Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _zigge_
tomme skrev:
_zigge_ skrev:
Asse skrev:Precis! Det pös och fräste från mittkonsolen, tror att det fanns tillräckligt föra att dra igång kompressorn med för lite för att kunna kyla...

Så det kan vara så jävligt.. Okok. Ska kolla tempgivarens temp igen å se så den är redig nu efter att jag bytte givaren...
Sen ska jag trycktesta AC systemet och se vilket tryck det är.. Då ser jag ju ifall det är för lite kylmedel i... :P

Återkommer!
trycktesta ger inget eftersom vid trycktest får du bara veta om du har något läckage på systemet, be istället någon kylfirma (inte volvohandeln) koppla upp ett manometerställ så får du direkt veta om det saknas kylmedium!
normalt sett så läker en bil ca 2-5% kylmedium per år, om man då ser till hur känsligt en ac-anläggning är på läckage så skulle jag bli väldigt förvånad om inte det skulle hjälpa dig med en liten påfyllnad i systemet!

jobbar själv som kyltekniker så jag vet av erfarenhet vad jag talar om!!!
det finns vissa som säger att ett system inte ska läcka men den bilen som inte läcker är ännu inte uppfunnen!!!
okok.. Men det var det jag tänkte.. Att kolla ifall det fattas något i systemet... =)
av tomme
du kommer säkert att få full fart på ac-anläggningen efter en liten påfyllning!
Användarvisningsbild
av _zigge_
tomme skrev:du kommer säkert att få full fart på ac-anläggningen efter en liten påfyllning!
Ja man kan ju hoppas.. =)) Men nu är ju evaporatortempgivaren bytt med.. För den visade ju fel värde innan.. För när Ac funkade så blev ju det övre AC röret helt isigt. Kan ju varit givaren för den sa ju att det var 63 grader varmt i bilen.. :|

Jag återkommer om detta... Ska fylla på i början på veckan..

//Robin
Användarvisningsbild
av _zigge_
Sorry för min sena update... :D
har läst av med VIDA igen.. Min evaporatortempgivare visar nu rätt värde.. Så nu ska bara en liten fylling av AC systemet testas.. Hoppas att det hjälper.. Återkommer om det.. Tar ett litet tag till.. :wink:
Användarvisningsbild
av _zigge_
Har kollat systemet .. Tillräckligt med kylmedia i... Så det som pyser är troligen evakueringsventilen... Har beställt en sådan.. Kommer om någon vecka... Hoppas det är detta så denna "historia" kan få ett slut... :???: Jag återkommer!
Användarvisningsbild
av _zigge_
Så nu det fixat...
Ska sammanfatta detta..
Det började med en uppkoppling på VIDA. Min evaporatortempgivare visade fel värde, den visade 63grader i kupén.. Så min AC har kylt så innihelv**e för att tro sig få ner tempen i kupén.. Medans min Evakueringsventil har släppt trycket hela tiden för det vet vilken temp det igentligen är.. Slutade med att evaporatortempgivaren byttes så rätt värde mättes upp.. Evakueringsventilen hade då låst sig i öppet läge så min kompressor inte kunde bygga upp trycket, det pös innanför panelen hela tiden... Den är bytt nu, systemet trycktestades, vacuumsögs och fylldes på. Nu funkar det kanon..

Så nu är denna historian slut.. =))

//Robin
av Fred
Lånar denna gamla tråd och slänger in en fråga om någon kan rekomendera en AC-firma i Stockholm? (Jag är inte intresserad av att lämna in bilen till Volvo för att kolla mitt AC-system.)

Mvh
/Fred
av böjjarn
Vart sitter den här Evakueringsventilen? Går den att byta utan att man tappar trycket i systemet? Har nämligen samma läte innanför min panel.....:( //Johan

Hej, Då detta är en mer generell fr&ar[…]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]