Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Tim_82
Är det någon som har erfarenhet av den bilen?
hur dom är att köra/tanka/serva osv?
hur framkomlig dom är?
Användarvisningsbild
av Nexus
jag har servat ett par dussin sådana :D se upp med klossar bak som slits i förtid. hoppas de har löst problemet på toyota. på de första bilarna var klossarna bak tvärslut innan 3000mil. en och annan packbox i bakaxeln har jag bytt. men det är ingen stor operation. Gångjärnet till bakluckan är en svag punkt eller rättare sagt dörrstoppen som ej klarar vikten och brukar bli glapp och gå sönder. 2,0 har vissa strulat lite med vvt-i systemet. man får byta enheten som sitter på kamaxeln.
service är var 1500 mil på de. var 6000mil så är det olje byte i bakaxel,låda,fördelningslåda.
sen är det kamkedja på de så byte utav rem behöver du ej fundera på.
Ska du koppla ex-ljus så är hör av dig så berättar jag hur man kopplar för få det fungera :wink:
Annars så är det en smidig rapp liten bil men se upp för 2 dörrars modellen för de bilarna är bara framhjulsdrivna :!:
av metalHJ
Fan, har du jobbat som Toyota mekaniker Grammse? :roll:
Användarvisningsbild
av Nexus
metalHJ skrev:Fan, har du jobbat som Toyota mekaniker Grammse? :roll:
JAPP :D
av metalHJ
Skills ;) Kommer ihåg min första bil, som var en Toyota Camry 2.0 GLi :D Fick den för 3 papp, och den gick klockrent i ett halvår tills motorn skar (Självförvållat) :lol: Men nog fick jag valuta för pengarna alltid, motorn var riktigt gasglad :)

Så jag skulle lätt kunna tänka mig en Toyota igen faktiskt, och dessa suvar kan ju vara riktigt praktiska! Det är väl helt klart pålitliga bilar, och ganska påkostade från grund?
Användarvisningsbild
av Nexus
jo de har mycket standard i utrustningen. farthållare har jag för mig man fick eftermontera innan det kom som standard på de. sen finns det mycket lull lull köpa till de oxå. dubbla slutrör,frontbåge,sidobågar,bakvinge, mm mm.
jag skulle inte ha något emot äga en rav4. trevliga driftsäkrta bilar och med stora fälgar och dieselns huv(luftintag) så blir de rätt fräcka 8)
av metalHJ
Men vad det gäller eftermarknadsutrustning är nog inte volvo mycket sämre :)

Men för att vara en suv kan det vara fräckt! Är dom inte törstiga?
Användarvisningsbild
av Nexus
ska kolla med grabbarna som kör rav 4 vad det tar i soppa. . Man har blivit skadad med åren, ser jag ett regnr så minns man ägaren och bilen historik. :roll:
Användarvisningsbild
av ketto
Farsan har en RAV4 -01 och han är väldigt nöjd me bilen, ligger runt 0,8 L/mil, strax över litern me husvagn har ja för mig han sa!
Själv tycker ja motorn är lite för klen, skulle va en lite respirator i den (turbo) som hjälper till lite grann!

Annars helt underbar fyrhjulsdrift (vill ha den drivlinan på min Volvo), grymt lätt servostyrning på den, framkomligheten, va finns de att säga, KÖR BARA, beror på va du kör nånstans visserligen :wink:
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag är skadad från Rättvik där Ravifyre betyder rövhål :)

I övrigt är jag hålla med om att det faktiskt är rätt så skapliga bilar! Inte helt obekväma och tuffar väl på som tåget som de flesta toyotor?

mvh
Anders
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]