföras annat än till verkstad och till besiktningen.

Orsakar du en olycka så kommer försäkringsbolaget stämma dig på kostnaderna de har för att kompensera en ev. motpart (skadelidande). Du blir alltså privat återbetalningsskyldig och det kan röra sig om miljoner om den skadelidande blir handikappad.

Är du med i en olycka kommer inte din bil omfattas av försäkringen. Om du själv blir skadad så omfattas du inte av försäkringar från försäkringsbolaget (eftersom det är ett brott att framföra ett fordon med körförbud), men däremot har du rätt till viss kompensation från det allmänna försäkringssystemet (Försäkringskassan).

Straffskalan borde väl minst vara villkorlig + böter? Som högst borde det vara vållande till annans död och därmed bli ett fängelsestraff + böter. Torde bero på tidigare försyndelser med iofs.

Jag skulle inte chansa hur som helst... För egentligen spelar inget straff någon roll om du/annan med körförbud, i värsta fall, är vållande till någons död. T.ex. ett barns död. Kanske inte så troligt men olyckor händer och ibland kan man inte rå över en uppkommen situation..!
Tror det är bäst att låta bilen stå och ta det obekväma med buss/skjuts/cykel eller vad det kan vara. Betydligt mer manligt att ta sitt ansvar ;-).

Själv har jag kört rattfull vid ett (1) tillfälle 1989, när jag var 18 år. Fast jag kom inte ihåg det.. Hade nog rätt så stor tur att inget hände. Hade kört utan glasögon med, tror jag, för de låg i baksätet. Annars hade jag väl lagt dom där när jag hade "parkerat" hemma; jag vet som sagt inte..
Kan tänka på det där än idag och skämmas över mitt ansvarslösa beteende. Men mkt tacksam över att inget hände på färden mellan Varberga - Vivalla.

M V H
---> Matzen10
Användarvisningsbild
av dogge72
Ok, tacksam för svaren.

Kan säga att S40 just nu får stå stilla tills nästa vecka då jag fixar till den samt besiktigar den på onsdag.
Tjejen får åka en lånad Skoda så länge :lol:
Dogge
Användarvisningsbild
av dogge72
Körklar
Efter lite kärlek, gick besiktningen som en dans.
Rena papper, nu väntar jag på en liten klisterlapp.

Dogge
av DDD
matzen10 skrev:Orsakar du en olycka så kommer försäkringsbolaget stämma dig på kostnaderna de har för att kompensera en ev. motpart (skadelidande). Du blir alltså privat återbetalningsskyldig och det kan röra sig om miljoner om den skadelidande blir handikappad.
Har du en gällande trafikförsäkring så reglerar trafikförsäkringsbolaget skadan enligt gällande försäkringsavtal.

Har du inte en gällande trafikförsäkring så upphör trafikförsäkringsbolgets ansvar gentemot skadelidande. Ansvaret tillfaller då Trafikförsäkringsföreningen som går in och reglerar en sådan skada. De sänder sedan återkrav till den som är vållande till skada på annans egendom/person.

MVH

Varningen om åldrat bränsle kommer […]

Tjena, bestikade min bilen första gånge[…]

Någon med ny fartkamera fil gpx

Då är det förmodligen någon […]

Motorhaveri XC90 D5 2017

Tråkigt att återkoppling helt verkar u[…]