Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av morre
Var i går till Upplands Motor och de gjorde en provtur med bilen. Verkmästaren som körde trodde att felet var mjukvaru-relaterat då upplevelsen av rycket endast var i vissa hastigheter och endast på 4an och 5an. Gaspedalen är helt elektronisk och har inte någon vajer. Vi får se om en uppgradering hjälper.
av morre
Har varit ute och kört några dagar och blir så irriterad på glappet i drivlinan. Nu har jag inte gjort någon uppgradering än men betvivlar att det kommer att hjälpa.2000-2500 varv på 4an eller 5an kort motorbroms för att sedan gasa på om än lungt så är det ett glapp som känna 2-3 cm i drivlinan. Jag förstår inte att Volvo gör så dåliga bilar. Den har rullat runt 9000 mil. Otroligt! Jag säljer den om inte uppgraderingen funkar. Deppiga kvälls reflektoner ;)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Jag har noterat något liknande - det uppkom nyligen och fanns inte där innan.

Mitt snarlika problem är dock på alla växlar (automatlåda, v70 awd), men inte alltid, ibland driver den på lika smooth som vanligt...nästan som om det vore något glapp någonstans.

Står stilla någon minut med D (drive). Släpper bromsen och gasar. Då precis innan drivet på hjulen kommer igång klonkar det till. Ungefär samma känsla och ljud som när man parkerat bilen i en lätt backe och släpper bromsen (utan att ha parkeringsbromsen i) då brukar Volvo bilar rulla några cm och därefter stanna till med ett ryck och ett litet klonk, antingen framåt eller bakåt.

Känslan är densamma i detta fall. Fast det händer även under färd. Och framför allt när man släpper gasen ett tag och sedan gasar på igen. Då klonkar det till lite lätt och sen kommer drivningen. Håller man gasen lite lätt nertryckt och sen gasar så blir det inte något klonk eller "glapp". Det uppstår alltså endast efter att man släppt gasen helt, eller om man står stilla vid tex ett rödljus och väntar mer än någon minut.

Har frågat några olika större Volvo-verkstäder men de har inte givit något enhetligt svar på frågan. Vissa tror det är något glapp i någon axel, vissa tror att det är växellådan, och vissa är helt övertygade om att det inte är växellådan.

*** Gällande detta fel har jag hittat följande av andra nämnda ev. orsaker

1) Glapp i drivaxel/drivknut/etc
2) Trasigt fullmassesvänghjul (dyrt som attan!)
3) Gammal mjukvara
4) Dåliga motorfästen
Senast redigerad av 1 Barkbiten, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag provade att motorbromsa och gasa i 90 på fyran och om man bara motorbromsar mycket kort (under 0.5 sek) och sedan stampar ner gaspedalen så känner jag ett svagt ryck. Om jag motorbromsar lite längre, 1 sekund eller mer och ger gas blir det inget ryck alls. Bara en omedelbar men mjuk fartökning.

Du måste ju ha något glapp i motorupphängningen eller framvagnen på nåt vis.
av morre
Tack alla vänliga människor som ger feedback!! Vi får se när jag uppgraderat mjukvaran om det hjälper. Men annars får de gå vidare och söka. Jag har ju köpt bilen nu i sommar och firman som sålde är skyldiga att lösa problem som fanns vid leverans och detta fanns ju förstås då.

Det skall ju vara som A80TD skriver att en omedelbar och mjuk fartökning.

The story will continue!

Igen tack alla som ger respons!!
zac_ko skrev:
Barkbiten skrev:Kollade upp min bil idag och det visade sig vara ett litet glapp i kardanaxeln.
Vad skulle de göra åte det?

De tyckte inte man behövde göra något åt det...glappet var "så litet" och det var tydligen ingen fara att köra vidare.

Blankt papper :party:

Jag har en V40 D3 -17. Årsskatten på d[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]