Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
ante_jonta skrev:OK, så även tomgången måste få tid att köras in?
Hur lång tid tar det?
Hur mycket kan man påverka bilens egenskaper genom att "köra in" den som RallyKalle alt, som gammelmormor?
Bilen egenskaper i sej kan du inte direkt påverka genom inkörningen. Men inkörningen kalibrerar tomgångsmotorn, lambdasondstyrningen osv.
Har man däremot automatlåda så kan man påverka växlingen genom att köra lugnt eller hårt efter strölöst. Nåt som volvo gjort måååånga kronor på.
När kunden klagar på en växellåda som växlar hårt så tar man in bilen.. gör den strömlös (gäller 92-99 iallafall) På med strömmen igen och ut och mjukkör bilen enligt ett körschema på runt 15-20 min. Voila kunden har nu en mjukt växlande bil och verkstaden är 2500kronor rikare..
det sista inlägget där med fram till 99 för automater, jag hade ju problem med min bil att bensinpumpen dog och då ladda jag batteriet, och jag har väl inte en tendens att köra mjukt, (det är en XC70 98 automat då) skulle jag kunna plocka bort polen ett tag och sedan kärringköra, och få till mjukare växlingar?! du sa körschema?! är det hastighetsintevaller och dylikt?!
av *pettson*
Stefan1 skrev:det sista inlägget där med fram till 99 för automater, jag hade ju problem med min bil att bensinpumpen dog och då ladda jag batteriet, och jag har väl inte en tendens att köra mjukt, (det är en XC70 98 automat då) skulle jag kunna plocka bort polen ett tag och sedan kärringköra, och få till mjukare växlingar?! du sa körschema?! är det hastighetsintevaller och dylikt?!
Ja ett körschema är för att säkerställa att du kör så att lådan får gå igenom alla lägen i princip. Och yes det borde gå alldeles kalas att göra den strömlös för att lära om lådan. :-)-)
Pettson du är en klippa!
Jag har fått min automat att växla hårt mellan 2 an och 3an men mjuk övergång på övriga. Jag ska ta bort + polen och sen köra mjukt och se. Du nämde om något kör schema , hur ser det ut ? ska man köra med driven och så vidare eller ?
Hoppas att det funkar !!
Hls Roger :D
av *pettson*
helgonet skrev:Pettson du är en klippa!
Jag har fått min automat att växla hårt mellan 2 an och 3an men mjuk övergång på övriga. Jag ska ta bort + polen och sen köra mjukt och se. Du nämde om något kör schema , hur ser det ut ? ska man köra med driven och så vidare eller ?
Hoppas att det funkar !!
Hls Roger :D
För att köra bilen så att den lär sej så kör bilen helt normalt bara på vanligt D läge ekonomi. Men se till att den får gå både 30,50,70,90 så att den helt enkelt får använda alla växellägena inkl lockup. Ska se om jag kan få tag i ett papper på en anvisad körning.
AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]