- ons 13 aug 2008, 22:34
När jag ringt helger och kvällar för att jag sett misstänkt påverkade förare, så har jag inte kommit fram.
Värsta var när jag suttit i 30min som nr 1 i kön.
Så numer ringer jag alltid 112 om inte ärendet är så pass oangeläget så jag kan knata in på station och säga det över disk.
Senast var för 2.5v sedan när jag körde om en bil som körde i ~60km/h på 90väg och han när jag försökte köra om accelererade så pass mycket att jag inte kom om honom förrän jag körde med körkortet på en väldigt skör tråd.
Sen låg han och tryckte i baken på mig länge. Sen blev det 2+1väg och då skulle en bmw försöka köra om honom, då försökte han prejja in den bilen i wireräcket. 112 direkt.
mvh
Anders
Tomas88 skrev:Ingen vits att ringa det numret, enda gången jag har fått svar var när jag skulle anmäla en stulen kamera. Satt i kön 45min.Hjulvridarn skrev:Jag varnar aldrig för en kontroll. Anser att det är något man måste acceptera, den gången man själv "skulle blivit blinkad på" Detta beroende på att det finns alltför många påverkade förare, oförsäkrade fordon etc. som inte upptäcks annars.11414 Vad är detta för nummer? Är det något nummer för icke brådskande fall? Kan ju va bra att ha i telefonboken. Har varit med om liknande nämligen. Men man vill ju inte ringa 112 för att någon vinglar på vägen.
Lite OT, men en liten historia
- Åker en hel del i tjänsten (~3500 mil) och har ringt polis några gånger. Senast var när en lastbil med släp, på väg mot Falun, låg och vinglade in mot mötande. Detta upprepas några gånger. Då ringer jag 11414 och berättar som det är. Strax ringer befälet upp mig och jag får guida patrullen vart vi befinner oss. Efter en stund så ser jag en polis MC längre fram. Säger det, och befälet ger hojen besked. Då drar han iväg som i den värsta filmen. På lämplig plats så blir ekipaget invinkat.
Dessvärre så fick jag ingen klarhet hur det gick, men i bästa fall var föraren "bara" trött. Men ta scenariet, att han vinglat till när det ligger någon snett bakom för att köra om - då kunde det gått riktigt illa..
När jag ringt helger och kvällar för att jag sett misstänkt påverkade förare, så har jag inte kommit fram.
Värsta var när jag suttit i 30min som nr 1 i kön.
Så numer ringer jag alltid 112 om inte ärendet är så pass oangeläget så jag kan knata in på station och säga det över disk.
Senast var för 2.5v sedan när jag körde om en bil som körde i ~60km/h på 90väg och han när jag försökte köra om accelererade så pass mycket att jag inte kom om honom förrän jag körde med körkortet på en väldigt skör tråd.
Sen låg han och tryckte i baken på mig länge. Sen blev det 2+1väg och då skulle en bmw försöka köra om honom, då försökte han prejja in den bilen i wireräcket. 112 direkt.
mvh
Anders