Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen.
Man har ju tid att fundera på denna bil. Nu har jag fått tipset att det kan vara en av spridarna istället. När jag varvar den över 3000 så sotar stiftet igen. Killen trodde att det kunde vara att den fick för mycket bensin och på så sätt sotade igen. Den drar ju inte olja när jag ligger och kör lungt och stilla. Det skulle ju vara lite trevligare om det kunde vara detta istället för att oljan trycker in.
Vad ska man tro om detta? Något vist och hoppfullt?
MVH
Micke
Nu har jag varit ute och gasat så in i bomben. Jag kopplade bort spridarkontakten och varade runt ca 4000 varv i ett par km. Kopplade sedan på den igen och tändstiftet hade inte brännt ngt. Körde sedan och varvade igen och då var det sot på stiftet så det la av. Gjorde om det igen med rent stift, kopplade ur kontakten, varvade som en idiot, kollade stiftet och det hade inte sotat. Det var dock fuktigt av oljan, samt att varningslampan för förhögt utsläpp/elsystemfel började lysa. Min undran är om inte stiftet borde vara torrt i alla fall. Gnistorna är väl inte kopplade till spridarkontakten.
Vad kan man hoppas på? Oljaläkage=renovering, spridarstrull=lite enklare (skulle jag tro).
MVH
Micke
av *pettson*
Mikethebike skrev:Nu har jag varit ute och gasat så in i bomben. Jag kopplade bort spridarkontakten och varade runt ca 4000 varv i ett par km. Kopplade sedan på den igen och tändstiftet hade inte brännt ngt. Körde sedan och varvade igen och då var det sot på stiftet så det la av. Gjorde om det igen med rent stift, kopplade ur kontakten, varvade som en idiot, kollade stiftet och det hade inte sotat. Det var dock fuktigt av oljan, samt att varningslampan för förhögt utsläpp/elsystemfel började lysa. Min undran är om inte stiftet borde vara torrt i alla fall. Gnistorna är väl inte kopplade till spridarkontakten.
Vad kan man hoppas på? Oljaläkage=renovering, spridarstrull=lite enklare (skulle jag tro).
MVH
Micke
På dom få kilometrarna ska inte stiftet kunna vara fuktigt av nån olja om det hade varit en normal oljehalt i cylindern. Ditt problem är fortfarande oljan som är på fel plats. Men visst gör en enkel fuling. Lossa spridarna och byt plats på den misstänkta och en annan. Kör igen. Flyttade sej problemet nu till det stället du nu satte spridaren på?

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]