Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#210542
För 2000kr får du ca 150 liter bensin och så mycket kommer du inte att spara så rent ekonomiskt lönar det sig inte då du ska byta bil snart.
Jag rekomenderar dig att köpa en kupevärmare + skarvsladd och bara värma kupen så har du en skön bil att sätta dig i och lägg pengarna på montage av motorvärmare i den nya bilen istället.
Värmen som motorvärmaren ger räcker inte till att blåsa varmluft i kupen skillnaden där blir marginell med eller utan motorvärmare.
#210547
Avlångt land, jag har just börjat använda värmaren, främst kupé värmaren för att slippa ha dagg på rutorna på morgonen.
Men som Lars säger, du kan inte räkna hem det ekonomiskt, och med en värmare får du inte varmluft direkt, men den kommer fortare än om du inte värmt motorn.
Mellan tummen o pekfingret kanman säga att du värmer motorn som bäst 30 grader över utetemp med en motorvärmare. Men motortemp är ju inte samma som ventiationstemp..

/L
#210548
Allt utom själva värmeelementet kan med fördel köpas begagnat, elementet kan i.o.f.s köpas begagnat. Men skicket kan ju vara tveksamt i värsta fall.
Ett ökat beg,pris på bilen kan ju diskuteras, men om jag skulle välja mellan en bil med värmare och en utan. Ja då vore valet enkelt.
Dock skulle jag personligen se pengarna som mycket välinvesterade ur bekvämlighetsperspektiv ( och miljö naturligtvis ) då det är otroligt skönt att slippa permafrosten på rutor och i kupé då man skall köra iväg med bilen på morgonen.
#210562
LarsBd skrev:För 2000kr får du ca 150 liter bensin och så mycket kommer du inte att spara så rent ekonomiskt lönar det sig inte då du ska byta bil snart.
Det beror på definitionen av snart.

En kall motor drar cirka 5-8l/h på tomgång. En varm 1-1,5l/h. Man inser att det finns pengar att hämta på att köra iväg direkt med en ljummen motor istället för att skrapa rutorna med en kall motorn under ett par minuter.
#210598
ah17 skrev:
LarsBd skrev:För 2000kr får du ca 150 liter bensin och så mycket kommer du inte att spara så rent ekonomiskt lönar det sig inte då du ska byta bil snart.
Det beror på definitionen av snart.

En kall motor drar cirka 5-8l/h på tomgång. En varm 1-1,5l/h. Man inser att det finns pengar att hämta på att köra iväg direkt med en ljummen motor istället för att skrapa rutorna med en kall motorn under ett par minuter.
Fasen. Det är ju ändå ganska mycket.

Räknade på om man står med bilen på tomgång kall i 4 min, och vi säger då 6 l/h. Detta blir då 4 dl bensin. Alltså kostar det ca 5 kr om man vill ha bilen på undertiden man skrapar rutorna.
#210718
anp skrev:Sladden drar du in via dörren, och klämmer den i dörrlisten om du inte vill ha en fastinstallation.
Känns inte som det bästa av råden. (Snarare tvärtom :wink: )

Gör en fast installation och slipp bekymmer med klämda sladdar och elsäkerheten. Det är inte värt priset med en elolycka.

Det är värt varenda öre med motor- och kupévärmare, en snöig eller svinkall vinterdag.
#210721
Tomas88 skrev:
ah17 skrev:
LarsBd skrev:För 2000kr får du ca 150 liter bensin och så mycket kommer du inte att spara så rent ekonomiskt lönar det sig inte då du ska byta bil snart.
Det beror på definitionen av snart.

En kall motor drar cirka 5-8l/h på tomgång. En varm 1-1,5l/h. Man inser att det finns pengar att hämta på att köra iväg direkt med en ljummen motor istället för att skrapa rutorna med en kall motorn under ett par minuter.
Fasen. Det är ju ändå ganska mycket.

Räknade på om man står med bilen på tomgång kall i 4 min, och vi säger då 6 l/h. Detta blir då 4 dl bensin. Alltså kostar det ca 5 kr om man vill ha bilen på undertiden man skrapar rutorna.
Fast efter 4min så har motorn blivit lite varmare och förbrukningen sjunkit ganska mycket.
Den förhöjda förbrukningen är en kombination av fetare blandning och inte minst förhöjd tomgång.
Tyvärr så visar ju inte volvos färddator förbrukning vid stillastående, vilket inte hade varit så svårt att ordna.
#210729
LarsBd skrev:Man ska skrapa rutorna först, sedan starta bilen och åka direkt.
Ja, om man vill stanna 100m senare och skrapa rutorna igen för att de immat/frusit igen.

Tro mig jag hade bil som student och har försökt de flesta metoder för att spara pengar, det fungerar inte att en riktig kall dag skrapa rutorna, sätta sig i bilen, starta och köra iväg.

Numer kör jag alltid motorvärmare och kupévärmare om det är under 10grader på natten. (kupévärmaren går dock på lågeffekt). Känns bra mot miljön, slitaget på motorn minskar och jag har skaplig komfort i bilen när jag ska köra iväg.)

mvh
Anders
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]