Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sååå trött på bilen nu, köpte skiten i våras, den gick fint i ett par dagar sen började lådan strula.. Limp mode.. Den ger felkod 2-2-2.. resettar skiten så går den bra.. i BLAND. Nu i somras då det va varmt så åkte jag upp till umeå på semester i tre veckor, det va kanonväder och mellan 22-30 grader varje dag i tre veckor.. då gick biljäveln klockrent..fick inte en felkod på hela semestern, nu nere i sthlm igen och ca15-25 grader så går den INTE som den ska, öppnade växellägesgivaren och rengjorde.. ingen skillnad.. kan det va så enkelt att det är dags att spola lådan.. tacksam för svar.. håller på å bli galen.
Kanske kan detta ge någon hjälp :roll:

Felkodsinformation 2–2–2

Villkor
Solenoid S2 sköter tillsammans med solenoid S1 växlingen i växellådan. Solenoid S2 arbetar när den får spänning från styrenheten och är aktiverad på 1:a och 2:a växeln. Om styrenheten registrerar att det är ett avbrott i kretsen till solenoid S2 när solenoiden inte ska vara aktiverad, sätts felkod 2–2–2. Solenoid S2 kan då inte aktiveras.

Ersättningsvärde
Styrenheter GRUPP I:
Styrenhetens hjälpprogram "Emergency mode" har trätt i funktion och växellådan arbetar enbart med 3:e och 4:e växeln.
Styrenheter GRUPP II:
Styrenhetens hjälpprogram "Limp–home" har trätt i funktion och växellådan arbetar enbart med 4:e växeln.

Felorsak
-Avbrott på signalledning
-Defekt solenoid
-Kontaktresistans i anslutningar.

Felsymptom
-Sämre prestanda eftersom växellådan arbetar med 3:e och 4:e växeln, respektive enbart med 4:e växeln
-Hårda växlingar på grund av maximalt systemtryck i växellådan (Emergency mode)
-Ingen lock–up funktion (Emergency mode).
Jo sett felkoderna, men man tycker att om det ska vara något av dom fel som listats borde det vara konstant, och det är det ju inte.. tyvärr, jaja testar att spola lådan.. funkar inte det så skrotar jag skiten.. sååå less
av *pettson*
Delorian skrev:Jo sett felkoderna, men man tycker att om det ska vara något av dom fel som listats borde det vara konstant, och det är det ju inte.. tyvärr, jaja testar att spola lådan.. funkar inte det så skrotar jag skiten.. sååå less
Vanligast är att solenoid S2 kärvar och då kan den inte sköta sitt jobb. Skölj och se om det gör nytta?
Hur ser oljan ut idag? Den ska vara klarröd.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]