Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Premis
Hejsan

Har fått två hål på avgassystemet och antar att det behöver bytas. Det är mer halvt av på mitten under upphängningspunkten och så är det alldeles kexigt baktill strax innan bakre dämparen. Byta är väl det enda som
funkar i detta falla antar jag (har inga möjligheter att svetsa själv).

Hur funkar biltemas avgassystem? Tänker slänga på en halvsats isåfall och en "ny" katalysator då den gamla är sönderskramlad och igensatt.

Noterade på deras sida att dom har till 460 GL och DL, men det står ingenting om motorer eller SE.

Är det samma prylar tro och vad är det egentligen som ingår i satserna? Behöver ju t.ex. packning mellan främre rör och katten (går ju köpa på volvo iofs om det inte är för dyrt ...).

Tanken är att få upp härket på en lyft, kapa bultarna till katten och helt enkelt lyfta av alltihopa, sedan hänga på det nya med fräscha bultar och muttrar och packningar.

Kollar på biltema för det är bäst pris där vad jag kan se (mekonomen är ju rätt dyra och volvo ska vi inte tala om ..). Ingen större mening att ha ett avgasystem på bilen som kostar mer än bilen ..
Användarvisningsbild
av hebbe
kolla med lorentsons bilservce på ringön, ja bytte halvsats där till min 460 -90 för 1595:- inklusive arbetet, men det var för cirka 2 år sen. sen finns ju hå-ge i sävenäs åxå.
Användarvisningsbild
av vetten
Skillnaden mellan GL, DL och SE är mest beroende på utrustning, har för mej att SE är av dom senaste årsmodellerna så Biltemas halvsats borde passa.
av Premis
Sådär, nu sitter halvsatsen och en begagnad katt på skrotnissebilen. 600 pengar gick det på, passform sådär på satsen tydligen och katten hade fel flänsar tydligen men den sitter där nu iaf. Nu har det ju självklart kommit ytterligare ett fel men det tar vi i en annan tråd.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]