Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Zim
Hej på er!Jag är lite nyfiken vad ni tycker om att ha sin bil lackskyddad. :D
Fördelar? :D
Nackdelar? :(

Det är alltid intressant vad ni kunder tycker?
Användarvisningsbild
av Funk
Fördelar: Blankt och lätt att tvätta. Håller mycket längre än även de bästa vaxerna, även om jag inte hittat några som håller för evigt..
Nackdelar: Inga, under förutsättning att man får ett bra pris på ett bra skydd, eller gör det själv..

Personligen kör jag numera med FireGlaze efter många rekommendationer, och även om jag inte kunnat kolla hållbarheten på min egen bil än så är det bra enligt allt jag hört. Och att det var lättjobbat kan jag intyga.
Det är alltid intressant vad ni kunder tycker?
Nu ser jag mig inte som en kund, utan snarare användare. Lackskydd i all ära, men det totala slutresultatet hänger till 80% på den som polerar och lägger skyddet. Och där varierar det för mycket för att jag skall vara nöjd...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Jag brukar göra en lackrengöring och lägga på vax själv två-tre gånger om året i stället. Tycker det är bättre än att lägga ut massa pengar på att lämna in bilen för lackskydd/konservering.

Nu tillhör ju jag kategorin som tycker det är kul att putsa & polera på bilen. Gillar man inte det eller inte har tid så kanske det är vettigare att lämna in bilen för ett lackskydd som det är längre hållbarhet på än vax.
Användarvisningsbild
av Funk
Stupid-Flanders skrev:Jag brukar göra en lackrengöring och lägga på vax själv två-tre gånger om året i stället. Tycker det är bättre än att lägga ut massa pengar på att lämna in bilen för lackskydd/konservering.

Nu tillhör ju jag kategorin som tycker det är kul att putsa & polera på bilen. Gillar man inte det eller inte har tid så kanske det är vettigare att lämna in bilen för ett lackskydd som det är längre hållbarhet på än vax.
Om du gillar att polera så gör det, men lägg på ett lackskydd i stället för vax. Det finns flera att välja på som inte är så dyra eller svåra att lägga på.
En uppsättning kemikalier kan kosta kanske max 100:-per behandling/bil så det blir t.om billigare att dela på lite proffsmedel med polarna än att köpa tveksamma "mackprodukter".
Du kan kanske räkna med fullgod hållbarhet något år så du får fortfarande glädjen att putsa varje vår :wink: , och man kan fortfarande koppla av med att hålla bilen i skick, men slipper själva vaxningen. Lägger du ner några timmar på att få t.ex motorrummet lika fint som utsidan så är det lika kul.

Att däremot lämna till t.ex MrCrap för en stor hög femhundringar är inte heller min melodi, dels är det oproportionerligt dyrt, och dessutom kan man ju faktiskt vilja fixa till en och annan tvättrepa utan att behöva åka dit och bli rånad igen...

/Thomas
Användarvisningsbild
av hebbe
Stupid-Flanders skrev:Jag brukar göra en lackrengöring och lägga på vax själv två-tre gånger om året i stället. Tycker det är bättre än att lägga ut massa pengar på att lämna in bilen för lackskydd/konservering.

precis samma sak gäller för mig, det är kul att putsa på bilen.
av Zim
Tack för svaren!
jag skulle kanske presenterat mig först för att förtydliga frågan då jag håller på med detta
som Proffs så att säga :wink:
Frågan är nog mera ställd till en som har köpt sig ett lackskydd till sin bil och jag var bara nyfiken vad ni kunder har att säga om lackskydd samt om ni varit nöjda med era jobb som ni har fått utfört på någon rekond firma?
Givetvis så pratar jag med mina kunder men tänkte att få en mera bred bild hur ni kunder tänker och uppfattar saker och ting runt lackskydd samt rekond! :roll:
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har haft bilar behandlade av MrCap, Ditech samt med SilverSeal från en mindre firma. Mr Cap är enligt mig klart överreklamerade, och gjorde även i mitt fall ett ganska dåligt polerjobb. SilverSealen från Smartab vet jag inte hur länge den höll för jag sålde bilen efter något halvår, dock var polerjobbet excellent...
Ditech hade jag själv för ganska många år sedan på en solidblå 240, och den höll sig fräsch väldigt länge, dock är detta som sagt länge sedan så jag vet inte hur jag bedömt polerjobbet idag. Men den höll sig riktigt bra i alla fall...

Personligen tillhör jag samma kategori som flera andra på forumet, jag gillar att hålla bilen fräsch och har inget emot att lägga någon helg då och då. Men jag har insett det meningslösa och dyra att använda vanliga kioskprodukter. Efter att ha fått möjligheten att lära mig en del tricks och fått övat upp handlaget under överinseende av proffs under ett par år så ser jag mig kanske som världens långsammaste proffs... Som tur är är det på inget sätt något jag lever eller tjänar pengar på, för det går inte fort. Å' andra sidan har erfarenheterna fått mig att ställa större krav på de riktiga proffsen, och även inse att ett flertal av dem bara är slarviga lycksökare med få krav på riktigt hög kvalite.

/Thomas
av Zim
Till Funk:Världens långsammaste proffs :D
Lång Tid är lika med ett strålande resultat om man kan hantera en polermaskin på rätt sätt :wink: Jag betvivlar inte att du har en riktigt blank bil 8)

Någon mer som har erfarenhet av rekond eller lackskydd utförd av ett så kallat "proffs" :wink:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag har en granne som har lämnat in sin fabriksnya Saab 9-5 på lackförsegling och han är mycket nöjd med resultatet lätt att tvätta ,CYCLO lackskydd tror jag det hette

/Kalle

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]