Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Fluffen skrev:Grammse avfärdade 740/940 som gamla traktorer och nu åker han runt i en själv. :lol: :wink:
Håll med om att de är ganska bra bilar ändå. :lol:
Ja när inte V70 fjädrarna pallar trycket så duger det minsann. :wink:
Användarvisningsbild
av Fluffen
Tack och lov så är ju lagren ganska enkla att byta.
Lägg nu inte upp bilder på bytet, då blir det bara massa gnäll på Grammse om rost i hjulhus osv. :lol: :wink:
Du vet ju hur petig han kan vara. :lol:
Senast redigerad av 1 Fluffen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Fluffen skrev:Tack och lov så är ju lagren ganska enkla att byta.
Lägg nu inte upp bilder på bytet, då blir det bara massa gnäll på Grammse om rost i hjulhus osv. :lol: :wink:
Jo jag vet. Men jag har redan fixat hjulhusen fram. Och när jag ändå byter lagret ska jag passa på med rostskyddsbehandling också.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ja, eller så kan du lägga ut bilder, men censurera rosten först :roll: :wink: :lol:

/Kalle
Användarvisningsbild
av Nexus
Fluffen skrev:Grammse avfärdade 740/940 som gamla traktorer och nu åker han runt i en själv. :lol: :wink:
Ja ,måste faktiskt säga att jag trivs ganska bra i 745:an fast det inte är min bil :roll: problemet är bara att när jag sätter min i min bil så kliver jag på fel pedaler, 745.an har ju en halvmil mellan koppling och broms :lol:
Men det var ju kul tomas köpte lite FAG delar till s40:in :lol: :lol: :lol:
Sen så ar man tidigare åkt japanare så förstår ni att man vill ta itu med rosten innan hela bilen ser ut som ett fisknät :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Tomas88
grammse skrev:
Ja ,måste faktiskt säga att jag trivs ganska bra i 745:an fast det inte är min bil :roll: problemet är bara att när jag sätter min i min bil så kliver jag på fel pedaler, 745.an har ju en halvmil mellan koppling och broms :lol:
Men det var ju kul tomas köpte lite FAG delar till s40:in :lol: :lol: :lol:
Sen så ar man tidigare åkt japanare så förstår ni att man vill ta itu med rosten innan hela bilen ser ut som ett fisknät :mrgreen:
Jo jag vet hur det kan bli om man inte gör vid att i tid.
Användarvisningsbild
av Tomas88
grammse skrev:Men det var ju kul tomas köpte lite FAG delar till s40:in :lol: :lol: :lol:
Såg sen att det stog SKF på hjullagret. (Samma som det stod på volvos) :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Idag har jag bytt hjullager och bromssköld.

Arbetet flyter på bra. Som väntat så satt bromsskivan fast ganska hårt men det var inte så stora problem med det.
När jag kommit så långt att jag tagit bort det gamla lagret och bytt bromsskölden. Så ska nu det nya lagret dras dit. Jag sätter hylsan på momentnyckeln som är inställd på 120Nm och börjar dra åt centrummuttern. Jag drar och drar men den jävla momentnyckeln klickar ju aldrig :shock: . Slutar att dra och testar att sätta ner momentet på typ 40 Nm men det klickar ju inte nu heller :( . Testar nu med att ändra riktning till motsatt dragriktning (för vänstergänga) och det klickar nu till direkt när man drar lite (ca 40 Nm).

Jag håller på att ändra moment och riktning fram och tillbaka utan att få skiten att fungera.
Som ni förstår så är jag nu extremt frustrerad. Har nu en momentnyckel som bara fungerar för vänstergänga och dessutom har säkert lagret dragits åt helvete för hårt. Sen behöver jag bilen till kvällen. (S)

Vet inte hur bra denna lösningen var men jag gjorde i alla fall som så att jag lossade centrummuttern, drog åt den så mycket som jag trodde 120Nm var, sen testade jag att lossa muttern med momentnycklen inställd på 120 Nm. Lossnade den var det bara att dra åt lite till testa lossa med 120 Nm igen osv tills jag hamnade precis på gränsen till att den inte kunde lossas med 120Nm. Sen vinkeldrog jag 30 grader som man ska. Satte tillbaka allt igen och tog en provtur. Allt verkar bra än så länge. Får se hur det går...

Några bilder.

De nya bromssköldarna (Volvo orginal vol:-) :wink: )
Bild

Lite rostskyddsbehandling skadar inte.
Bild

Sköld monterad.
Bild

(Grammse jag vet att man kan skymta lite rost på sista bilden, men detta skall åtgärdas. Var tänkt att fixas idag men hann inte med detta.)
Användarvisningsbild
av Nexus
vad kostar nya bromssköldar? tur att du måla de innan jag öppnade mina falkögon och granskade bilderna :wink: :lol:
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 137
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]