Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Söker all information och kunskap som man kan få tag på online när det gäller motor och växellåda, INNAN jag börjar riva i grejerna. Tänkte börja med turbo och luft och se vad som händer....och jag vill gärna läsa på lite innan jag gör mina egna misstag.
av *pettson*
Jag Lullar... skrev:Söker all information och kunskap som man kan få tag på online när det gäller motor och växellåda, INNAN jag börjar riva i grejerna. Tänkte börja med turbo och luft och se vad som händer....och jag vill gärna läsa på lite innan jag gör mina egna misstag.
Inga problem.. och du ska ha information om att riva i grejorna? Informationen som finns online är väl ganska bred och inte alltid exakt tyvärr. Men snoka gärna runt och läs här? Läs även på flera forum?
En haynes bok är väl det mest så att säga: breda informations källan. För att få bättre information måste du specificera exakt vad du ska göra helt enkelt. Allt som har med bilar att göra oavsett vilka är alltid indelat i AVGAS, INSUG, TÄNDNING, BRÄNSLE osv.. just för att det ska ge bra information om just det ämnet.
Vilken info söker du om turbo och luft? Vad är en turbo? Hur fungerar den? Eller hur portar man en turbo? Eller hur demonterar man en turbo? Förstår du problematiken med din breda fråga?
jo javet, det var mest för att få lite länkar till sånt jag inte hittat. Jag har redan Haynes och lite kopior från andra "handböcker". Återkommer när jag har riktigt specifika frågor i fortsättningen :D Skall titta ner i motorrummet för att få en uppfattning om läget. Har tre specifika frågor faktiskt..

1. Kan man byta packningen i blocket som tätar oljeröret som går från turbon på ett lätt sätt?
2. OM jag tar loss returoljeröret från turbon, skaffar jag ett nytt eller gör jag rent det mekaniskt eller använder jag nån form av lösningsmedel?
3. Får man posta bilder av saker man jobbar med om det är väldigt små bilder så att man vet att man pratar om samma sak?

Ursäkta om jag inte kan mycket men jag mekar bara på kul och kan absolut inget om turbo eller elektroniken, men det är väl inte försent eller?
Användarvisningsbild
av Sparkz
1. Skruva loss röret och lirka ut det, inte så komplicerat. Rätt vanligt med läckage där.
2. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=32347
3. Håll dig under 800 pixlar i bredd så vi slipper sidscrolla bara, sen kan du ösa på med bilder. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=28235
Jo jag fick anmärkning på oljeläckage därifrån på besiktningen innan jag ställde av bilen, eh för några år sedan.

1. Oljereturröret från turbon lossas alltså från turbon och sedan drar och vickar man det försiktigt uppåt (finns inte mycket utrymme uppåt men ok). Följer packningen upp med röret då? Vet inte hur det ser ut där så ursäkta om frågan är dum.

2. Innan jag ställde av bilen så började turbon tjuta och prestera dåligt och dum som man är så bytte jag turbo ( en GIK utbytes). Nu förstår jag att det troligen var nåt med tjuvluft istället. Sedan med "nya" turbon slutade tjutet (lyckade väl få det tätt antar jag) men den presterade ändå rätt dåligt. Turbo mätaren i bilen rör sig som bara den fast det känns verkligen inte i accelerationen. Bilen drar inte ovanligt mycket bränsle, ryker varken svart eller blått, har väldigt jämn och stabil tomgång och den svarar utan svackor vid gaspådrag (den saknar bara kicken liksom). Nu skall jag gå igenom alla elektriska anslutningar och se till att inga slangar är torkade eller spruckna (skall nog byta dessa). Sedan skall jag ta bort alla felkoder och se vad som uppstår. Finns det något mer uppenbart jag skall titta på när det gäller turbon? (ja luftfiltret är ett sportfilter och ja det är inoljat lagom mycket och ja det är rent)
sökte lite på nätet och det jag fick fram tyder alltså på att oljereturröret från turbon bara sitter ner, inga skruvar eller bultar verkar det som. Sedan rekommenderades 2 packningar för tätning därnere. Så nu fattas bara en liten del av informationen och det är - Följer packningen/arna med upp när man drar upp röret ? Sedan är det väl lika bra att byta packningen mot turbon också antar jag eftersom jag tar loss den och det inte är så bra att återanvända gammal packning.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Packningen är en fyrkantig gummiring. Röret har en knöl som håller ner den och den ligger på en avsats i hålet i blocket. Följer den inte med upp är det bara att plocka upp den med fingret.
Bild

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]