NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#210800
Tror också på generatorn... Kolla hos Volvo. Den borde dom fixa på goodwill i så fall. En generator skall hålla mycket mer än 6000 mil, och dom är knapast gratis. Vet inte vad Volvo tar för en ny, men 6000-12000,- är inte alls ovanligt. Utbytes eller lågprismärken finns för ca: 2-3000,- om man har tur.

Ska du ha nytt batteri så har jag för mig OKQ8 har bra priser. Deras batterier har fått bra i tester.
#210834
Mitt batteri är nu laddat till 12.8 V utan agg. inkopplat.
Laddspänningen låg på slutet på 13.4 V. 4 A.

Sätter jag på tändningen så åker det ner till 12.4 V
Startar jag så blir spänningen bara 12.1 V

Jag tror både min å "Volvo Diesels" bil har fel i laddningen, dvs. generatorn.
Jag ringde en verkstad. Bias.
Han trodde INTE på batteriet.
Dom ska klara mer än 4 år / 6000 mil.

Att den inte laddar är nog annat fel.

Dyrt med ny generator.

Att du inte ser felet är just för att ingen diagnos finns på laddningen.
Bara när spänningen sjunker när batteriet tappar sin prestanda. Sa Hans oxå på Bias.
En 6000 mila service hos dom kostar 5000:-

Får vänta tills efter lön :(
#210895
Har du möjlighet att testa med att byta tillfälligt med ett annat batteri?

Min s40 gått 11000mil

Jag har aldrig varit med om att en generator har gett upp, min andra bil (V40 diesel) har gått 21000mil och inget fel på generatorn. Farsans 940 har gått över 40000mil med samma generator.

Jag är mitt uppe i flytt just nu och har inte tid att testa så mycket.

Skriv gärna vad ni hittar för fel på din bil, gino.

(man ska inte låta Volvo byta för mycket...)

/Micke
#211003
Byter jag batteri så klart det kommer funka en stund tills batteriet är slut.
Då spänningen på ett nytt batteri är ju hög.

Jag tror mitt å ditt batteri har gått sönder när det dragits ut till nästan noll.
Men jag har ju ett vinande ljud ifrån motorn som följer varvtalet när jag gasar.
Sen blir servon sämre å sämre ju längre jag kör efter start.
Vid jobbet så hackar det trögare än vid start hemma på morgonen.

Sen har jag laddat mitt batteri å bilen startar lättare nu, men felmeddelandet
kommer ändå tillbaka.
Dock har jag inte laddat 24h som du, bara 7h igår.
Fortsätter idag med ett mindre agg.

Det kan ju bara nån annan ECU eller givare som är paj å nästan kortsluten som drar ur all ström.
Men helt klart är det nått fel med generatorn eller laddningen för jag får aldrig spänning på 14 V när motorn är igång.

Jag får väl lämna in den för felsökning på måndag å se vad det är och vad det kommer kosta innan jag hostar upp massa cash eller rullar ner den i Göta Älv.

Sista gången jag köper en Volvo.
Har man varit å jobbat ute i Torslanda så får man ju mardrömmar efteråt.
Vilken byråkratisk soppa. Flera 1000 människor som sitter i möten å levererar ingenting.
Måste vara Fords dyraste RnD avd. i hela världen.
Snart sjunker Titanic =)
#211624
Gino skrev:Byter jag batteri så klart det kommer funka en stund tills batteriet är slut.
Då spänningen på ett nytt batteri är ju hög.

Jag tror mitt å ditt batteri har gått sönder när det dragits ut till nästan noll.
Men jag har ju ett vinande ljud ifrån motorn som följer varvtalet när jag gasar.
Sen blir servon sämre å sämre ju längre jag kör efter start.
Vid jobbet så hackar det trögare än vid start hemma på morgonen.

Sen har jag laddat mitt batteri å bilen startar lättare nu, men felmeddelandet
kommer ändå tillbaka.
Dock har jag inte laddat 24h som du, bara 7h igår.
Fortsätter idag med ett mindre agg.

Det kan ju bara nån annan ECU eller givare som är paj å nästan kortsluten som drar ur all ström.
Men helt klart är det nått fel med generatorn eller laddningen för jag får aldrig spänning på 14 V när motorn är igång.

Jag får väl lämna in den för felsökning på måndag å se vad det är och vad det kommer kosta innan jag hostar upp massa cash eller rullar ner den i Göta Älv.

Sista gången jag köper en Volvo.
Har man varit å jobbat ute i Torslanda så får man ju mardrömmar efteråt.
Vilken byråkratisk soppa. Flera 1000 människor som sitter i möten å levererar ingenting.
Måste vara Fords dyraste RnD avd. i hela världen.
Snart sjunker Titanic =)
Elsystem serv.snarast :cry: Jag har samma problem hörde ett missljud från motorn sen kom medelandet.Generatorn var jätte varm å det luktade lite bränt.Ringde volvo han trodde att generatorn hade givit upp inget ovanligt.Bilen har rullat 6800mil.Dom skulle ha ca5000kr för en generator. Har hittat en på skroten för 2000kr.Ska lämna in bilen senare på verkstaden så då få vi se va felet är.Skriver sen hur det ha gått.
#211699
Nu läste Bias ut felkoder.
Det var typ 25 st.
Följdfel.
Alla sa låg spänning. 11.9 V
Kenneth mätte oxå på generator. Död.
Hans var schysst, tog ingen kostnad för utläsning av felkoder.

Dock så hade han inte samarbete med Volvia.
Bilia hade inga tider, så jag fick tid på torsdag hos Bra bil.
Bättre telefonservice.
Dom tog namn å nr å ringde upp mig när dom hade tid.
Beställde en ny generator och boka in en tid 7.00 så jag väntar tills den är klar
å slipper krångla med hyrbil för å komma till jobbet.

Kostnad 2000:- självrisk.
Tror maskinskada går till 5 år eller 15000mil.

Tack å hej.
Hoppas det löser sig för er andra oxå.
Snart svider det i plånboken på en service på 5000:- nästa månad oxå :(
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]