Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#213261
FFrrEEddRRiiKK skrev: En bränsleförbrukningsfråga: Om jag läser i broschyren, så anges 0.93 med manuell vid blandad körning på 2.5(F)T, men i det finstilta längst ner på sidan står det: * E85 bioetanol innehåller en lägre energimängd än bensin, därför är bränsleförbrukningen ca 40 % högre.
Kanske missar jag något här (eller är jag bara korkad :mrgreen:), eller hur tolkar jag detta? Om energimängden är mindre i given mängd etanol jämfört med samma mängd bensin, borde det inte då gå mer etanol än bensin, vid given prestanda :?:

Vad det sedan gäller rena prestandadiskussionen (generellt) mellan bensin/etanol >< diesel, och om jag skall kasta in en tolkning av ovan diskussion, så har visserligen D5:an 100 nM mer än 2.5(F)T:an, men å andra sidan ett större varvtalsregister.
Jag kikar här på 2.5T prestandan som säger 300 nM/1500-4500 vpm, jämfört med D5 som säger 400 nM/2000-2750 vpm. Känns som man får pricka in rätt bra på varvtalsmätaren för att få det fulla vridgodiset i D5:an, och/eller alternativt, som sagt, ligga och puttra på de låga varvtalen hela tiden, och glädjas 100 nN mer vid de varvtalen, jämfört med 300 nM i ett bredare register i 2.5(F)T.
En fråga baserat på ovan grafer. Det ser ut som om 2.5(F)T (jo, vet att det är 2.4T grafen visar, men antar att den för 2.5(F)T sett ungefär likadan ut, bara bägge 2.4T kurvorna lite höjda på y-axeln) visserligen har ett bredare register att leverera sina sina 300 nM på, men att D5:an aldrig kommer under 300 nM, från sina max 417 nM, förrän vid 4500 vpm - där också 2.5(F)T:n slutar.
Så även om D5:an tappar sitt toppvrid på 417 nM efter 2000 vpm, så dippar den i teorin inte under 2.5(F)T:ans 300 nM förrän där 2.5(F)T:ans börjar tappar sina 300 nM.
Kanske svårt att beskriva upplevelseskillnad på 100 nM, och hur relevant mitt ovan resonemang med att D5:an i teorin skulle ligga på 400-300 nM mellan 2.500-4500 vpm är? Tänker jag fel? ?:-/

När jag provkört generellt, måste jag erkänna att jag sällan analyserat hur bilen drar i de lägre varvtalen, utan accelerationen för mig har varit viktig vid just omkörningar, och då räknar jag med att putta ner bilen i 2:an eller 3:an, beroende på situationen.
Man lär ju känna bilen lite också efterhand, och hittar den växel, och varvtal, som krävs för att uppnå, en för stunden, önskad acceleration.
Kanske generaliserar jag lite.. ??:-/
Ursäkta om jag bumpar mig själv här, men är nyfiken på att höra vad ni tycker kring min frågeställning runt ovan bränsleförbrukningsspec., samt mitt resonemang kring vridspecen och tolkningen av densamma.

/Fredrik
#213269
Provkör så får du känna själv :D ,

2.5T drar helt jämt över hela registret upp till max varv, känns lite som en elmotor på något sätt.

D5an känns lite som de första tubobilarna, först händer inget, sen kommer en 400 Nm turboknuff ala ketchup, som den första saab-turbon på 80-talet. Tyvärr dör den snabbt över 3000 varv så det är lika bra att lägga i nästa växel.

Vilken du gillar mest avgör bara du själv, det kan du inte uppleva i brochyren.

Om trim, tänk på att du inte äger tjänstebilen själv, och i 99% gör inte ditt företag det heller, så det hjälper inte att få ok att trimma av chefen, i 99% av fallen ägs bilen av leasing/bank/finansieringsbolag den tid du har den som tjänstebil. Och de godkänner inga trim.

Japp, etanol drar 30-40% mer pga av lägre energiinnehåll.
#213273
VolvoB20 skrev:Provkör så får du känna själv :D ,
Japp, etanol drar 30-40% mer pga av lägre energiinnehåll.
Men då tolkar jag manuell/blandad körning 0.93 liter E85/mil specen som i själva verket ~1.2-1.3 liter E85/mil.. :roll:

Förresten, var det inte något program på TV härförleden, då för- och nackdelar kring olika bilbränslen diskuterades, som jag kom in i mot slutet, och först nu, när frågan är aktuell för mig, kommer på att jag skulle sett. :roll:

/Fredrik
#213285
Fredrik: Enligt http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=17730 så börjar man spara pengar på en D5 redan vid 200 mil per år! jämfört med 2.5T Men jag är lite skeptisk..

Om du kör 4000mil/år så sparar du 35kr / ?

men skulle dieseln dra 2,8dl mer per mil(dvs lika mycket som 2.5T) så måste du helt plötsligt köra 10000> mil per år för att det ska gå jämt upp

/Kalle
#213330
~Kalle~ skrev:Fredrik: Enligt http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=17730 så börjar man spara pengar på en D5 redan vid 200 mil per år! jämfört med 2.5T Men jag är lite skeptisk..
Oj oj oj ... 200 mil/ år. D5an kostar 30.000 extra i inköp, 3.000 extra i vägskatt och dieslen kostar 1 mer per liter. Grymt bra att spara in det på 200 mil. :P man bör alltså spara 165 kr/mil på att köra D5 :mrgreen:
~Kalle~ skrev:Om du kör 4000mil/år så sparar du 35kr / ?
men skulle dieseln dra 2,8dl mer per mil(dvs lika mycket som 2.5T) så måste du helt plötsligt köra 10000> mil per år för att det ska gå jämt upp
/Kalle
Kul kalkyl, om man båda bilarna drar lika mycket så sparar man ändå in den högre skatten, trots att dieslel kostar 1 kr/l mer och därmed är dyrare att köra varje mil ?:-/
#213371
~Kalle~ skrev:Jag räknade på att dieseln kostar 15 öre mer/liter, vilket den gör i nuläget
Nu hänger jag inte med..... om du räknar att diesel är 15 öre dyrare per liter
~Kalle~ skrev:Om du kör 4000mil/år så sparar du 35kr / ?
men skulle dieseln dra 2,8dl mer per mil(dvs lika mycket som 2.5T) så måste du helt plötsligt köra 10000> mil per år för att det ska gå jämt upp
/Kalle
Och du provar att räkna med samma förbrukning på bensin och diesel, då blir ju diesel DYRARE per mil, hur kan det då hjälpa att köra 10.000 mil för att det ska gå jämt upp???
#213372
Kroken skrev:Arese,

i vilken TV var detta:
Som exempel kan man titta på Teknikens Världs uppmätta omkörningstider från 70 till 130 km/h:

V70 2,0F 11,4 sek
V70 2,0D 14,1 sek
V70 2,5T 8,6 sek
XC70 D5 11,0 sek
Bytte för knappt ett år sedan från en SAAB (jag vet... i detta forum en svordom :wink: ) 9-5 Sedan Aero-04 aut ochippad till en S80 D5 Aut och min upplevelse av detta byte stämmer inte alls med siffrorna ovan. Inte för att jag ifrågasätter siffrorna, de stämmer säkert, men vilka var förutsättningarna? I högre motorvägsfart (mer än 140 km/h) japp, jag kör tyvärr fortare än så även i Sverige ibland :oops: , så stämmer det fullt ut D5:an accelerar långsammare trots ett högre vridmoment. Men i registret mellan 50 - 140 km/h så upplever jag inte min D5:a som långsammare utan i det närmaste likvärdig. Vid en acceleration från stillastående med "Sport"-knappen intrycket på automaten i SAAB:en så var den självklart mycket snabbare, men hur ofta använde jag mig av det...aldrig. Utan det jag vill ha är en bil som kan göra snabba och säkra omkörningar och hålla hög jämn fart på motorvägar/riksvägar.
Kom nu inte med att SAAB:en inte har 250 hästar och att dess automatlådor är helsega, med "sport" knappen intryckt så tror jag snarare att motorn levererar 250+ i hästkrafter (vilket tester visat) och reaktionstiderna i lådan är fullt tillräckliga. Utan "sport" knappen, ja då blir motor och låda en komfortvariant, som kan upplevas som seg, men det är ju meningen och jag saknar denna möjlighet på min Volvo.
Hej
Siffrorna ovan kommer från olika TV nr senaste året, har tyvärr inte tillgång till tidningarna just nu. Förutsättningar är maxacceleration genom växlarna.

Det som är viktigt för acceleration är effektkurvan på motorn och utväxlingen i växellådan. Högt vrid vid låga varv ger hög effekt vid låga varv men för snabb acceleration gäller det att ligga i det varvtalsområde som genererar högst effekt ej vridmoment. I vissa hastighetsintervall och vid sk "in-gear acceleration" kan en dieselbil mycket väl vara snabbare än en bensinbil men detta beror på en för detta moment gynnsam effektkurva. Om man väljer för bägge bilarna optimal växel (i fallet D5 och 2,5T krävs i svenska farter nedväxling i bägge) så är en 2,5T alltid snabbare.

För övrigt så tror jag att många upplever dieselbilar som piggare än vad de är eftersom de endast kör på låga varv. Dessutom byggs ofta effektkurvan upp mycket snabbt på dieselbilar vilket subjektivt ger en ketchupeffekt som kan upplevas som kraftig acceleration. Tyvärr har effektkurvan en tendens att kraftigt avta efter 4000 varv i de flesta dieselmotorer.... Min fru t ex kör en C30 2,0D, den upplever hon som piggare än min tidigare E90 325i trots att BMW:n är 2,4 sek snabbare till hundra och har 82 hk mer. BMW:n har dock bara 250 Nm i vrid mot C30:ns 320 Nm. Min fru kör sällan norr om 3000 varv/min. Själv tycker jag att det är kul med spets på toppen och har inget emot att varva motorn.

En frisk 9-5 Aero torde krossa en D5:a i maxacceleration mellan 50 och 140 km/h om det är en kry bil.

Mvh
Arese
#213386
VolvoB20 skrev:
~Kalle~ skrev:Jag räknade på att dieseln kostar 15 öre mer/liter, vilket den gör i nuläget
Nu hänger jag inte med..... om du räknar att diesel är 15 öre dyrare per liter
~Kalle~ skrev:Om du kör 4000mil/år så sparar du 35kr / ?
men skulle dieseln dra 2,8dl mer per mil(dvs lika mycket som 2.5T) så måste du helt plötsligt köra 10000> mil per år för att det ska gå jämt upp
/Kalle
Och du provar att räkna med samma förbrukning på bensin och diesel, då blir ju diesel DYRARE per mil, hur kan det då hjälpa att köra 10.000 mil för att det ska gå jämt upp???
1. Priset vid pumpen skiljer 15 öre till bensinens fördel

2. Jag räknade fel dära :oops:
#213441
Provkörde 2.5D:n idag med automat, och upplevde nog lite av den där ketchupeffekten kring 2000 - 2750 varv i vridet.

Sedan lät det rätt mycket om motorn. Kanske lika mycket som 2.5T:n (vet inte hur 2.5FT:n) låter, men föredrar nog ändå 2.5T femman.

Annars kändes bilen hyfsat lätt. Lättare än jag vill minnas 2.5T:n.

2.0D:n och 2.4D:n går nog bort med..

Jo, jag är ett steg närmare en 2.5FT nu.
På 3-års sikt, och med runt 4000 mil/år, och så länge bränslet på E85 ligger där det ligger, så verkar man kunna få en schysst ekonomi i både det privata och tjänstemässiga körandet.

Trist bara att man inte kan slå på 17":arna.. :x

Kikade på Electric silver metallic, och tyckte den såg rätt normal ut, å andra sidan inte en vanlig silver bredvid för jämförelse, men Oyster grå, Caper grön och Seashel metallic är faktiskt rätt trevliga med. :-)-)

/Fredrik
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]