Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tim_82
Har ett vinande ljud som kommer framifrån bilen. Ljudet följer hastigheten och det spelar ingen roll och jag svänger eller bromsar. ljudet låter som när man backar med en bil wiiii ljud.
Låter inte så högt men tycker det har blivit mer och mer =(
gruvar mig nu för en dyr utgift :cry:

Någon som kan hjälpa mig med vad det kan vara för fel? hur svårt det är att laga och vad det kan kosta att laga?
av Lelle
Tjena, hade precis ett liknande problem. Ljudet följde med även när jag varvade med kopplingen nere.

Fick tips att det kunde vara löprulle till fläktremmen. I ditt fall kan du kolla den och även spännrullen.

Inte svårt att byta, men trångt!

Spännrulle ca: 300kr

Löprulle ca: 500kr

Lelle
Användarvisningsbild
av Nexus
vad gäller det för bil?? om du kanske sen vill ha priser på reservdelar :D
av blomman
Jag har oxå haft ett vinande ljud i min.Och i mitt fall var det löprullen.Kanske går att lossa spänningen på remmen och känna om löprullen glappar mycket,den har lager och bör ej glappa så värst
av Tim_82
det är en v70 t5:a
har hört med några och dom flesta verkar tro på utgående lager på kardanen till drinaxeln.
Min undran är om man kan byta den utan att plocka ner lådan?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Är det lagret mitt på höger drivaxel är det inga problem. Lätt att kolla med, skruvar du bort överfallet borde du kunna dra ut axeln lite från fästet så du kan snurra och lyssna på lagret. Det är ett standardlager, mäter du det kan du säkert hitta det billigare än på Volvo.
Det är inte direkt vanligt att det lagret låter illa, men allt kan ju hända. En liten skada på tätningen så det färdigt...

Men det kan vara ett hjullager med, även om det inte ändrar sig när du svänger. I värsta fall ett lager i slutväxeln, då är det byte låda som gäller. Men det borde gå att höra om du lyter upp framvagnen och snurrar på hjulen. Ev starta och köra hjulen i luften. ABS kommer att sätta felkoder om du gör det, och ev. TRACS måste stängas av.
av v70 tdi
Hej! Jag hade ett vinande ljud i bilen för ett tag sedan.
Först trodde jag att det var styrservon för när jag öppnade locket så hörde man ljudet.
Fast när jag tog bort remmen & snurrade på generatorn så hörde jag att det var den.
Då hade bilen gått ca 23000 mil
120 A = 4800 på Volvo :cry: . Kolla den
av *pettson*
v70 tdi skrev:Hej! Jag hade ett vinande ljud i bilen för ett tag sedan.
Först trodde jag att det var styrservon för när jag öppnade locket så hörde man ljudet.
Fast när jag tog bort remmen & snurrade på generatorn så hörde jag att det var den.
Då hade bilen gått ca 23000 mil
120 A = 4800 på Volvo :cry: . Kolla den
För att ytterligare strö salt i såren för dej så.. LAGER till 120A generatorn= 180kronor samt eget byte.
För den som inte kan byta själv så handlar det om att betala runt 900-1000kr för lagerbyte inkl material på närmaste bilelektrikerfirma.
Alltså långt ifrån 4800kronor.. :-)-)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Pettson, du handlar inte lager på biltema för 14:90 /st?
av *pettson*
Sparkz skrev:Pettson, du handlar inte lager på biltema för 14:90 /st?
Absolut att jag gör, har dom bara rätt storlek så slinker det iväg ett antal lager .Nu senast lagrade jag om både torktumlaren och tvättmaskinen med lager ifrån biltema.. :-)-)

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]