Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wroomlars
Hej
Har ägt min bil i ca 1 mån. Startade bilen i dag och skulle köra iväg. Märkte då att motorn inte gick bra. Stannade och motor gick ojämt på tomgång. Efter ett tag med motron i gång så gick bilen bra på tomgång men om jag gasade så blev den ojämn igen. Hittade forumet här och läste lite (grymt forum). Fick fram felkod 113 - (Lont Term Fuel Trim lean). Vad betyder det ? Kostnad ?
Fick tillbaka bilen från verkstad i går då jag bytte bränslepumpen. Samband ?

Mvh Lars Eriksson
av *pettson*
wroomlars skrev:Tack så mycket. Har läst nu, men vet inte riktigt vad som är problemet.
exakt vad har du kontrollerat i slangväg? Menar så du inte har vacumläckor?
av wroomlars
[/quote]
exakt vad har du kontrollerat i slangväg? Menar så du inte har vacumläckor?[/quote]

Ska gå igenom bilen och alla berörda slangar i morgon. Återkommer :D
av *pettson*
wroomlars skrev:Glömde att nämna att köra iväg går knappt alls. Gick om jag varvade bilen väldigt högt.
Den informationen var ju faktiskt ganska kritisk, du kör en 140hk maskin? Isåfall har troligen slangen mellan mapsensorn och insuget spruckit eller släppt.
av wroomlars
Har nu varit ute och känt och letat efter dåliga slangar men inte hittat någon. Motorelektroniklampan lyser.
Startar bilen och då går den bra på tomgång i 30-60 sek sen så börjar den gå dåligt. JAg är 26 mil hemifrån så jag har inte ett verktyg eller känner någon så jag sitter lite i skiten :D Har läst en del och funderar på LMM som är trasig kankse ?
av *pettson*
wroomlars skrev:Har nu varit ute och känt och letat efter dåliga slangar men inte hittat någon. Motorelektroniklampan lyser.
Startar bilen och då går den bra på tomgång i 30-60 sek sen så börjar den gå dåligt. JAg är 26 mil hemifrån så jag har inte ett verktyg eller känner någon så jag sitter lite i skiten :D Har läst en del och funderar på LMM som är trasig kankse ?
skulle ju kunna varit LMM om det suttit en på din bil.. :-)-)
Det jag gjorde.. som jag borde gjort redan från början är ju att slå upp din felkod. Din felkod berättar att lambdaintegratorns övre gräns är felaktig. Kvar är tyvärr att du måste byta lambdasonden. Du har ju redan kikat på att inga slangar är felaktiga och liknande som skulle kunna vara orsaken till att koden sätts.
Nu är det ju dessutom såhär då.. för att strö salt i såren så har du en speciell lambdasond på din bil, lambdan du har jobbar med 5v som signalspänning till skillnad från dom *vanliga*. Det gör att du kan inte heller gå in på närmaste biltema och köpa en. Du är hänvisad till vanliga biltillbehörsbutiker och volvo orginal.

Felkodsinformation 1–1–3
Villkor
Integratorn är ett mått på hur insprutningstiden, som är programmerad i styrenhetens basprogram, behöver förändras för att motorn ska nå sin optimala blandning av bränsle och luft. Om styrenheten känner att motorn går magert ökar integratorn så att insprutningstiden förlängs och optimal blandning erhålls igen. Om motorn går så magert att integratorn når sitt max värde (övre gräns) och stannar kvar där i 3 minuter sätts felkod 1–1–3.
Tändspolen kan i vissa fall generera en störpuls som påverkar motorstyrenheten, innebärande att felkod 113 och/eller 112 sätts och miljölampan aktiveras.
Ersättningsvärde
Integratorn sätts till sitt mittvärde och adaptionen spärras. Vid start av motorn återupptar integratorn regleringen av insprutningstiden fram till dess att villkor för felkod åter är uppfyllt.

Felorsak
– Kontaktresistans i lambdasondens anslutningar.
– Defekt lambdasond.

Felsymptom
Kan ge hög bränsleförbrukning och körbarhetsproblem.
av wroomlars
HA ha ha ha, tyckte det var lite svårt att hitta LMM:n :oops:
Man får se positivt på det. Ska jobba i Lycksele i slutet av månaden så det är ju bra att den inte gick sönder halvvägs till Norrland. Har bara en fråga till kan man köra till bilverkstaden själv. Provade aldrig att pressa bilen när den gick dåligt utan stannade direkt.

Ps tack för hjälpen

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]