PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ståhl
Vägrar betala flera hundra för en ny,speciellt inte från feltema.

Hittade en Vw generator idag på 90A.
Men hur kan man kolla om den har inbyggt laddningsrelä?
Fick även bildbevis 8)

Bild

Vad tror ni?
Tror den har setat i en golf2a från 88. Lär ju gå att få till något så den passar till b20.
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
är det inte reläet som sitter i ovan kant på bilden på generatorn alltså?
annars får man följa kablarna från generatorn ose om de går till nått relä eller ej
sen är utgångarna från generatorn märkta med bokstav eller en siffra minns ej vilket så du sätter sladdarna rätt när du skiftar från den gammle alltså håll koll på detta så går det säkert bra 8)
Användarvisningsbild
av Ståhl
NORDIC MAN skrev:är det inte reläet som sitter i ovan kant på bilden på generatorn alltså?
annars får man följa kablarna från generatorn ose om de går till nått relä eller ej
sen är utgångarna från generatorn märkta med bokstav eller en siffra minns ej vilket så du sätter sladdarna rätt när du skiftar från den gammle alltså håll koll på detta så går det säkert bra 8)
Okej... som jag fattade det så om det är 2st stora utgångar på generatorn som ska gå till startmotor och batteri så är det inbyggt?

EDIT:
undersökte min generator som sitter i lite.. den verkar inte ha inbyggd laddningsrelä. För det gick 2 röda kablar från den och en av dom gick till en plåtlåda som sitter på torpedväggen. Och så upptäckte jag att det kabeln bara går till startmotorn, fast den lär ju inte behöva gå längre än så?
Så hur ska jag göra? för in i den plåtlådan sitter det även flera andra kablar som jag inte vet var dom går. Och vilken går till laddningslampan i instrumenten och allt sånt? :|
Kanske vore lättast att ta en 240 generator och sätta på isf? för på dom vet jag vart allt ska gå.
2st större kablar, en till batteriet och en till startmotorn. Eller de kanske räcker med en typ 10mm2 kabel som går bara till startmotorn?
och så går de en liten kabel som ska gå till laddningslampan?
Men är det inte så att den kabeln som går till laddningslampan är jord igentligen för generatorn gör väll så att just den kontakten jordas när den laddar?
av Amarace
Utgången för laddlampan är jordad när generatorn INTE laddar, får spänning när den sedan laddar.

PÅ en med extern relä/regulator har du alltid 30 (Plus), 61/DF (från kolen till laddrelä/regulator) samt D+ (till laddlampan samt till laddrelä/reulator), kan även vara en 31 som går till jord.
På en med inbyggt relä har du inte 61/DF samt att du då såklart har en liten "klump" på kolbryggan som innehåller regulatorn, står oftast volttalet på den förutom märke. Externt relä har du en flatsiftsanslutning på kolbryggan istället.
En generator kan även ha flera plusutgångar, men man behöver bara använda en.

Hur du drar Plus spelar ingne större roll, endera till batteri direkt eller till startmotorns plus.

Färgerna brukar vara Röd för plus (Grov), Röd för D+ och Grön för 61/DF och svart för 31/jord.

Detta stämmer på så gott som alla generatorer, undantag en del Franskt och Japanskt.

På en B20 brukar det vara enklast att ta en generator från en B21-B23x och kapa nedre fästet så det blir rätt bredd för B20 samt borra upp hålet till 1/2" (12,5-13mm).
Opel har också liknande fäste man kan kapa och borra upp, men då måste man även göra om spännstaget, likaså för VW.

Man behöver inte större batteri för att ha större generator eller tvärtom. (en gammal traktor kan ju ha 150Ah batteri men en 15A generator, en bil kan ha 50Ah batteri men 90A generator). Det är därför det sitter laddningsregulator, för att inte överladda.

(Batteriets "styrka" benäms Ah som i Amperetimmar, Generatorns effekt/styrka i A som i Ampere eller W som i Watt)
Användarvisningsbild
av Ståhl
Amarace skrev:Utgången för laddlampan är jordad när generatorn INTE laddar, får spänning när den sedan laddar.

PÅ en med extern relä/regulator har du alltid 30 (Plus), 61/DF (från kolen till laddrelä/regulator) samt D+ (till laddlampan samt till laddrelä/reulator), kan även vara en 31 som går till jord.
På en med inbyggt relä har du inte 61/DF samt att du då såklart har en liten "klump" på kolbryggan som innehåller regulatorn, står oftast volttalet på den förutom märke. Externt relä har du en flatsiftsanslutning på kolbryggan istället.
En generator kan även ha flera plusutgångar, men man behöver bara använda en.

Hur du drar Plus spelar ingne större roll, endera till batteri direkt eller till startmotorns plus.

Färgerna brukar vara Röd för plus (Grov), Röd för D+ och Grön för 61/DF och svart för 31/jord.

Detta stämmer på så gott som alla generatorer, undantag en del Franskt och Japanskt.

På en B20 brukar det vara enklast att ta en generator från en B21-B23x och kapa nedre fästet så det blir rätt bredd för B20 samt borra upp hålet till 1/2" (12,5-13mm).
Opel har också liknande fäste man kan kapa och borra upp, men då måste man även göra om spännstaget, likaså för VW.

Man behöver inte större batteri för att ha större generator eller tvärtom. (en gammal traktor kan ju ha 150Ah batteri men en 15A generator, en bil kan ha 50Ah batteri men 90A generator). Det är därför det sitter laddningsregulator, för att inte överladda.

(Batteriets "styrka" benäms Ah som i Amperetimmar, Generatorns effekt/styrka i A som i Ampere eller W som i Watt)
Tack Amarace! :roll:
Nu fattar jag!

Men jag fattar fortfarande var jag ska göra av alla andra kablar som går in i mitt laddrelä? Dom måste ju gå till nånting om jag ska byta generator?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vad har du mer som går till regulatorn då? Bild? Det borde inte vara mer än möjligen kabeln till lampan, fast den brukar gå direkt från generatorn. Normalt sett behöver du inte ändra något för att byta till inbyggd regulator. Du behöver bara B+ och D+/61. Jorden löser sig själv iom att generatorn inte är gummiupphängd på B20.
Användarvisningsbild
av Ståhl
Sparkz skrev:Vad har du mer som går till regulatorn då? Bild? Det borde inte vara mer än möjligen kabeln till lampan, fast den brukar gå direkt från generatorn. Normalt sett behöver du inte ändra något för att byta till inbyggd regulator. Du behöver bara B+ och D+/61. Jorden löser sig själv iom att generatorn inte är gummiupphängd på B20.
Kan fixa bild på det imorgon.
Fast iofs så är jag inte säker på att det är en regulator.. tyckte bara det när jag märkte att en röd kabel från generatorn går in i den och sen vidare.
av Rådlös
Jag kunde först inte se bilden. Är det någon annan som inte ser den?
Om man högerklickar på symbolen med det röda krysset kommer det upp en meny. Välj Egenskaper längst ner. Nu kommer en ny ruta. Där finns adressen. Kopiera den och flytta den till adressraden för internet. Där skall det fungera. Så gjorde det för mig. IE 7.0

Hursomhelst, med så många kablar tycker jag mer att det liknar växlingsreläet för hel och halvljus. (Stegrelä heter det på Volvospråk). Prova att hålla handen på det relät när någon rycker i ljustutespaken/växlar hel och halvljus. Du känner direkt om det är så. Det smäller krafigt, mekaniskt i reläet.

Laddningsregulatorn, om du har den separat på utsidan, skall bara ha två kablar från generatorn plus eventuell jord.
Användarvisningsbild
av Ståhl
Rådlös skrev:Jag kunde först inte se bilden. Är det någon annan som inte ser den?
Om man högerklickar på symbolen med det röda krysset kommer det upp en meny. Välj Egenskaper längst ner. Nu kommer en ny ruta. Där finns adressen. Kopiera den och flytta den till adressraden för internet. Där skall det fungera. Så gjorde det för mig. IE 7.0

Hursomhelst, med så många kablar tycker jag mer att det liknar växlingsreläet för hel och halvljus. (Stegrelä heter det på Volvospråk). Prova att hålla handen på det relät när någon rycker i ljustutespaken/växlar hel och halvljus. Du känner direkt om det är så. Det smäller krafigt, mekaniskt i reläet.

Laddningsregulatorn, om du har den separat på utsidan, skall bara ha två kablar från generatorn plus eventuell jord.
Okej...
Ja jag misstänkte något sånt jag också.
Men då är det isåfall lite mysko att det går en röd lite tjockare kabel från generatorn in i dendär lilla plåtlådan på bilden. :|
Men synd att jag inte ha bilen hemma just nu eftersom den står uppe på verkstan ca 1,5mil härifrån eftersom jag började bygga om nummerplåtsbelysningen idag, annars hade ja kunnat undersöka saken ytterligare lite till.

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att mo[…]