...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Tomas88 skrev:
Hjulvridarn skrev:Jag varnar aldrig för en kontroll. Anser att det är något man måste acceptera, den gången man själv "skulle blivit blinkad på" Detta beroende på att det finns alltför många påverkade förare, oförsäkrade fordon etc. som inte upptäcks annars.

Lite OT, men en liten historia
- Åker en hel del i tjänsten (~3500 mil) och har ringt polis några gånger. Senast var när en lastbil med släp, på väg mot Falun, låg och vinglade in mot mötande. Detta upprepas några gånger. Då ringer jag 11414 och berättar som det är. Strax ringer befälet upp mig och jag får guida patrullen vart vi befinner oss. Efter en stund så ser jag en polis MC längre fram. Säger det, och befälet ger hojen besked. Då drar han iväg som i den värsta filmen. På lämplig plats så blir ekipaget invinkat.
Dessvärre så fick jag ingen klarhet hur det gick, men i bästa fall var föraren "bara" trött. Men ta scenariet, att han vinglat till när det ligger någon snett bakom för att köra om - då kunde det gått riktigt illa..
11414 Vad är detta för nummer? Är det något nummer för icke brådskande fall? Kan ju va bra att ha i telefonboken. Har varit med om liknande nämligen. Men man vill ju inte ringa 112 för att någon vinglar på vägen.
Ingen vits att ringa det numret, enda gången jag har fått svar var när jag skulle anmäla en stulen kamera. Satt i kön 45min.
När jag ringt helger och kvällar för att jag sett misstänkt påverkade förare, så har jag inte kommit fram.
Värsta var när jag suttit i 30min som nr 1 i kön.
Så numer ringer jag alltid 112 om inte ärendet är så pass oangeläget så jag kan knata in på station och säga det över disk.
Senast var för 2.5v sedan när jag körde om en bil som körde i ~60km/h på 90väg och han när jag försökte köra om accelererade så pass mycket att jag inte kom om honom förrän jag körde med körkortet på en väldigt skör tråd.
Sen låg han och tryckte i baken på mig länge. Sen blev det 2+1väg och då skulle en bmw försöka köra om honom, då försökte han prejja in den bilen i wireräcket. 112 direkt.

mvh
Anders
av matzen10
andreas_lofgren skrev:Någon som har motsvarande siffror för Sverige? Är nämligen övertygad om att sverige har fler olyckor per körd kilometer trots att vi har lägre hastighetsgränser. Men detta talar hastighetstalibanerna tyst om

"Accident ratesDespite the general high speeds, the accident, injury, and death rates on the Autobahn are remarkably low. The Autobahn carries about a third of all Germany's traffic, but injury accidents on the Autobahn account for only 6% of such accidents nationwide and less than 12% of all traffic fatalities were the result of Autobahn crashes (2004). In fact, the annual fatality rate (3.2 per billion km in 2004) is consistently lower than that of most other superhighway systems, including the US Interstates (5.0 in 2003)."
Fast på Autobahn är ju vägen & beläggningen förstklassig, om jag förstått det rätt?! Jämn och tre(?)filig.
Lite skillnad mot de flesta motorvägsavsnitt i Sverige..

M V H
---> Matz
av anp
Vad är meningen att ringa en polis som varken är intresserad eller har resurser?
De gånger jag ringt har de varit mycket ointresserade av mitt samtal, rattfylla och prejning/smitning från olycksplats. Då polis stoppats efter väg i samband med mindra olyckor har de också varit mycket ovilliga och oroliga till/för inblandning.

Annat är det om man heter Alhem i efternamn. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article547192.ab

Läsvärt appropå resurser och intresse, http://www.aftonbladet.se/bil/collin/
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
En kollega har en annan variant av detta tema. När han har någon som ligger typ 1 m bakom sin bil, så brukar han slå på sitt helljus (på dagen), då blinkar de mötande. Då brukar den "nosande" släppa närkontakten och lägga sig på ett bättre avstånd, eftersom "det varnas för poliskontroll"... :wink:
- inte helt etiskt riktigt, men ett sätt att minska risken för ev. whiplashskador.. :idea:
Användarvisningsbild
av gundj
matzen10 skrev:
Fast på Autobahn är ju vägen & beläggningen förstklassig, om jag förstått det rätt?! Jämn och tre(?)filig.
Lite skillnad mot de flesta motorvägsavsnitt i Sverige..

M V H
---> Matz
Autobahn är faktiskt fruktansvärt eftersatt beträffande underhåll på långa sträckor.
Man blir galen på de hemska skarvarna i vägen och sjögången på de sträckor där betongen ersatts av asfalt.
Det är inte så värst mycket kvar av de fri-fartsträckor som en gång fanns.
Oftast är det begränsat till 120 pga olycka eller kö eller bara dåligt väglag.
Jag körde Bremen - Munchen ToR förra helgen, och hade kanske totalt 30-35 mil fri fart på A7.
A1an har nästan aldrig fri fart öster om Bremen.
Adolf skulle snurra i graven om han såg hur vägnätet ser ut.
av Fronten
Blinkar i de allra flesta fall vid hastighetskontroll, beror lite på väg men så ofta jag kan. Har själv blivit räddad av det på en lömsk 70-sträcka bland annat :roll:

Alkoholkontroller är bara välkommet.
av Luthor
Fronten skrev:Blinkar i de allra flesta fall vid hastighetskontroll, beror lite på väg men så ofta jag kan. Har själv blivit räddad av det på en lömsk 70-sträcka bland annat :roll:

Hur tänker ni som varnar, även om ni "bara" varnar för hastighetskontroller??? En påverkad förare uppvisar ofta ett felbeteende i trafiken, ett vanligt sådant är att de håller för hög hastighet, om ni då varnar en påverkad förare om en hastighetskontroll kanske han saktar ner vilket resulterar i att han ej blir stoppad!!!

Det är inte bara hastigheten som kontrolleras vid en hastighetskontroll, nykterhet och påverkan av andra droger kontrolleras också!!!

Om man väljer att köra för fort (vilket jag också gör) tar man en medveten risk. Så ni som varnar för hastighetskontroller, tänk lite längre innan ni blinkar med helljuset...
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Luthor skrev:
Fronten skrev:Blinkar i de allra flesta fall vid hastighetskontroll, beror lite på väg men så ofta jag kan. Har själv blivit räddad av det på en lömsk 70-sträcka bland annat :roll:

Hur tänker ni som varnar, även om ni "bara" varnar för hastighetskontroller??? En påverkad förare uppvisar ofta ett felbeteende i trafiken, ett vanligt sådant är att de håller för hög hastighet, om ni då varnar en påverkad förare om en hastighetskontroll kanske han saktar ner vilket resulterar i att han ej blir stoppad!!!

Det är inte bara hastigheten som kontrolleras vid en hastighetskontroll, nykterhet och påverkan av andra droger kontrolleras också!!!

Om man väljer att köra för fort (vilket jag också gör) tar man en medveten risk. Så ni som varnar för hastighetskontroller, tänk lite längre innan ni blinkar med helljuset...
Hhm, å andra sidan.... även om alkoholisten/pundaren/pillerknapraren varnas innan kontrollen.... vad ska han/hon göra åt det? Vi som väljer att ibland ha blyfot men INTE är påverkade kan ju lätta på foten medans de som är påverkade kommer att vara så vid eventuell kontroll vare sig de vill det eller inte.
av anp
V70BiFuel03 skrev:
Luthor skrev:

Hhm, å andra sidan.... även om alkoholisten/pundaren/pillerknapraren varnas innan kontrollen.... vad ska han/hon göra åt det? Vi som väljer att ibland ha blyfot men INTE är påverkade kan ju lätta på foten medans de som är påverkade kommer att vara så vid eventuell kontroll vare sig de vill det eller inte.
Du är villig att låta en ex,vis påverkad förare klara sig från en poliskontroll, för att du ibland kör för fort och inte vill ta ett ev, straff för detta?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Blankt papper :party:

Jag har en V40 D3 -17. Årsskatten på d[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]