Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det som har att göra med 16 tummare (195 breda) är att det är bredden som avgör bränsleförbrukningen. Ska du gå upp till 17" så blir det mer bredd (205 breda), det är så det ligger till.

Men jag har ett svagt minne av att jag har läst att den även var godkänd med 205 breda 16" däck, isåfall är det ju helt sjukt :roll:

/Kalle
~Kalle~ skrev:Det som har att göra med 16 tummare (195 breda) är att det är bredden som avgör bränsleförbrukningen. Ska du gå upp till 17" så blir det mer bredd (205 breda), det är så det ligger till.

Men jag har ett svagt minne av att jag har läst att den även var godkänd med 205 breda 16" däck, isåfall är det ju helt sjukt :roll:

/Kalle
Yes det stämmer... på bygg din bil verkar alla vara 16" och 205 breda.... tråkigt :(
Kroken skrev:
Arese,
- Visst "krossar" säkert min f.d Saab 9-5 Aero min nuvarande S80 D5 om jag kör med fullgasaccelerationer och "sport" knappen ständigt intryckt, men förbrukningen blir skyhög och till vardags skulle det bli olidligt.
Volvo B20 skrev:
Ehhh. man behöver väl inte köra med sportknappen inne hela tiden ???
Nu ger jag upp, om ni inte förstår att det var menat som en liknelse utan tolkar allt ordagrant, så är det ingen mening att kommenterar mera på detta forum.

Tackar för mig / Kroken

P.s. Det viktiga är att Fredrik blir nöjd med sitt val, oavsett vad vi andra tycker och tänker, mina inlägg syftade bara till att få honom att testa en D5, nu har han gjort det och avfärdat det på goda grunder utifrån sitt tycke. D.s.
~Kalle~ skrev:Det som har att göra med 16 tummare (195 breda) är att det är bredden som avgör bränsleförbrukningen. Ska du gå upp till 17" så blir det mer bredd (205 breda), det är så det ligger till.

/Kalle
16" levereras med 205 och 17" med 225, och så här står det på Volvos hemsida, urklippt;
OBS! Gäller V70 2.5FT enbart. Eftersom 2.5FT VOR i grunden är en miljöbil gäller begränsningen på däckdimension även denna variant.

Bilen är försedd med Creon och 205/60 R16 däck. För att få 17" VOR hjul på denna bil beställer man optionkod 900218. Detta medför dock att bilen inte uppfyller miljöbilskriteriet.
Kroken skrev:P.s. Det viktiga är att Fredrik blir nöjd med sitt val, oavsett vad vi andra tycker och tänker, mina inlägg syftade bara till att få honom att testa en D5, nu har han gjort det och avfärdat det på goda grunder utifrån sitt tycke. D.s.
Då verkar vi rörande ense då, för det var exakt vad jag också uppmade Fredrik att göra, nämligen att provköra en D5.
VolvoB20 skrev:Provkör så får du känna själv :D ,

Vilken du gillar mest avgör bara du själv, det kan du inte uppleva i brochyren.
FFrrEEddRRiiKK skrev:
Vad i årets V70:a skall man absolut ha, och vad kan man lika väl strunta i att välja till? ?:-/

/Fredrik
Jag har inte HGV-paketet på min vilket jag ångrar, mtp att jag ändå beställde bilen med mörka rutor och 12V-uttag. Den elstyrda bakluckan verkar kanon, samt att bilen blir tystare med laminerade rutor. Ratten är inte särskilt rolig, trä eller skinn piggar upp.
Ja mina vänner.
Inget beslut än. :(

Jag kan helt enkelt inte bestämma mig för Bensin, Flexi eller Diesel.

Ovanpå det, så rullar min gamla S60-Bettan, med lite mer än 16000 mil på nacken, på bra, och jag känner ingen jättelik uppgraderingspanik.

Sedan blir ju inte saken bättre av att man får hem senaste numret av MOTOR, där det visar sig att VOLVO och S*host*B lägger sig i bottenposition vad gäller ägarbetyg. :shock:

VOLVOS presschef Bo Larsen skyller på generationsskifte när nya V70 tas upp..
Jag menar att VOLVO borde veta hur en kombi skall byggas! :-(O) BMW vet det uppenbarligen..
BMW kan skratta hela vägen till banken med sin 3- och 5-serie i topp-3 position.

Dessutom hör man på nyheterna att VOLVO tappar rejält i USA.
Det har ju givetvis mycket valutaekonomiska aspekter med, men kan ju inte påstå att det känns särskilt stabilt..

Nej, jag kom på förra veckan att jag nog skall avvakta nya S60 lite, då jag inte direkt har ett superbehov av en kombi, men givetvis har funnit att det hade varit bra i ens ägo.

Jag har alltid varit VOLVO anhängare, men nu drivs plötsligt blickarna mot Tyskland också.. :-O)
Hoppas detta är ett för VOLVO övergående problem.. :???:

VOLVO känns i detta sammanhang lite som vårt fotbollslandslag just nu; allmänt trötta, skadade och omotiverade.. :roll:

/Fredrik
FFrrEEddRRiiKK skrev:Nej, jag kom på förra veckan att jag nog skall avvakta nya S60 lite, då jag inte direkt har ett superbehov av en kombi, men givetvis har funnit att det hade varit bra i ens ägo.
Köp en S80N annars! Jag tycker att det är en av Volvos bästa bilar någonsin! :-)-)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Service Peugeot 107 2007

Har idag fått klart att dom verkligen skicka[…]

Byte Xenon V70 -08

Misstänker att det är det man får […]

Nästa elbil från Volvo?

Fast nya EX60 för 700 000 kr borde må[…]