Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Sparkz, Hur kan en sån grej som att blanda avgaser med insugsluften sänka förbränningstemperaturen? Antänder avgaserna vid en lägre temperatur?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Avgaser brinner inte, det har de ju redan gjort. De bara åker med igenom och tar upp plats.
av metalHJ
Men likförbannat måste det ju "brinna" för att det ska bli en smäll, och kolven kan få fart! Så om jag tolkar det rätt, skickar man in avgaserna för att det ska bli mindre luft som kan antända och skapa den högre temperaturen...

Och då verkar det ganska logiskt att en motor med EGR också får mindre effektivitet, rent kraftmässigt.
av metalHJ
Hur blir det då med turbokonstruktion, det måste ju vara samma princip och även detta mera milövänligt. Man skickar tillbaka avgaserna men med mera push, och får därmed en effektivare förbränning.

Men intercoolern arbetar med att sänka lufttemperaturen så den tar mindre plats, hur kan detta göra en motor effektivare?
Användarvisningsbild
av Sparkz
EGR är som att blanda in gammal aska med veden när du eldar, den är i vägen och hindrar veden från att brinna med full fart. Du släpper alltså tillbaka avgaser till insuget. Men det styrs av vakuum och ventilen är inte öppen hela tiden.

Turbo är en helt annan sak, du använder avgaserna till att driva en turbin som pumpar in friskluft i insuget. Som att blåsa in luft i pannan med en fläkt.
av anp
metalHJ skrev:Men likförbannat måste det ju "brinna" för att det ska bli en smäll, och kolven kan få fart! Så om jag tolkar det rätt, skickar man in avgaserna för att det ska bli mindre luft som kan antända och skapa den högre temperaturen...

Och då verkar det ganska logiskt att en motor med EGR också får mindre effektivitet, rent kraftmässigt.
På de motorer där egr kopplats ur, kan jag inte påstå att jag märkt av någon bättre kraft.
I.o.f.s kanske kraftökningen/minskningen är så liten att den inte märks vid vanlig eller inspirerad körning?
av metalHJ
Sparkz, tackar för väldigt bra svar! :)

Men hur blir det då med förbränningen på turbomotorer, dessa bör ju då få en så pass hög temperatur att det förbränner kväven och skapar dessa miljöfarliga ämnen? Eller motverkar intercoolern detta?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Intercoolern har inget med avgassidan att göra utan används för att kyla ner den komprimerade luften från turbon. När man komprimerar luft så bildar den värme (känn på cylindrarna på en verkstadskompressor, de blir rätt varma) och varm luft tar mer plats än kall luft (syremolekylerna expanderar) och för att få ner molekylerna i storlek och därmed få med mer syre in i motorn använder man sig av en laddluftkylare (intercooler). Mer syre innebär i sin tur att du kan mata på med mer bränsle vilket ger mer effekt.

//David
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
När det gäller förbränningstemperatur i en motor som belastas hårt på höga varv använder man sig av ett tillskott av bränsle i kylande syfte dvs att blandningen blir något fet. När bränslet förångas stjäl det värme vilket tar ner temperaturen i förbränningsrummen.

//David
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]