Stupid-Flanders skrev:Jag brukar göra en lackrengöring och lägga på vax själv två-tre gånger om året i stället. Tycker det är bättre än att lägga ut massa pengar på att lämna in bilen för lackskydd/konservering.
Nu tillhör ju jag kategorin som tycker det är kul att putsa & polera på bilen. Gillar man inte det eller inte har tid så kanske det är vettigare att lämna in bilen för ett lackskydd som det är längre hållbarhet på än vax.
Om du gillar att polera så gör det, men lägg på ett lackskydd i stället för vax. Det finns flera att välja på som inte är så dyra eller svåra att lägga på.
En uppsättning kemikalier kan kosta kanske max 100:-per behandling/bil så det blir t.om billigare att dela på lite proffsmedel med polarna än att köpa tveksamma "mackprodukter".
Du kan kanske räkna med fullgod hållbarhet något år så du får fortfarande glädjen att putsa varje vår

, och man kan fortfarande koppla av med att hålla bilen i skick, men slipper själva vaxningen. Lägger du ner några timmar på att få t.ex motorrummet lika fint som utsidan så är det lika kul.
Att däremot lämna till t.ex MrCrap för en stor hög femhundringar är inte heller min melodi, dels är det oproportionerligt dyrt, och dessutom kan man ju faktiskt vilja fixa till en och annan tvättrepa utan att behöva åka dit och bli rånad igen...
/Thomas