Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjorn
Hej. Har sett att mina länkarms bussningar yttre på bakvagen är grymt slitna och undrar om detta gör att bilen känns sladdig i sidled? Har även kollat in dom innre aluminiums bussningarna och tycker att dom ser väldigt bra ut.
Bilen känns okej när man åker ensam, men blir man flera passagerare så känns det som man har fått styrning på bakhjulen :) Det är inte så trevligt och tänkte jag skulle åtgärda problemet. Men frågan är vilken bussning av dom innre och yttre som hanterar bilen i sidled? Oavsett så kommer jag nog byta dom yttre för dom är skit.

Kikade lite under bilen idag och har jag rätt när jag säger att byta dom yttre bussningarna inte ser så krångligt ut? En bult på länkarmen och 3 framför bussningen och sen är det bara att få ut bussningen?! Får väl se om jag har rätt.

Mvh Björn
av *pettson*
bjorn skrev:Hej. Har sett att mina länkarms bussningar yttre på bakvagen är grymt slitna och undrar om detta gör att bilen känns sladdig i sidled? Har även kollat in dom innre aluminiums bussningarna och tycker att dom ser väldigt bra ut.
Bilen känns okej när man åker ensam, men blir man flera passagerare så känns det som man har fått styrning på bakhjulen :) Det är inte så trevligt och tänkte jag skulle åtgärda problemet. Men frågan är vilken bussning av dom innre och yttre som hanterar bilen i sidled? Oavsett så kommer jag nog byta dom yttre för dom är skit.

Kikade lite under bilen idag och har jag rätt när jag säger att byta dom yttre bussningarna inte ser så krångligt ut? En bult på länkarmen och 3 framför bussningen och sen är det bara att få ut bussningen?! Får väl se om jag har rätt.

Mvh Björn
Att byta dom yttre bussningarna kräver ett specialverktyg ifrån volvo eftersom dom byts kompletta med hållarna.Man får alltså lossa den genomgående bulten. Släppa dom andra bultarna. Vika ut/ned länkarmen lite grand och koppla på verktyget så att man kan dra bort bussningen med hållaren. Sen är det samma visa för att pressa tillbaka den nya delen. http://www.autokatalogen.se/afw/motala/ ... eNo=109140
Att bilen beter sej konstigt för att den bussningen ovan (eller bägge) är dåliga är ju inte konstigt. Har du provat att köra en bakhjulsdriven bil med lös bakaxel?
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]