- fre 08 aug 2008, 19:43
Jag har en 05:a V50 med 2,4 motor. Har också ett problem som funnits i stort sett sedan bilen var ny. Det är ett knackande ljud som uppstår vid start och pågår 2-3 sekunder. Det händer inte alltid, men ungefär var annan eller tredje gång och det har inge betydelse om bilen är varm eller kall eller om den stått längre eller kortare tid. F.ö. är bilen bra och har inga oljud från motorn när den väl startats. Volvo (Skobes i Motala) har försökt att åtgärda felet vid två tillfällen, men det kommer alltid tillbaka. Både jag och de tror att det har med ventillyftarna att göra och vid den senaste åtgärden bytte de "ett lager till ett hjul". Nu har jag fått en tid för ny felundersökning och jag skulle önska lite råd av kunniga personer på forumet inför detta:
1. Vad kan det vara för fel och vilken betydelse har det ifall det inte åtgärdas?
2. Vilka krav skall jag ställa? Felet påpekades första gången när bilen var ganska ny och under garantitiden.
3. Volvoverkstaden har försökt att åtgärda felet två gånger utan att få ett bestående resultat.
4. Det är väl inte rimligt att jag ska betala reparationen trots att garantitiden nu är utgången?
Tacksam för svar:
MVH: Göte
1. Vad kan det vara för fel och vilken betydelse har det ifall det inte åtgärdas?
2. Vilka krav skall jag ställa? Felet påpekades första gången när bilen var ganska ny och under garantitiden.
3. Volvoverkstaden har försökt att åtgärda felet två gånger utan att få ett bestående resultat.
4. Det är väl inte rimligt att jag ska betala reparationen trots att garantitiden nu är utgången?
Tacksam för svar:
MVH: Göte