Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gick igenom lite delar på bilen idag, då den känts lite konstig med vibrationer. Övre motorfästet var sprucket(bilder kommer att läggas upp, den är helt trasig).
Kollade då lite äldre trådar angående byte av denna och bestämde mig för att köpa en komplett del att byta med för att slippa pressa, då det är begränsat med verktyg där jag är nu. Sagt och gjort åkte till Volvo...Fick reda på att till -98 så finns inte komplett fäste med bussning, utan det kom -99 :cry: Där rök min förhoppning att detta skulle göras i en handvändning, så nu får jag ut och leta efter saker som kan tänkas fungera att pressa ur den gamla och få i den nya. Har hittat en del tips i detta forum som kan underlätta mitt lilla projekt.
hjälper inte mycket men, jag bytte på min och jag använde gängad stång, träbitar, muttrar, olika hylsor, blocknycklar, borrmaskin och det tog tid men när jag hade fått till två grova träbitar med tre hål i så jag kunde sätta gängad stång och genom det pressa in den men jag skulle haft tillgång till metallskivor i rätt format med hål i sedan på slutet satte jag en hylsa som var lika stor som hålet ochi andra ändan en som var mindre så att de sista mm kunde komma ut på andra sidan (den skall ju ut en bit där)
Tack för tipsen :) Det var precis det jag kollade på både innan och efter jag köpt bussningen, det gäller bara att hitta lite saker jag kan använda här där jag är nu. Jag har iaf monterat bort de delar som är ivägen, så imorgon är det till att plocka ur den gamla och dit med den nya. Efter att jag lossat delarna så ramlade mittendelen av den gamla bussningen ur, så den var totalt trasig och inte bara den spricka som syns på bilderna. Så man kan säga att det är dags att byta denna innan något annat inträffar :wink:
hur många mil var det på mätaren när du bytte bussningen? min har gått 23000 nu och jag tycker att det ser ut att vara väldigt likt din bild om jag kollar på min bussning!
Phantom skrev:Min bil har ungefär 12000 mil på mätaren, men jag tror ju även att åldern torkar sänder bussningarna.
du har så rätt eftersom gummi är en färskvara!
Så var bytet avklarat :D
Fick avbryta jobbet igår pga att jag står ute och det började regna, men idag så har jag fått bussningen på plats.
Den gamla bussningen ramlade ju isär när jag plockade ur den, och jag såg att den slagit i botten åt båda hållen så jag hoppas inget annat tagit stryk av detta.
Men provkörningen blev en behaglig upplevelse...hade ingen aning om att en så liten bussning kan göra så mycket i komforten, men det vet jag nu...och jag är nöjd med att ha fixat det själv istället för att lämna in den så jag sparade några hundralappar iaf :D
Phantom skrev:Så var bytet avklarat :D
Fick avbryta jobbet igår pga att jag står ute och det började regna, men idag så har jag fått bussningen på plats.
Den gamla bussningen ramlade ju isär när jag plockade ur den, och jag såg att den slagit i botten åt båda hållen så jag hoppas inget annat tagit stryk av detta.
Men provkörningen blev en behaglig upplevelse...hade ingen aning om att en så liten bussning kan göra så mycket i komforten, men det vet jag nu...och jag är nöjd med att ha fixat det själv istället för att lämna in den så jag sparade några hundralappar iaf :D

Bra jobbat :D
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]