Att den är försäkrad och skattad spelar ingen roll i detta läge. Bilen får inte framföras annat än till verkstad och till besiktningen.
Orsakar du en olycka så kommer försäkringsbolaget stämma dig på kostnaderna de har för att kompensera en ev. motpart (skadelidande). Du blir alltså privat återbetalningsskyldig och det kan röra sig om miljoner om den skadelidande blir handikappad.
Är du med i en olycka kommer inte din bil omfattas av försäkringen. Om du själv blir skadad så omfattas du inte av försäkringar från försäkringsbolaget (eftersom det är ett brott att framföra ett fordon med körförbud), men däremot har du rätt till viss kompensation från det allmänna försäkringssystemet (Försäkringskassan).
Straffskalan borde väl minst vara villkorlig + böter? Som högst borde det vara vållande till annans död och därmed bli ett fängelsestraff + böter. Torde bero på tidigare försyndelser med iofs.
Jag skulle inte chansa hur som helst... För egentligen spelar inget straff någon roll om du/annan med körförbud, i värsta fall, är vållande till någons död. T.ex. ett barns död. Kanske inte så troligt men olyckor händer och ibland kan man inte rå över en uppkommen situation..!
Tror det är bäst att låta bilen stå och ta det obekväma med buss/skjuts/cykel eller vad det kan vara. Betydligt mer manligt att ta sitt ansvar

.
Själv har jag kört rattfull vid ett (1) tillfälle 1989, när jag var 18 år. Fast jag kom inte ihåg det.. Hade nog rätt så stor tur att inget hände. Hade kört utan glasögon med, tror jag, för de låg i baksätet. Annars hade jag väl lagt dom där när jag hade "parkerat" hemma; jag vet som sagt inte..
Kan tänka på det där än idag och skämmas över mitt ansvarslösa beteende. Men mkt tacksam över att inget hände på färden mellan Varberga - Vivalla.
M V H
---> Matzen10
------------------------------------------
http://matzen10.wordpress.com