Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Appel skrev:
VolvoB20 skrev:
troubleshooter skrev:Väntar med spänning på MDS första V70 II med en Pioneer stereo med de inbyggda funnktionerna som temperaturreglering, backvarnare medmera som finns inbyggt i stereon idag........... :lol:
Detta måste ju vara den yttersta höjden av idioti och galenskap, att stoppa in temperaturregleringen i stereon :shock: Stereon blir omodern på några år och behöver bytas ut. Temperatruen vill jag ju dock kunna ställa in i kupen även om bilen är 10 år gammal :-O) faktisk i hela bilens livslängd, kanske 30 år är det bra att kunna ställa in temperaturen.

Men vem skulle vilja ha en 30 år gammal stereo och lyssna på :?: Är ni ens gamla nog att komma ihåg hur en stereo såg ut för 30 år sedan, då var det fan toppmodernt med kasettband :-O)
Jag gissar på att det är så unikt med en V70 från 2008 år 2038 så jag tror att dom som har den då tycker att det är helt ok, det blir lite som en Blaupunkt-radio som var monterad i samband med en nybilsleverans i en Amazon 1967 som jag ägde en gång, fick jag tag på den Amazonen igen så skulle jag verkligen leta reda på den där Blaupunkten om någon bytt ut den till något "modernare"... :)

Undrar om någon kommer ihåg den där Blaupunktgubben i form av en blå boll med ben och antenner...
Jovisst , men man får vänta 30 år till bilen är K-märkt innan stereon är ok igen :D Det vill jag inte göra med en V70.

Tex på en amazon har man nog hunnit byta stereo 4 ggr på den tiden och gått via kasett, sen via CD och slutligen via MP3 innan Amazonen är K-märk och det är dags att stoppa i "den gamla blaupunkten igen" :D Men att köra runt med den i alla år hade varit ledsamt.

Nej att inte kunan byta stereo i bland gör mig verkligen besviken på bilen.

Bild
av Fullgasheladagen
Jensen skrev:Oavsett vilket märke du hade valt så ser det ungefär likadant ut när det gäller att bygga om befintlig stereo. Personligen så tycker jag att du borde gjort en liten bättre "research" på bilen än du nu gjort. Byt bil eller acceptera stereon och ta på dig bältet istället för att gnälla som ett barn.
Självklart står jag nu dagligen och dunkar huvudet i väggen (S) för att jag inte reagerade på detta under den korta, men ändock, provturen jag tog med bilen. Min research i det här fallet bestod istället senare av att jag berättade för säljaren (som oturligt nog var rätt ny på posten) om min idé och han nickade bara instämmande och sa att det också var en "ok lösning", även om han naturligtvis förepråkade att jag skulle beställa allt lullull hos honom/Bilia. I min förra bil hade jag förvisso kvar standardstereon men i en tidigare V70N gjorde jag på så sätt och det var inga problem. Därför tog jag för givet att det skulle funka även nu och min research stannade således där. Hoppas att du förstår att jag ändå, trots allt, är lite besviken över att inte få en "heads up" från säljaren om den här problematiken, även om jag självfallet får ta fullt ansvar för mina egna handlingar.

Och att inte gilla Volvos bältessignal kan knappast vara att "gnälla som ett litet barn"? ??:-/ Den är ju för tusan helt galen!! Förstår inte att Volvo lägger in en sådan idiotisk bror-duktig funktion? Jag vill själv bestämma över min bilkörning och mitt bältesnyttjande - utan att få det skrivet på näsan från bilen via en 110 decibels stark signal som ursprungligen måste ha utvecklats i nazi-Tyskland som tortyrredskap!?
VolvoB20 skrev:Ett av bilindustrins allra sämsta beslut i hela världshistoren är enligt mig när man gick ifrån möjligheten att byta stereo i bilen och gick över till integrerad stereo.
....
Det var inte länge sedan mobilerna så ut så här.... vem skulle vilja ha den fastsvetsad i instumentbrädan för tid och evighet.
Just så! Bra skrivet rakt igenom. Faktum är att ju mer jag tänker på det dessto mer förbannad börjar jag bli. Inte för att det hjälper mig i min situation nu men ändå. Det är en klart usel idé från början till slut.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fullgasheladagen skrev:
Jensen skrev:Oavsett vilket märke du hade valt så ser det ungefär likadant ut när det gäller att bygga om befintlig stereo. Personligen så tycker jag att du borde gjort en liten bättre "research" på bilen än du nu gjort. Byt bil eller acceptera stereon och ta på dig bältet istället för att gnälla som ett barn.
Självklart står jag nu dagligen och dunkar huvudet i väggen (S) för att jag inte reagerade på detta under den korta, men ändock, provturen jag tog med bilen. Min research i det här fallet bestod istället senare av att jag berättade för säljaren (som oturligt nog var rätt ny på posten) om min idé och han nickade bara instämmande och sa att det också var en "ok lösning", även om han naturligtvis förepråkade att jag skulle beställa allt lullull hos honom/Bilia. I min förra bil hade jag förvisso kvar standardstereon men i en tidigare V70N gjorde jag på så sätt och det var inga problem. Därför tog jag för givet att det skulle funka även nu och min research stannade således där. Hoppas att du förstår att jag ändå, trots allt, är lite besviken över att inte få en "heads up" från säljaren om den här problematiken, även om jag självfallet får ta fullt ansvar för mina egna handlingar.

Och att inte gilla Volvos bältessignal kan knappast vara att "gnälla som ett litet barn"? ??:-/ Den är ju för tusan helt galen!! Förstår inte att Volvo lägger in en sådan idiotisk bror-duktig funktion? Jag vill själv bestämma över min bilkörning och mitt bältesnyttjande - utan att få det skrivet på näsan från bilen via en 110 decibels stark signal som ursprungligen måste ha utvecklats i nazi-Tyskland som tortyrredskap!?
VolvoB20 skrev:Ett av bilindustrins allra sämsta beslut i hela världshistoren är enligt mig när man gick ifrån möjligheten att byta stereo i bilen och gick över till integrerad stereo.
....
Det var inte länge sedan mobilerna så ut så här.... vem skulle vilja ha den fastsvetsad i instumentbrädan för tid och evighet.
Just så! Bra skrivet rakt igenom. Faktum är att ju mer jag tänker på det dessto mer förbannad börjar jag bli. Inte för att det hjälper mig i min situation nu men ändå. Det är en klart usel idé från början till slut.
Research hade inte hjälp dig ett dugg tyvärr. I princip alla bilar är byggda så här megaidiotiskt, japanerna var först ut med galenskaperna att bygga ihop hela skiten i en enhet med allt från radio till temperatur och färddator. Den enda bilen som inte är totalintegrerad är väl någon koreansk suv tror jag. Bara att bita ihop och lida.

Originalstereon kostar väl 15.000, plussa på bästa suround option med 20.000, Navi för 20.000 och telefon för 10.000 så slutar du på 65.000 kr lik förbannat kan du inte streama via bluetooth, ha mp3 på DVD etc, eller uppgradera när det kommer någon ny kul funktion .... tänk vad man får för det i en radioaffär ?:-/

Rätt fantastiskt att man kan plugga ur denna
Bild
Och plugga i denna tex och det funkar och passar direkt. Men nu är det slut med allt sådant, snyft....
Bild
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Fullgasheladagen skrev:Och att inte gilla Volvos bältessignal kan knappast vara att "gnälla som ett litet barn"? ??:-/ Den är ju för tusan helt galen!! Förstår inte att Volvo lägger in en sådan idiotisk bror-duktig funktion? Jag vill själv bestämma över min bilkörning och mitt bältesnyttjande - utan att få det skrivet på näsan från bilen via en 110 decibels stark signal som ursprungligen måste ha utvecklats i nazi-Tyskland som tortyrredskap!?
För att Volvos säkerhetsfunktioner ska funkar bygger det på att du har bältet på dig. Det tar 1 sek att sätta på det.....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
Fullgasheladagen skrev:Och att inte gilla Volvos bältessignal kan knappast vara att "gnälla som ett litet barn"? ??:-/ Den är ju för tusan helt galen!! Förstår inte att Volvo lägger in en sådan idiotisk bror-duktig funktion? Jag vill själv bestämma över min bilkörning och mitt bältesnyttjande - utan att få det skrivet på näsan från bilen via en 110 decibels stark signal som ursprungligen måste ha utvecklats i nazi-Tyskland som tortyrredskap!?
För att Volvos säkerhetsfunktioner ska funkar bygger det på att du har bältet på dig. Det tar 1 sek att sätta på det.....
Den borde vrål-tuta om man kör mer än 0.1 km/h över hastighetsbegränsningen också :shock:
av JK24T
Bätesvarningen är i överkant och klart ett omybdigförklarande av bilens brukare. Lägg sen till "Ingen bältad bak" när en bakdörr har varit öppen så är det lätt att bli irriterad.
Undrar varför Volvo brydde sig om en separat signal när dom kunde ha använt signalhornet istället :)
av Lövet
Bältesvarnare är ett helt idiotiskt påfund, framförallt för att de är så jävla korkade. När jag kör i 10 km/h och letar parkering så vill inte jag ha bälte på mig eftersom jag måste kunna vända på huvudet när jag parkerar. Dessutom är det MITT ansvar om jag vill krocka obältad och få krockkudden genom bakhuvudet. Endast idioter "glömmer" att ta på sig bilbältet och har nytta av en bältesvarnare.

Jensen: Du gör fortfarande ingen besviken. Otrevlig och osaklig i varje inlägg. Det märks i vilken bransch du är fostrad :evil:

MVH Lövet, som trots avsaknad av bältesvarnare aldrig åker utan bälte.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
andreas_lofgren skrev:Bältesvarnare är ett helt idiotiskt påfund, framförallt för att de är så jävla korkade. När jag kör i 10 km/h och letar parkering så vill inte jag ha bälte på mig eftersom jag måste kunna vända på huvudet när jag parkerar. Dessutom är det MITT ansvar om jag vill krocka obältad och få krockkudden genom bakhuvudet. Endast idioter "glömmer" att ta på sig bilbältet och har nytta av en bältesvarnare.

Jensen: Du gör fortfarande ingen besviken. Otrevlig och osaklig i varje inlägg. Det märks i vilken bransch du är fostrad :evil:

Allt du skrev är som huvudet på spiken! Skönt att se att det finns likasinnade på forumet.
Användarvisningsbild
av Appel
andreas_lofgren skrev:Bältesvarnare är ett helt idiotiskt påfund, framförallt för att de är så jävla korkade. När jag kör i 10 km/h och letar parkering så vill inte jag ha bälte på mig eftersom jag måste kunna vända på huvudet när jag parkerar. Dessutom är det MITT ansvar om jag vill krocka obältad och få krockkudden genom bakhuvudet. Endast idioter "glömmer" att ta på sig bilbältet och har nytta av en bältesvarnare.

Tyvärr är inte sjukhuskostnader, ambulans, polis mm något som du själv betalar för, det är skatt och försäkringskollektivet som står för kostnaderna. Så vitt jag vet så är det bara sporthojsägare som får betala mer av sina kostnader för eventuella skador, fotbollsspelare, ryttare mm behöver inte betala en spänn för sina skador.

Lite OT, men jag kunde inte hålla mig då jag har en försäkringskostnad på ca 3500:- på en V50, 3200:- på en Yamaha MT-01, ungefär lika mycket på en Aprilia RS125 men 13000:- på en Yamaha R6, då är det en försäkring som kräver utbildning via SMC (Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation) annars ligger den på ca 24000:-.

Bra tips med vindavvisare! Tack

Snyggt! Stilren interiör även om ratten […]

230fk går snålt

Jag testade mäta lmm igår och kom till […]

740 som krånglar

Hur ser det ut i spjällhuset? Har du rengjort[…]