Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Hej på er alla.

Ett mycket konstigt fenomen har börjat visa sig här hemma efter byte av modem (försök till uppgradering till 24 MB ADSL).
Nu är ju jag totalt borta när det gäller teknisk mumbojumbo (pc/datafrågor iaf), men hur fasen kan en/flera inkopplade telefoner sega ner internethastigheten :( .

Har kollat att modemet sitter i det första uttaget, även kollat att alla sladdar mm sitter rätt i alla telejacken i huset
Nej flera telefoner ska väl inte sega ner hastigheten vilket däremot digital tv via nätet gör.
Kör en bredbandstest http://www.bredbandskollen.se/ eller ladda ner och kör TP-test http://www.alltompc.se/nyheter/?id=37505 , kör testen vid lite olika tider på dygnet och jämför om du får den hastighet du betalar för.
Prova med att ta en en telefon i taget och kolla vilken som segar ner.
all tele trafik ska gå igenom modemet, det är bla därför den ska sitta i första jacket.
Enda gångerna jag har vart med om att tele segar ner internet är antingen trasig tele eller att det finns 2st "första jack" dvs att det finns 2st jag som är prarallet kopplade inte kaskad som det ska vara.
falcon skrev:Prova med att ta en en telefon i taget och kolla vilken som segar ner.
all tele trafik ska gå igenom modemet, det är bla därför den ska sitta i första jacket.
Enda gångerna jag har vart med om att tele segar ner internet är antingen trasig tele eller att det finns 2st "första jack" dvs att det finns 2st jag som är prarallet kopplade inte kaskad som det ska vara.
Nja, teletrafiken går inte genom modemet överhuvudtaget.

På ADSL så sitter en Splitter först, modemet är anslutet direkt till splittern och telefonen sätter man på splittern. Splittern "filtrerar" datatrafiken så att dom inte stör varandra.

Så med sånt fel som är beskrivet är det endera splitter eller att splittern inte sitter på första jacket alternativt att jacken i huset är parallellkopplade. Det är väldigt viktigt att jacken är seriekopplade (iaf främst första jacket). Med serie menas att det kommer in i jacket på dom två undre stiften och går vidare på dom två övre.
En annan sak som ibland kan spöka är vissa telefoner som bara är anslutna med två kablar istället för 4 samt en del trådlösa telefoner.
Enkelt sätt att se om det är paralellkopplat är om det pratas i första telefonen och man kan "tjuvlyssna" i den andra, då är det parallellkopplat.

Ett annat scenario är ju att det är något fel i stationen efter uppgradering, du skriver att det var försök till uppgradering 24Mbit?
Vad säger din leverantör? DOm kan ju mäta mot ditt jack/modem och se om det är stabil förbindelse.
Jo enligt leverantören (telia) ser allt normalt ut.

Men efter själva bytet av modem (har provat med 2 st likadana med samma dåliga resultat), så segas hastigheten ner bara av att telefoner är inkopplade (pålagda alltså) :???:
jojjeblom skrev:Jo enligt leverantören (telia) ser allt normalt ut.

Men efter själva bytet av modem (har provat med 2 st likadana med samma dåliga resultat), så segas hastigheten ner bara av att telefoner är inkopplade (pålagda alltså) :???:
När du har bytt modem, har då du även bytt filtret? Som Amarace säger så går inte teletrafiken genom modemet utan data och tele filtreras i filtret. Om filtret är trasigt så kan datatrafiken påverkas av telefoner även om de inte sitter på första jacket eller har luren lyfta.
Hejsan!

1.) Även om modemet påstås klara av 24 Mbit är det inte säkert att den levereras med en firmware som är helt up-to-date. Kolla om Du hittar ngn nya firmware, (Finns på tillverkarens hemsida, exempelvis Zyxel.se, DLINK,se etc...)

2.) Efter uppgradering till 24 Mbit kan det behövas att stationen och modemet behöver "snacka ihop" sig igen...

Förslag:
- Finns det nyare firmware, tanka hem och installera
- Stäng av modemet i 20 - 30 minuter och starta upp igen

3.) Hur ser det ut EFTER modemet, är datorn kopplad direkt till modemet, eller har Du ngn form av router efter modemet. Har Du detta, koppla ur routern och anslut datorn direkt till modemet och testa enligt punkt 1 0ch 2 ovan.
När Du kopplar bort routern och kopplar in datorn, låt modemet vara avstängt så att stationen i ca 20-30 min så station får förhandla om adressen med modemet.

4.) Om Du kör en trådlös router, och provat punkt 1-3 ovan, anslut datorn direkt till routern via sladd. Någonting som kan störa är om det finns en annan som har en trådlös router som sänder på närliggande kanal. Ett sätt att hitta detta är att använda en produkt som heter netstumbler (http://www.stumbler.net). Där kan Du se vilka trådlösa när som finns i närheten och vilka kanaler de ligger på. Har grannarna när på kanal 3 och 11 kan Du exempelvis lägga Dig på kanal 5 eller 6.

5.) Även om det inte är det troligaste alternativet kan det även vara nätverkskorten i datorn som spökar, har Du flera datorer och det är lika segt överallt kan Du stryka denna punkt.

Tyvärr är det oftast som Leverantören säger, problemen ligger oftast ute i husen.

Börja med ovanstående så får vi se om Du kommer lite närmare en lösning
//
Micke
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]