Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henke79
Är det bara jag eller är det mycket strul med lambdasonder mm med äldsta v70n? har en som m otorlampan har lyst lite till o från på,va in för någon m ånad sen till verkstan o kollade men han sa att det räcktr med en misständning i sterten så kunde lampan börja lysa.dom släckte lampan o ja körde på som vanligt till för någon da sedan nu lyser den igen SUCK!!!! blir så j.....vla less på allt strul me denna bil vad ska man ta sig till? bilen går hur bra som helst i övrigt o är hur nöjd som helst med den.har tagit av batteripolen o då slockna den i typ 2dagar men sen börja den lysa igen,har även bytt gasspjäll huset för 5000kr nu i vintras man börjar ju undra va det är för någon skitbil jag blir ju f...n ruinerad på denna bil!!!! har ni några tips så tackar jag o bockar!!
Användarvisningsbild
av Phantom
Vad hade du för felkod som verkstaden släckte?
Vad har du för motor i bilen?
Läs ut felkoden du har nu när lampan tänds igen så kan du få bra hjälp här i forumet. Det du anger nu är som att leta efter en nål i en höstack :wink: Det kan t.ex. vara en trasig vakuumslang eller något helt annat och behöver absolut inte vara lamdan som är trasig. Går bilen normalt när lampan tänds eller går den sämre, ryckigt, stannar m.m?
av Henke79
bilen går precis som vanligt o inga kostigheter,ska boka verkstad i dag o återkommer efter det,va dock lite seg startad en morgon men tror att det kan ha berott på att det va mycket kallt på natten o rå dimma. Tankade även 15l e85 på semestern vid fulltank men lampan har ju lyst en gng innan ja ens testat me e85 så ja vet inte om de beror på det heller.
av Henke79
Hej va tvungen att byta främre lambda :( kan även va tvungen att byta bakre men det vet ja inte förens ja kört ett tag,hela kalaset gick på 2700 men då var det orginal lambda för dom sa att dom va så känsliga på just lambdan så dom monterade bara orginal,har tydligen varit strul med lambda ända sedan dom va ny.hade absolut ingen betydelse att jag blandat i e85 under sem som tur va annars hade man blitt lite less. skriver mer om det händer nåt framöver.TJO!
Användarvisningsbild
av CarMan
vet du vad du hadde för felkoder?
låter konstigt att man inte vet om bakre också är trasig? & det låter lika konstigt att båda pajar samtidigt?
sen så låter det inte bekant med att det varit strul med dessa hela tiden.

(dock så är lamdasonde en av de vanligaste delarna som byts ut utan att vara trasig)
vad var det för verksta du var på? (med tanke på att ni diskutera piratdelar)
Användarvisningsbild
av Phantom
Synd att verkstaden inte tog sig tid att mäta upp delarna, utan börjar byta enligt felkod som antyder på fel värde för lamda. Det kan ju finnas andra komponenter som det är fel på och i sin tur resulterar i ett dåligt värde för en lamdasond.
Men vi håller tummarna för att du fått ditt problem löst :)
Användarvisningsbild
av CarMan
en lamdasond som visar fel värde. betyder i 99,9% av fallen att lamdasonden fungerar felfritt. men att dbänsle luftblandningn är fel.
har man därimot signal fel eller avbrott på förvärmningen så är ju sonden kass (trasig förvärmning är det vanligaste felet på an lamdasond & är enkelt att mätaupp

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]