Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjorn
#214575
Hej. Jag har läst på hela forumet och får inte till mitt problem.
ABS'en fungerar inte. Aldrig gjort sedan jag köpte bilen (1 1/2 år sedan)
Felkoden säger att höger bak givare är bruten krets eller kortslutning. Jag försökte mig på att mäta givaren efter att ha läst om det här. Vet inte ens hur man ska göra det ordentlig, men satte dit mät stickorna och drog på med 2000k ohm på mitt förträffliga biltema voltmeter för 89:- Givaren visade över 1000 Ohm höger bak. Den vänstra som inte har en felkod däremot visar inte ett skit? Kransarna är fina bak och måste nog undersöka dom i fram och göra rent. Men först vill jag veta om givarna lever?

Kan någon vara så snäll och lära mig hur man mäter upp givare.
Skal däcket snurra samtidigt. Skal kablarna vara ditsatta och ström/motor på?
Jag är väldigt grön innom motorelektronik, kan typ koppla in bilstereon och komma på om generatorn laddar som den ska. Jag skulle verkligen vilja ha igång ABS systemet och det innebär säkert att köpa lite nya delar men om någon kunde hjälpa mig igång så ska jag nog lorta ner mig tills bromspedalen dunkar för mig :D
Åh.. en sak till. Min ABS kontroll lampa fungerar vid tändnings start, men den lyser aldrig och visar inte att det finns ett problem? konstigt eftersom jag får felkoder på ABS'en

Mvh Björn
Användarvisningsbild
av Sparkz
#214763
När du mäter motstånd ska du koppla bort allt från det du mäter på. Du mäter alltså motståndet i givaren.
1000 Ohm låter fint, men den andra är nog kass då. (Om du med ingenting menar att den visar samma sak som när du håller mätsladdarna i luften, alltså avbrott / oändligt motstånd.)
2 kOhm är ett vettigare område att mäta på i det här läget.

Sen kan du mäta spänning och snurra på hjulet. Sätt multimetern på ett lågt område på växelspänning, antagligen 2000 mV AC. Men det gör man mest om motståndet är ok i givaren men styrenheten fortfarande klagar på signalen. Då för att se att kransen är ok och att det är rätt avstånd mellan den och givaren.
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]