Kul att du tar tag i bilen !!
Denna länk till Volvo leveranschassin ger all info om Karosserier påbyggnader mm. En kanonsida för oss som gillar dylikt.
http://home.swipnet.se/lev_chassi/
Vad gäller ramen så är en Duettram att betrakta som ett tillbehör till skilnad från andra ramar Tex amerikanska där ramen med chassienummer står för identiteten.
Det nummer som står instansat på ramen under kylaren har inget med identiteten att göra.
ID-nummer finns på tidiga Duetter på en plåtbricka på torpeden och på senare modeller även som ett instansat nummer under säkringsdosan strax ovanför värmepaketet. Om märkningen går att läsa på
http://www.pv-klubben.org/
Om din bil är byggd på en korosserifirma kan din ID-plåt sitta på olika ställen på hytten.
Allt detta kan du läsa dig till på hemsidan. Där finns även ett stort antal byggen presenterade.
Har själv varit i kontakt med både SFRO och SBP tekniska upplysningen beträffande just detta inför min egen
besiktning av mitt Duett pickis-bygge.
Mitt tips är att du i ett tidigt skede av din renovering besöker eller ringer till den SBP-station du tänker besiktiga på och resonerar med besiktningsmannen vad du tänkt göra. Du slipper på så sätt överaskningar som kan vara omständiga att rätta till. SFRO-Besiktning kostar 2000 alternativt 4000 beroende på om det är Ändrat eller ombyggt/amatörbyggt fordon. Det är inte aktuellt med en sådan SFRO-besiktning som du beskriver din renovering.
Att behålla din orginalram kan ju ha sin charm ändå även om du skär bitar från en annan och lägger i.
Om du byter ram så tänk på att Styrstångens vinkel samt handbromsplaceringen skilljer från -57 och nyare.
Kanske har jag bara förvirrat dig, men nåt kanske hjälper...