NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gote
Jag har en 05:a V50 med 2,4 motor. Har också ett problem som funnits i stort sett sedan bilen var ny. Det är ett knackande ljud som uppstår vid start och pågår 2-3 sekunder. Det händer inte alltid, men ungefär var annan eller tredje gång och det har inge betydelse om bilen är varm eller kall eller om den stått längre eller kortare tid. F.ö. är bilen bra och har inga oljud från motorn när den väl startats. Volvo (Skobes i Motala) har försökt att åtgärda felet vid två tillfällen, men det kommer alltid tillbaka. Både jag och de tror att det har med ventillyftarna att göra och vid den senaste åtgärden bytte de "ett lager till ett hjul". Nu har jag fått en tid för ny felundersökning och jag skulle önska lite råd av kunniga personer på forumet inför detta:
1. Vad kan det vara för fel och vilken betydelse har det ifall det inte åtgärdas?
2. Vilka krav skall jag ställa? Felet påpekades första gången när bilen var ganska ny och under garantitiden.
3. Volvoverkstaden har försökt att åtgärda felet två gånger utan att få ett bestående resultat.
4. Det är väl inte rimligt att jag ska betala reparationen trots att garantitiden nu är utgången?

Tacksam för svar:
MVH: Göte
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
3 Gå till en annan verkstad
4 Nej jag tycker inte du ska betala något eftersom de inte har lyckats lösa problemet inom rimlig tid (garantitid)

/Kalle
av Mubin
Hej,
Jag har samma knackande i min v50 2,4i och det uppkommer oftast om bilen stått 0,5-1 timme och inte varvar upp som vid kallstart.
Tyvärr får du nog leva med ljudet för det beror på konstruktionen. Förmodligen var det vvt-hjulet de bytte men man kan kolla flera saker.
På 5cyl motorn i v50 så sitter inte oljefiltret riktat neråt vid oljetråget utan uppåt ungefär vid generatorn. Detta gör att all olja rinner ur filtret
eftersom detta saknar en backventil. På ena änden vid kamaxlarna finns den sk. vvtenheten som är en hydraulisk anordning som vrider kamaxel i
ett läge för att få bättre bl.a vridnoment vid låga varv. Eftersom det inte finns någon backventil som håller kvar oljetrycket i vvt enheten kan kamaxeln stå
i ett läge som gör att ventilspelet är större och det knackar. Du kan be verkstaden kolla så att det inte är någon smuts i solenoiderna som styr vvt eller
att de kärvar men då borde du fått en felkod. Motorn har inga hydrauliska ventiltryckare . En motor med hydrauliska ventiltryckare kan ha ett liknande knackande ljud vid start men då är det oljetrycket som inte uppnåtts i ventiltryckaren.

Jag hade prolem med en MC får några år sedan. Den låt som en diesel når den var kall. Felet var att spännaren till kamaxelkedjan inte spände kamkedjan tillräckligt. När jag bytte ut spånnaren gick motorn tyst o fint igen.

Observera att detta är vad jag kommit fram till när jag undersökt problemet.
/CH
av Erik V
Hej,

jag har ingen lösning på problemet, vill bara meddela att jag har samma ljud i motorn.
Precis som du konstaterat så låter det som att det slammrar i ventilerna i någon sekund och det uppkommer bara när motorn är varm och man har haft den avstängd i en 15-30 minuter.
Man kan ju undra hur mycket det sliter på kamaxeln.
av Erik V
gote skrev: Nu har jag fått en tid för ny felundersökning och jag skulle önska lite råd av kunniga personer på forumet inför detta:
Hej,

hur gick det vid den nya undersökningen, berätta gärna här om du får någon lösning på problemet?
av gote
Vid den felundersökning som gjordes på volvoverkstaden fick jag ungefär samma förklaring som "Mubin" har gett ovan.
Teknikern kontaktade motortillverkaren som svarade att detta är ett känt fenomen, som hör ihop med kontruktionen. Systemet har ingen backventil för hydralkolvarna, som ställer in kamaxeln för optimal funktion. När motorn stannas rinner därför oljan tillbaka och innan trycket åter är normalt (under ett par sekunder) så är ventilspelet för stort och därav knackningarna.
Det var den förklaring jag fick och även uppmaning att återkomma ifall det skulle bli värre eller att knackningarna hörs när motorn går på tomgång.
Jag tycker ändå att det är lite märkligt, när tillverkaren känner till felet och uppger att det beror på deras konstruktion men ändå inte anser att det är något fel.
Det känns inte riktigt bra och frågan är vad som händer längre fram när bilen körts lite mer?
/gote
av Mubin
Hej,
Jag tror inte du behöver vara orolig över slitaget. Motoroljan ligger som en film över kamnocken och skyddar den.
Är du orolig så kan du be verkstaden ta ur och mäta upp kamaxlarna eller att byta hela cylinderhuvudet. Tyvärr en kostsam operation.
Jag håller med om att detta inte är premium men det finns tyvärr inget annat att göra än att byta bil om man retar sig
på knackljudet vid start.
Motorer med hydrauliska ventiltryckare kan knacka vid start speciell om de stått stilla en längre tid. Speciell när ventiltryckarna
börjar bli slitna. Då handlar det upp emot ca 30 sekunder. Inget farligt men det kan låta illa.

Gote, vi får hålla koll på knackningarna. Jag återkommer om jag hör något nytt i ämnet. Tänk på att en diesel
knackar hela tiden......
av Erik V
Hej!

Om det har med konstruktionen att göra borde det inte då drabba 100% av alla med samma motorkontruktion? För det är väl inte alla V50 2.4/2.4i som låter så här vid start? Vad skiljer dom åt som inte låter kan man undra då!

Vilka andra bilar finns samma motor i, den femcylindriga motor som finns i S60/80/V70 är den av en helt annan konstruktion?
av Mubin
Hej,
Det är bara 5 cyl motorn med pendelupphängning alltså inte bilar med gamla plattformen typ s60 och xc90
Jag håller på att forska i ämnet och återkommer när jag fått mer information.
av gote
Tack Mubin, för ditt engagemang,men vad betyder pendelupphängning? Är det skillnad på olika bilmodeller fast det är samma motor? Varför är det inte samma (fel) på alla V50 med 2,4 motor? Jag börjar bli mer och mer misstänksam på just den motor som sitter i min bil och även om inte tillverkaren vill erkänna, så måste det väl ändå vara något som inte är som det ska! Eller är det acceptabelt att Volvo´s motorer knackar och rasslar och gör köparna av deras bilar besvikna och oroliga?
Detta kanske någon på Volvo´s marknadsföring borde svara på.
Mitt grundmurade förtroende för Volvo håller på att raderas och jag överväger att byta bil till ett märke med erkänd kvalité
och där man vet vad som sitter under motorhuven, ex. BMW!

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]