tomme skrev:kör en -98:s AWD och har haft diverse problem med elkomponenter, bytte ifjol LMM och har nu i sommar fått byta främre lambdasonden. Nu börjar bilen klaga på "422 atmosfheric air sensor" allstå MAP-sensorn, är det någon som har fått byta även denna givaren?
bilen har gått ca 22000 mil.
En intressant kod som inte överhuvudtaget behöver ha med mapsensorn i sej att göra..
Felkodsinformation EFI–422
Villkor
Får styrenheten en signal från atmosfärtryckgivaren som motsvarar en höjd över havet på över 6500 m (låg signal) eller under –780 m (hög signal) tolkas detta som ett fel och EFI–422 sätts.
Är signalen ostabil under en tid av 25 sekunder tolkar styrenheten detta som ett fel (signal sporadisk) och EFI–422 sätts.
Ersättningsvärde
-styrenheten antar en höjd på 0 möh.
Felorsak/er
För hög signal:
-signalledning kortsluten till spänning
-avbrott på signal– eller jordledning
-spänningsledning kortsluten till spänning
-kontaktresistans i anslutningar
-spänningsledning A/C-tryckgivare kortsluten till spänning
-spänningsledning tanktryckgivare kortsluten till spänning
-spänningsledning accelerometer kortsluten till spänning
-defekt atmosfärtryckgivare.
För låg signal:
-signalledning kortsluten till jord
-spänningsledning kortsluten till jord
-avbrott på spänningsledning
-kontaktresistans i anslutningar
-spänningsledning A/C-tryckgivare kortsluten till jord
-spänningsledning tanktryckgivare kortsluten till jord
-spänningsledning accelerometer kortsluten till jord
-defekt atmosfärtryckgivare
-defekt A/C–tryckgivare
-defekt tanktryckgivare
-defekt accelerometer.
Signal sporadisk:
-glappkontakt
-kontaktresistans i anslutningar
-defekt atmosfärtryckgivare
-defekt A/C–tryckgivare
-defekt tanktryckgivare
-defekt accelerometer.
Felsymptom
-dålig prestanda på hög höjd
-kan ge startproblem på hög höjd.