- mån 11 aug 2008, 23:27
Min fru ska eventuellt byta arbetsgivare och har möjligheten att få tjänstebil. Än så länge så vet vi emellertid inte hur just denna arbetsgivares avtal ser ut, men jag tänkte ändå fråga om någon bara allmänt kan berätta om fördelar resp. nackdelar med tjänstebil samt när man tjänar på det jämfört med att få högre lön och kanske köpa en ny bil privat istället. Stort tack på förhand.
Här är lite info som kanske är relevant i sammanhanget:
Min fru kommer att köra c:a 120 mil/månad till och från arbetet (vet inte om det räknas som privat eller "i tjänsten") och kanske ytterligare 20 mil i tjänsten/månad - inte så mycket alltså.
Privat kör vi kanske ytterligare 1000 mil/år.
Vi har idag en V70n 2,4T -00, automat, som gått 11 800 mil och som vi planerar att ersätta med en ny bil inom det närmaste året, även om min fru inte byter jobb och skaffar tjänstebil.
Behöver ni mer info för att kunna ge mig ett vettigt svar så tala om vad, så svarar jag gärna. :)
Här är lite info som kanske är relevant i sammanhanget:
Min fru kommer att köra c:a 120 mil/månad till och från arbetet (vet inte om det räknas som privat eller "i tjänsten") och kanske ytterligare 20 mil i tjänsten/månad - inte så mycket alltså.
Privat kör vi kanske ytterligare 1000 mil/år.
Vi har idag en V70n 2,4T -00, automat, som gått 11 800 mil och som vi planerar att ersätta med en ny bil inom det närmaste året, även om min fru inte byter jobb och skaffar tjänstebil.
Behöver ni mer info för att kunna ge mig ett vettigt svar så tala om vad, så svarar jag gärna. :)
Volvo V70n 2,4T -00
Mercedes C180 -95
Mercedes C180 -95