Moderator: Moderatorer
NCR skrev:Är inte den motorn en 10 Ventliare då?
En väl förborgad "hemlighet" är att en 140hk motor egentligen är en programvarustrypt 170hk. Man knallar in på BSR´s hemsida, köper en PPC-enhet till sin motor, pluggar in den, trycker på knappen "tune car" och efter 3 minuter har du 48hk till. Voilá!
http://www.bsrab.se/products/n314/t645/
http://www.bsrab.se/movies/ppc/ <--- film om hur det går till.
NCR skrev:Även om det är samma växellåda, så kan naturligtvis utväxlingen vara olika. Självklart ändras inte vridmomentskurvan av växellådan, men min poäng är att 140-hästarn har en annan vridmomentkurva än 170-hästarn, där 140-hästarn är något lågvarvsstarkare, men svagare på högre varv. Om man då chippar 140-versionen, men inte anpassar växellådan till den nya vridmomentkurvan blir sannolikt bilen seg o oharmonisk att köra. Detta är ju rätt självklart. Enklare uttryckt: 140-versionen är starkare på låga varv och där har man då valt en något högre utväxling, trots att det i grunden är samma låda. 170-versionen har en annan vridmomentkurva, som ger mer effekt på högre varvtal, där har man då naturligtvis valt en något lägre utväxlingen, så att kraften ska komma till sin rätt. Om man då chippar en 140-hästars så att den får en vridmomentkurva som liknar 170-versionen, men ej anpassar växellådans utväxling efter den nya vridmomentkurvan blir det inte särskilt lyckatGreven2 skrev:Det här låter intressant, men en fråga inställer sig. När jag kollat visar det sig att 140-hästarn har en högre utväxling på 5:an, möjligen på de andra växlarna också, jämfört med 170-hästarn, vilket sannolikt betyder att vridmomentskurvan ser annorlunda ut på dessa motorer. Vid en chiptrimning anpassas ju inte växellådans utväxling efter motorns vridmomentskurva och då blir ju effekten att en chiptrimmad 140-hästars inte är optimerad för den nya vridmomentskurvan, vilket i nästa steg borde innebära att bilen blir orkeslös under t.ex 3000 varv o seg att köra. Låter inte alltför attraktivt i mina öron. Min poäng är att ska man chiptrimma bör man väl rimligen också anpassa växellådan efter de nya förhållandena, annars blir inte bilen harmonisk att köra. Och då är vi inne på ganska dyra operationer. Nja, låter tveksamt i mina öron.Det sitter en M56-låda i både 170 som i 140 versionen. Enl mina källor är det ingen som helst skillnad på dessa. Carman här på forumet har säkert mer info just i detta. Skillnaden på vrid kommer av programmeringen, inte växellådan.
Greven2 skrev:Jaha, eftersom du är så tvärsäker på din sak finns det väl inget mer att tillägga.NCR skrev:Även om det är samma växellåda, så kan naturligtvis utväxlingen vara olika. Självklart ändras inte vridmomentskurvan av växellådan, men min poäng är att 140-hästarn har en annan vridmomentkurva än 170-hästarn, där 140-hästarn är något lågvarvsstarkare, men svagare på högre varv. Om man då chippar 140-versionen, men inte anpassar växellådan till den nya vridmomentkurvan blir sannolikt bilen seg o oharmonisk att köra. Detta är ju rätt självklart. Enklare uttryckt: 140-versionen är starkare på låga varv och där har man då valt en något högre utväxling, trots att det i grunden är samma låda. 170-versionen har en annan vridmomentkurva, som ger mer effekt på högre varvtal, där har man då naturligtvis valt en något lägre utväxlingen, så att kraften ska komma till sin rätt. Om man då chippar en 140-hästars så att den får en vridmomentkurva som liknar 170-versionen, men ej anpassar växellådans utväxling efter den nya vridmomentkurvan blir det inte särskilt lyckatGreven2 skrev:Det här låter intressant, men en fråga inställer sig. När jag kollat visar det sig att 140-hästarn har en högre utväxling på 5:an, möjligen på de andra växlarna också, jämfört med 170-hästarn, vilket sannolikt betyder att vridmomentskurvan ser annorlunda ut på dessa motorer. Vid en chiptrimning anpassas ju inte växellådans utväxling efter motorns vridmomentskurva och då blir ju effekten att en chiptrimmad 140-hästars inte är optimerad för den nya vridmomentskurvan, vilket i nästa steg borde innebära att bilen blir orkeslös under t.ex 3000 varv o seg att köra. Låter inte alltför attraktivt i mina öron. Min poäng är att ska man chiptrimma bör man väl rimligen också anpassa växellådan efter de nya förhållandena, annars blir inte bilen harmonisk att köra. Och då är vi inne på ganska dyra operationer. Nja, låter tveksamt i mina öron.Det sitter en M56-låda i både 170 som i 140 versionen. Enl mina källor är det ingen som helst skillnad på dessa. Carman här på forumet har säkert mer info just i detta. Skillnaden på vrid kommer av programmeringen, inte växellådan.
Greven2 skrev:Du chippar inte den till 170 hästar utan till ca 190NCR skrev:Även om det är samma växellåda, så kan naturligtvis utväxlingen vara olika. Självklart ändras inte vridmomentskurvan av växellådan, men min poäng är att 140-hästarn har en annan vridmomentkurva än 170-hästarn, där 140-hästarn är något lågvarvsstarkare, men svagare på högre varv. Om man då chippar 140-versionen, men inte anpassar växellådan till den nya vridmomentkurvan blir sannolikt bilen seg o oharmonisk att köra. Detta är ju rätt självklart. Enklare uttryckt: 140-versionen är starkare på låga varv och där har man då valt en något högre utväxling, trots att det i grunden är samma låda. 170-versionen har en annan vridmomentkurva, som ger mer effekt på högre varvtal, där har man då naturligtvis valt en något lägre utväxlingen, så att kraften ska komma till sin rätt. Om man då chippar en 140-hästars så att den får en vridmomentkurva som liknar 170-versionen, men ej anpassar växellådans utväxling efter den nya vridmomentkurvan blir det inte särskilt lyckatGreven2 skrev:Det här låter intressant, men en fråga inställer sig. När jag kollat visar det sig att 140-hästarn har en högre utväxling på 5:an, möjligen på de andra växlarna också, jämfört med 170-hästarn, vilket sannolikt betyder att vridmomentskurvan ser annorlunda ut på dessa motorer. Vid en chiptrimning anpassas ju inte växellådans utväxling efter motorns vridmomentskurva och då blir ju effekten att en chiptrimmad 140-hästars inte är optimerad för den nya vridmomentskurvan, vilket i nästa steg borde innebära att bilen blir orkeslös under t.ex 3000 varv o seg att köra. Låter inte alltför attraktivt i mina öron. Min poäng är att ska man chiptrimma bör man väl rimligen också anpassa växellådan efter de nya förhållandena, annars blir inte bilen harmonisk att köra. Och då är vi inne på ganska dyra operationer. Nja, låter tveksamt i mina öron.Det sitter en M56-låda i både 170 som i 140 versionen. Enl mina källor är det ingen som helst skillnad på dessa. Carman här på forumet har säkert mer info just i detta. Skillnaden på vrid kommer av programmeringen, inte växellådan.
greeeken skrev:Visst är det skillnad på 170 och 190 hk, men vad har det med den här diskussionen att göra. Det handlar ju om vid vilka varvtal motorn har sin effekt. Om den ökade effekten nås först vid höga varvtal pga ändrad vridmomentkurva, måste ju naturligtvis växellådans utväxling anpassas till detta. Annars blir bilen slö på låga/medelhöga varvtal. Finns många exempel på fusktrimmade bilar (chiptrimmade), som är rätt bedrövliga att köra. Har själv kört flera sådana och kan bara konstatera att det inte finns några genvägar om en bil ska trimmas/optimeras. Ska en trimmad bil bli harmonisk att köra måste allla komponenter harmomieras så att säga. Från ax till limpa innebär i detta fall ett flertal förändringar, bl.a. anpassning av växellådan till den nya vridmomentkurvan. Men, denna diskussion har iaf givit för handen att jag ska leta efter 170-hästarsversionen och undvika 140-hästarn, åtminstone om jag upplever den som seg, vilket jag inte vet ännu. Ska nämligen titta på en idag o imorgon en 170-hästars. Man blir kräsen när man kört Alfa i ett antal år, van med harmoniska motorer som man är. Gäller alltså att hitta rätt version av S80 för min delGreven2 skrev:Du chippar inte den till 170 hästar utan till ca 190NCR skrev: Det sitter en M56-låda i både 170 som i 140 versionen. Enl mina källor är det ingen som helst skillnad på dessa. Carman här på forumet har säkert mer info just i detta. Skillnaden på vrid kommer av programmeringen, inte växellådan.Även om det är samma växellåda, så kan naturligtvis utväxlingen vara olika. Självklart ändras inte vridmomentskurvan av växellådan, men min poäng är att 140-hästarn har en annan vridmomentkurva än 170-hästarn, där 140-hästarn är något lågvarvsstarkare, men svagare på högre varv. Om man då chippar 140-versionen, men inte anpassar växellådan till den nya vridmomentkurvan blir sannolikt bilen seg o oharmonisk att köra. Detta är ju rätt självklart. Enklare uttryckt: 140-versionen är starkare på låga varv och där har man då valt en något högre utväxling, trots att det i grunden är samma låda. 170-versionen har en annan vridmomentkurva, som ger mer effekt på högre varvtal, där har man då naturligtvis valt en något lägre utväxlingen, så att kraften ska komma till sin rätt. Om man då chippar en 140-hästars så att den får en vridmomentkurva som liknar 170-versionen, men ej anpassar växellådans utväxling efter den nya vridmomentkurvan blir det inte särskilt lyckat
Det är en klar skilland.
Så då måste du mena att det är samma "problem" när man trimmar turbo bilar.
MEnar vi säger att man trimmar en s60 T till 250 häst, då går bilen skit?
Tror inte du suttit en en trimamd bil då, fö den går som faaan bra
En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]
Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]