Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tyvven
#21208
Någon här på forumet som chippat upp sin 140 till 188 som dom uppger på bsr?. Jag har funderingar på detta. Hämtar ut min 06 om en vecka =)
av dali
#21209
Jag skulle nog titta på en 2.4T från -01 ... marginellt högre bensinförbrukning än 140/170 men mycket roligare motor. Även om man chippar en 140 till 170+ så får man inte vridmomentet som turbon ger. Man kan dessutom chippa en 2.4T till ca 250 hk/410 Nm ... :wink:
Användarvisningsbild
av greeeken
#21218
Du kan chippa turbomotorn hur mkt du vill
Man känner inget tryck för det, Bilen är framhjulsdriven.
HAde det varit en bakhjulsdriven bil så hade det varit annorlunda-


Ja vi har chippat våra 140 o 170 hästars bialr.
Skillnaden märks kan jag säga.

Men jag skulle idagsläget inte köpa en volvo.
Användarvisningsbild
av Mysko
#21235
NCR skrev:
En väl förborgad "hemlighet" är att en 140hk motor egentligen är en programvarustrypt 170hk. Man knallar in på BSR´s hemsida, köper en PPC-enhet till sin motor, pluggar in den, trycker på knappen "tune car" och efter 3 minuter har du 48hk till. Voilá!

http://www.bsrab.se/products/n314/t645/

http://www.bsrab.se/movies/ppc/ <--- film om hur det går till.
Är inte den motorn en 10 Ventliare då?
Användarvisningsbild
av henka35
#21256
Nej

Den nya 140hk (20V) motorn kom redan i gamla S70/V70. Alla är 20V i V70n/S60/S80 (förutom 2.9 och T6 som är 24V).

/Henrik
av Greven2
#21266
NCR skrev:
Greven2 skrev:Det här låter intressant, men en fråga inställer sig. När jag kollat visar det sig att 140-hästarn har en högre utväxling på 5:an, möjligen på de andra växlarna också, jämfört med 170-hästarn, vilket sannolikt betyder att vridmomentskurvan ser annorlunda ut på dessa motorer. Vid en chiptrimning anpassas ju inte växellådans utväxling efter motorns vridmomentskurva och då blir ju effekten att en chiptrimmad 140-hästars inte är optimerad för den nya vridmomentskurvan, vilket i nästa steg borde innebära att bilen blir orkeslös under t.ex 3000 varv o seg att köra. Låter inte alltför attraktivt i mina öron. Min poäng är att ska man chiptrimma bör man väl rimligen också anpassa växellådan efter de nya förhållandena, annars blir inte bilen harmonisk att köra. Och då är vi inne på ganska dyra operationer. Nja, låter tveksamt i mina öron.
Det sitter en M56-låda i både 170 som i 140 versionen. Enl mina källor är det ingen som helst skillnad på dessa. Carman här på forumet har säkert mer info just i detta. Skillnaden på vrid kommer av programmeringen, inte växellådan.
Även om det är samma växellåda, så kan naturligtvis utväxlingen vara olika. Självklart ändras inte vridmomentskurvan av växellådan, men min poäng är att 140-hästarn har en annan vridmomentkurva än 170-hästarn, där 140-hästarn är något lågvarvsstarkare, men svagare på högre varv. Om man då chippar 140-versionen, men inte anpassar växellådan till den nya vridmomentkurvan blir sannolikt bilen seg o oharmonisk att köra. Detta är ju rätt självklart. Enklare uttryckt: 140-versionen är starkare på låga varv och där har man då valt en något högre utväxling, trots att det i grunden är samma låda. 170-versionen har en annan vridmomentkurva, som ger mer effekt på högre varvtal, där har man då naturligtvis valt en något lägre utväxlingen, så att kraften ska komma till sin rätt. Om man då chippar en 140-hästars så att den får en vridmomentkurva som liknar 170-versionen, men ej anpassar växellådans utväxling efter den nya vridmomentkurvan blir det inte särskilt lyckat
av NCR
#21281
Greven2 skrev:
NCR skrev:
Greven2 skrev:Det här låter intressant, men en fråga inställer sig. När jag kollat visar det sig att 140-hästarn har en högre utväxling på 5:an, möjligen på de andra växlarna också, jämfört med 170-hästarn, vilket sannolikt betyder att vridmomentskurvan ser annorlunda ut på dessa motorer. Vid en chiptrimning anpassas ju inte växellådans utväxling efter motorns vridmomentskurva och då blir ju effekten att en chiptrimmad 140-hästars inte är optimerad för den nya vridmomentskurvan, vilket i nästa steg borde innebära att bilen blir orkeslös under t.ex 3000 varv o seg att köra. Låter inte alltför attraktivt i mina öron. Min poäng är att ska man chiptrimma bör man väl rimligen också anpassa växellådan efter de nya förhållandena, annars blir inte bilen harmonisk att köra. Och då är vi inne på ganska dyra operationer. Nja, låter tveksamt i mina öron.
Det sitter en M56-låda i både 170 som i 140 versionen. Enl mina källor är det ingen som helst skillnad på dessa. Carman här på forumet har säkert mer info just i detta. Skillnaden på vrid kommer av programmeringen, inte växellådan.
Även om det är samma växellåda, så kan naturligtvis utväxlingen vara olika. Självklart ändras inte vridmomentskurvan av växellådan, men min poäng är att 140-hästarn har en annan vridmomentkurva än 170-hästarn, där 140-hästarn är något lågvarvsstarkare, men svagare på högre varv. Om man då chippar 140-versionen, men inte anpassar växellådan till den nya vridmomentkurvan blir sannolikt bilen seg o oharmonisk att köra. Detta är ju rätt självklart. Enklare uttryckt: 140-versionen är starkare på låga varv och där har man då valt en något högre utväxling, trots att det i grunden är samma låda. 170-versionen har en annan vridmomentkurva, som ger mer effekt på högre varvtal, där har man då naturligtvis valt en något lägre utväxlingen, så att kraften ska komma till sin rätt. Om man då chippar en 140-hästars så att den får en vridmomentkurva som liknar 170-versionen, men ej anpassar växellådans utväxling efter den nya vridmomentkurvan blir det inte särskilt lyckat
Jaha, eftersom du är så tvärsäker på din sak finns det väl inget mer att tillägga.
Användarvisningsbild
av greeeken
#21303
Greven2 skrev:
NCR skrev:
Greven2 skrev:Det här låter intressant, men en fråga inställer sig. När jag kollat visar det sig att 140-hästarn har en högre utväxling på 5:an, möjligen på de andra växlarna också, jämfört med 170-hästarn, vilket sannolikt betyder att vridmomentskurvan ser annorlunda ut på dessa motorer. Vid en chiptrimning anpassas ju inte växellådans utväxling efter motorns vridmomentskurva och då blir ju effekten att en chiptrimmad 140-hästars inte är optimerad för den nya vridmomentskurvan, vilket i nästa steg borde innebära att bilen blir orkeslös under t.ex 3000 varv o seg att köra. Låter inte alltför attraktivt i mina öron. Min poäng är att ska man chiptrimma bör man väl rimligen också anpassa växellådan efter de nya förhållandena, annars blir inte bilen harmonisk att köra. Och då är vi inne på ganska dyra operationer. Nja, låter tveksamt i mina öron.
Det sitter en M56-låda i både 170 som i 140 versionen. Enl mina källor är det ingen som helst skillnad på dessa. Carman här på forumet har säkert mer info just i detta. Skillnaden på vrid kommer av programmeringen, inte växellådan.
Även om det är samma växellåda, så kan naturligtvis utväxlingen vara olika. Självklart ändras inte vridmomentskurvan av växellådan, men min poäng är att 140-hästarn har en annan vridmomentkurva än 170-hästarn, där 140-hästarn är något lågvarvsstarkare, men svagare på högre varv. Om man då chippar 140-versionen, men inte anpassar växellådan till den nya vridmomentkurvan blir sannolikt bilen seg o oharmonisk att köra. Detta är ju rätt självklart. Enklare uttryckt: 140-versionen är starkare på låga varv och där har man då valt en något högre utväxling, trots att det i grunden är samma låda. 170-versionen har en annan vridmomentkurva, som ger mer effekt på högre varvtal, där har man då naturligtvis valt en något lägre utväxlingen, så att kraften ska komma till sin rätt. Om man då chippar en 140-hästars så att den får en vridmomentkurva som liknar 170-versionen, men ej anpassar växellådans utväxling efter den nya vridmomentkurvan blir det inte särskilt lyckat
Du chippar inte den till 170 hästar utan till ca 190
Det är en klar skilland.
Så då måste du mena att det är samma "problem" när man trimmar turbo bilar.
MEnar vi säger att man trimmar en s60 T till 250 häst, då går bilen skit?
Tror inte du suttit en en trimamd bil då, fö den går som faaan bra
av Greven2
#21325
greeeken skrev:
Greven2 skrev:
NCR skrev: Det sitter en M56-låda i både 170 som i 140 versionen. Enl mina källor är det ingen som helst skillnad på dessa. Carman här på forumet har säkert mer info just i detta. Skillnaden på vrid kommer av programmeringen, inte växellådan.
Även om det är samma växellåda, så kan naturligtvis utväxlingen vara olika. Självklart ändras inte vridmomentskurvan av växellådan, men min poäng är att 140-hästarn har en annan vridmomentkurva än 170-hästarn, där 140-hästarn är något lågvarvsstarkare, men svagare på högre varv. Om man då chippar 140-versionen, men inte anpassar växellådan till den nya vridmomentkurvan blir sannolikt bilen seg o oharmonisk att köra. Detta är ju rätt självklart. Enklare uttryckt: 140-versionen är starkare på låga varv och där har man då valt en något högre utväxling, trots att det i grunden är samma låda. 170-versionen har en annan vridmomentkurva, som ger mer effekt på högre varvtal, där har man då naturligtvis valt en något lägre utväxlingen, så att kraften ska komma till sin rätt. Om man då chippar en 140-hästars så att den får en vridmomentkurva som liknar 170-versionen, men ej anpassar växellådans utväxling efter den nya vridmomentkurvan blir det inte särskilt lyckat
Du chippar inte den till 170 hästar utan till ca 190
Det är en klar skilland.
Så då måste du mena att det är samma "problem" när man trimmar turbo bilar.
MEnar vi säger att man trimmar en s60 T till 250 häst, då går bilen skit?
Tror inte du suttit en en trimamd bil då, fö den går som faaan bra
Visst är det skillnad på 170 och 190 hk, men vad har det med den här diskussionen att göra. Det handlar ju om vid vilka varvtal motorn har sin effekt. Om den ökade effekten nås först vid höga varvtal pga ändrad vridmomentkurva, måste ju naturligtvis växellådans utväxling anpassas till detta. Annars blir bilen slö på låga/medelhöga varvtal. Finns många exempel på fusktrimmade bilar (chiptrimmade), som är rätt bedrövliga att köra. Har själv kört flera sådana och kan bara konstatera att det inte finns några genvägar om en bil ska trimmas/optimeras. Ska en trimmad bil bli harmonisk att köra måste allla komponenter harmomieras så att säga. Från ax till limpa innebär i detta fall ett flertal förändringar, bl.a. anpassning av växellådan till den nya vridmomentkurvan. Men, denna diskussion har iaf givit för handen att jag ska leta efter 170-hästarsversionen och undvika 140-hästarn, åtminstone om jag upplever den som seg, vilket jag inte vet ännu. Ska nämligen titta på en idag o imorgon en 170-hästars. Man blir kräsen när man kört Alfa i ett antal år, van med harmoniska motorer som man är. Gäller alltså att hitta rätt version av S80 för min del
Användarvisningsbild
av Jensen
#21337
Det är väl likabra att du åker in till nån firma och ber om att
få provköra 140 samt 170 och se vad du själv kommer fram till.
Att fråga såhär på ett forum brukar oftast sluta med en riktig soppa ,där ägarna till en 140 tycker att den är OK, samt 170 ägarna tycker att man absolut inte kan köra en 140.
Prova själv, tycker personligen inte att det är nån större skillnad på 140/170när den är manuellt växlad.
Fel centerhögtalare?

Då jag själv i veckan har häm[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]