Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Warg
Så här är det:
Jag var och köpte nya vinterdäck och fälgar till min trevliga S40 2.0 från 1997 på Bilia här i Stockholm. Då fick jag en liten rekommendation av mekanikern som slängde på de nya fälgarna. Han sa att mina framdäck (framförallt det ena) hade slitits lite snett och att jag borde se över framvagnsinställningen. Vid priskontroll av vad det skulle kosta, så ville Bilia Haga Norra ha runt 2.000 pix för detta (1.600 om jag kom på deras "hjulbytarlördag").
-Vad bra, sade jag. 1.600 om jag kommer på lördag så fixar ni alltihop?
-Nja, sade mekanikern. Sedan tillkommer det runt 200 kronor per "balanseringsåtgärd", som han kallade det. Han uppskattade totalpriset till runt 2.500-3.500 lite beroende på hur mycket som behöver fixas.

...jag bokade ingen tid hos Bilia.

Trots detta är jag intresserad av att leta upp ett billigare ställe där de fixar min framvagnsinställning utan att jag behöver betala skjortan.

Finns det någon som kan rekommendera en trevlig verkstad (eller kedja av verkstäder) som ni vet gör ett bra jobb och inte tar betalt i onödan?
Vad tror ni om sådana företag som Mekonomen? Är det något att ha vid sådana häringa tillfällen?

Första inlägget, var snälla med mig!
av Kojje
Framvagnsinställning är inga avancerade grejor vänd dig till en lokal firma (kolla gula sidorna) ring runt och kolla lite priser kan lova att det finns hundralappar att tjäna jämfört med svindyra Bilia.... :wink:
Användarvisningsbild
av Brainy
Håller med föregående talare, stod i v70-delen här om veckan om någon i gbg som tog 3-400pix för en fyrhjulsinställning (framvagns?). Angående balanseringen så lär ju knappast den behövas om du köpt nya vinterdäck...
/Anders
av Teemu
gjorde en framvagnsinställning för ett tag sedan på en passat för ca 500kr
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Jag har gjort flera försök hos en SAAB handlare att få till framvagnen på min V70N. Utan bra resultat. Varför jag använda SAAB var för att jag känner en kille som jobbar där. Så vi gjorde det unte kvällstid. De hade en helt ny utrustning, med alla värden för V70N. Men det gick inte....
Så det blev Volvo, de fixade allt på ett försök för 810 kr...

Min rekommendation är att du vänder dig till Volvo. De vet vad de gör, oftast... :)

/Henrik
Användarvisningsbild
av ketto
Euromaster kedjan har bra utrustning för 4 hjulsinställningar!
1000 spänn tror ja dom tar här i vår stad!
Användarvisningsbild
av Ramon
Brainded skrev:Håller med föregående talare, stod i v70-delen här om veckan om någon i gbg som tog 3-400pix för en fyrhjulsinställning (framvagns?). Angående balanseringen så lär ju knappast den behövas om du köpt nya vinterdäck...
/Anders
Ne, precis. Han skrev ju att det var nya vinterdäck och de levereras ju färdigbalancerade... Så mekanikern försökte antagligen lura dig.
Användarvisningsbild
av Warg
Suveränt! Nu har jag en liten uppfattning om vad som är rimligt pris i alla fall. Jag får kolla runt bland de olika bilfirmorna här i Estockholmo och se var jag kan få bästa pris.

Tack grabbar!
:D
Användarvisningsbild
av Warg
Jaha, nu är det april och det är dags för sommardäcken, men inte har jag gjort min framvagnsinställning som jag planerade i DECEMBER!
Nu skall det dock till!
Jag härbärgerar i Stockholm så jag tänkte kolla runt litegrann vad de olika småfirmorna tar för en framvagnsinställning, däckbyte och lite smålull... Återkommer med mer information senare.

Hare!
av wildstam
Warg skrev:Jaha, nu är det april och det är dags för sommardäcken, men inte har jag gjort min framvagnsinställning som jag planerade i DECEMBER!
Nu skall det dock till!
Jag härbärgerar i Stockholm så jag tänkte kolla runt litegrann vad de olika småfirmorna tar för en framvagnsinställning, däckbyte och lite smålull... Återkommer med mer information senare.

Hare!
Hur gick det? Funderar på framvagnsinställning på min kärra också, kan du rekommendera någon verkstad? Gärna i västerort.
Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]