Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WSAB
Står i boken ett oljenamn (som jag inte vet just nu), eftersom jag och instruktionsboken inte är på samma ort.
Den kan man troligen köpa i Volvo-butiken, men om jag vill gå in på närmaste mack och köpa servoolja till en V70 -00 (gamla modellen), vad köper jag då?
Är det vanlig ATF-olja eller?
av *pettson*
WSAB skrev:Står i boken ett oljenamn (som jag inte vet just nu), eftersom jag och instruktionsboken inte är på samma ort.
Den kan man troligen köpa i Volvo-butiken, men om jag vill gå in på närmaste mack och köpa servoolja till en V70 -00 (gamla modellen), vad köper jag då?
Är det vanlig ATF-olja eller?
Om oljan är röd är det vanlig ATF. Är den grön (kan finnas andra färger) är det en helt annan olja.
av WSAB
Rätt grammse, så hette oljan. Känner igen namnet.
Ska kolla färgen på oljan, men det kanske är bäst att handla oljan på Volvo i alla fall, så det blir rätt.
av Stefan1
Handla på Volvo så det blir rätt?! handla någonannan stans så är den chansen större, jag har frågat och har köpt på volvo och fått grön en gång och röd en gång, så hur skall man vara helt säker?!

alltså även om det är röd olja i nu så kan de ju bytt någon gång och hällt i fel då!?

kan det vara så att det inte skall vara servostyrningsolja och transmissionsolja istället?!
har för mig att den röda volvo olja jag fick stod det transmissionsolja på och den gröna stod de servoolja på ?!
av *pettson*
Stefan1 skrev:Handla på Volvo så det blir rätt?! handla någonannan stans så är den chansen större, jag har frågat och har köpt på volvo och fått grön en gång och röd en gång, så hur skall man vara helt säker?!

alltså även om det är röd olja i nu så kan de ju bytt någon gång och hällt i fel då!?

kan det vara så att det inte skall vara servostyrningsolja och transmissionsolja istället?!
har för mig att den röda volvo olja jag fick stod det transmissionsolja på och den gröna stod de servoolja på ?!
ATF är en transmissionsolja så det är helt korrekt, dock används den som servoolja, växellådsolja till manuella, växellådsolja till automat osv. Den har många användningsområden. Den gröna är en servoolja som är speciell för vissa system. Den består mestadels av en hydraulolja.
Att blanda det två är ingen hit., det kan kosta en servopump..
av Stefan1
ähhhh jag har bara den pumpen kvar att byta så har jag en helt ny bil (känns det som) nä skämt åtsido. jag lär köpa rätt, hur kännsligt är det, om man har lite grön i där det skall vara rött?

kört? eller räcker det att i fortsättningen fylla på rätt?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Stefan1 skrev:ähhhh jag har bara den pumpen kvar att byta så har jag en helt ny bil (känns det som) nä skämt åtsido. jag lär köpa rätt, hur kännsligt är det, om man har lite grön i där det skall vara rött?

kört? eller räcker det att i fortsättningen fylla på rätt?
Men egentligen ska man väl inte behöva fylla på servoolja, den skall väl inte förbrukas på något sätt? Eller kan det förvinna olja utan att man har ett läckage?

Föressten är det någon som vet om man behöver byta servoolja på bilen någon gång?
av Stefan1
*Lånar tråden* då jag vet att jag blandat en lite mängd felaktig olja i min servo, sökte jag runt och hitta något om att det lät väldigt från någons servopump när den var kass?! kan det vara så att den klickar och klonkar när bilen är kall och slår och har sig när man axar ?! liksom kan den det när man kör rakt fram!? (vet ju inte hur konstruktionen ser ut)

Jag hade en läcka förut och det verkar som det finns någon mer läcka då jag med LÅNNNNNNNNGA intervaller får fylla på en skvätt, hur felsöker jag servopumpen?
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]